Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ME, og vært veldig syk, veldig lenge, (sengeliggende i ca 1 år,) og derfor har det ikke blitt noen hårvask...

Men nå vil jeg prøve og få det gjort, men regner ikke med at det smarteste er å hoppe i dusjen og late som jeg vasket det i går...

Så derfor lurer jeg på om noen her vet hvordan jeg burde "angripe" det?

Jeg er ikke interisert i noen negative kommentarer, kun tips for å gjøre dette så enkelt raskt og bra som mulig uten å barbere av alt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du ikke vasket det på et år? Kan jeg spørre hvordan det ser og føles ut nå? Det er ikke meningen å høres frekk ut, jeg er oppriktig nysgjerrig.

Foreslår å begynne med en mild sjampo i et par uker og heller jobbe deg opp til en vanlig sjampo etterhvert. Ellers vil jeg tro hodebunnen din vil få sjokk og begynne å produsere olje som en gal. Og en egnet balsam fra rot til spiss for å løse opp floker etc.

Anonymous poster hash: 56b78...6c9
  • Liker 4
Skrevet

Har du ikke vasket eller skylt håret på et år? Når noen er så pleietrengende som du har vært trodde jeg det var vanlig å få hjelp....har du ikke hatt f.eks hjemmesykepleier på denne tiden?

Jeg ville skylt godt, vasket det 3 ganger. Når du kommer ut av dusjen kan du ha i balsam og la den virke i 30 min. Da vil floker bli lettere å gre ut.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ME, og vært veldig syk, veldig lenge, (sengeliggende i ca 1 år,) og derfor har det ikke blitt noen hårvask...

Men nå vil jeg prøve og få det gjort, men regner ikke med at det smarteste er å hoppe i dusjen og late som jeg vasket det i går...

Så derfor lurer jeg på om noen her vet hvordan jeg burde "angripe" det?

Jeg er ikke interisert i noen negative kommentarer, kun tips for å gjøre dette så enkelt raskt og bra som mulig uten å barbere av alt.

Hvis du har vært så syk atdu har vært sengeliggende har du vel fått hjelp til stell? Har du hatt hjelp av kommunens hemmesykepleie? Som helsepersonell ser jeg på det som omsorgssvikt at ingen har hjulpet deg med hårvask på et år! Og enda rarere at du ikke har bedt om hjelp til dette? Det handler jo om velvære, har du virkelig ligget med skittent hår et år?? Tror ikke jeg ville turt å vaske det mer, ville klippet bort det meste, du vil nok miste det i alle fall ved å plutselig vaske det etter ett år uten vask. Gud bedre, hvordan har du klart det? Er man skitten i håret føler man seg skitten overalt!

Kommunen kunbe jo hjulpet med et sengevad innimellom? Du kunne fått dusjseng av hjelpemiddelsentralen! Er du hlt som du skal? Har du ikke vasket resten av deg selv heller på det året? Bare lurer for dette skulle ikke vært nødvendig ...

Anonymous poster hash: ce2b6...bac

• Liker 6
Skrevet

Jeg ville klippet bort det verste, vætet det forsiktig med lunkent vann, og vasket det varsomt med den mildeste sjampoen du finner, gjerne et par ganger så du får ut alt. Deretter ha i en mild balsam og la den være i en ti minutter eller så, før du skyller det forsiktig ut.

Anonymous poster hash: 73e2b...d63
  • Liker 1
Skrevet

Dette var ganske trist å lese TS :(

Jeg føler det kanskje er litt vanskelig å gi noen konkrete råd, i og med at vi ikke vet noe særlig om hvor langt du har klart resten av rengjøringsrutinen på dette året; det er jo kanskje ikke bare bare å hoppe i dusjen da liksom.. Som noen nevner ovenfor synes jeg også det er merkelig ingen har tilbudt pleie til deg i denne perioden.

Det første jeg ville gjort er ihvertfall å bruke litt tid på å børste ut håret, så du fjerner flokene før du tar vann på. Hvis ikke kan det bli et mareritt etterpå. Deretter vil jeg ihvertfall sjamponert 2 ganger etter hverandre med en mild sjampo, og avsluttet med en balsam. Hvis du har tilgang til badekar og kanskje et håndholdt dusjhode, så er det kanskje lettere å lene seg over badekaret sittende på kne og bare fokusere på hårvasken, enn å stå oppreist i dusjen.

Noe mer enn det kan jeg ikke komme på for øyeblikket, håper ihvertfall det kan gå bedre for deg TS :hug:

• Liker 2
Skrevet

Gå i dusjen og ta balsam i håret, gre håret med en grov kam. Ikke anbefalt til vanlig da man skader håret, men jeg antar at du har en del floker som du må få ut. Har du ikke floker kan du hoppe over dette.

Deretter tar du shampo i hendene og får det til å skumme godt. Masser shampoen inn i håret og la det skumme godt, skyll ut, og gjenta 2-3 ganger. Deretter tar du balsam i håret og lar den være i i ca 2 minutter. Husk å vaske deg bak og inni ørene..

Anonymous poster hash: d709a...d93
Skrevet

Håret kjennes ikke så aller verst ut.

Floker har jeg ikke, for børsting har jeg klart og få til.

Tanken på å få hjemmesykepleien har ikke slått meg faktisk. Men jeg tviler sterkt på at jeg ville fått det, dessuten har jeg hørt fra andre ME-syke at det er mer enn belastning enn hjelp. Som ME-syk hjelper det ikke med en stressa sykepleier/omsorgsarbeider som skal gjøre mye på kort tid..

Jeg har ikke vasket håret, men har selvfølgelig vasket kroppen! Hvis ikke hadde jeg nok krepert på mine egne vegne!

Men når man er så syk, at man knapt klarer og stå på beina i 5 minutter så må man prioritere litt hva som er viktigst å få rent..

Hadde noen sagt det til meg for litt over et år siden at "tenk å ikke vaske håret på et år" eller å ikke orke dusje hver dag, så hadde jeg rynket på nesa...

Målet mitt var å overleve, og det har jeg klart.

• Liker 11
Skrevet

Kunne vi fått sett et bilde av håret? Jeg er så nysgjerrig.

Ville forresten starta med shampoo, og vaska det 3 ganger. Deretter hårkur, og en balsam.

Anonymous poster hash: cb330...da0
  • Liker 3
Skrevet

Ikke vask med verken shampo eller balsam. Som du sier selv er håret ditt skikkelig bra nå siden det er så lenge siden sist! Det er faktisk slik det fungerer, å vaske hele tiden er en uting!

• Liker 5
Skrevet

Kanskje du kan gå til frisør? :) De vet nok hva som er best, og det blir nok mye jobb, greit at noen med sterke armer kan?

• Liker 2
Skrevet

Det er vel en ny trend, dette med å ikke vaske håret. Ikke at det var det for deg! Lei for at sykdommen har gjort det så vanskelig. Hvis det er et alternativ, klipp litt av lengden. Om du kan vanne ut sjampo, så gjør det og ha i håret etter du har skylt godt igjennom med vann. Sjamponer et par ganger, eller til det begynner å skumme, men ikke gå løs på hodebunnen. Vask først og fremst lengdene. Bruk produkter for sensitiv hodebunn osv. når du skal ha i noen produkter. Ikke gni balsamen inn i hodebunnen, ta bare litt i lengden. Hodebunnen din kommer nok, som flere andre sier, til å reagere med å overprodusere. Om du trenger, legg noe i dusjen og sett deg ned. Håper det går bra!

Skrevet

Ikke vask med verken shampo eller balsam. Som du sier selv er håret ditt skikkelig bra nå siden det er så lenge siden sist! Det er faktisk slik det fungerer, å vaske hele tiden er en uting!

Med 1 års mellomrom? :P

Skrevet

Så bra at du er bedre og nå orker å vaske håret. Tror siden du ikke har floker, tror jeg bare jeg ville vasket som vanlig, men la balsamen sitte litt lengre i så får du kuret håret litt. Ikke det at jeg tror håret ditt er så skittent eller ekkelt, det er vel slik at kroppen ordner opp, så håret ditt er vel ikke så langt ifra normalt?

Anonymous poster hash: d32c8...1e3
Skrevet

Med 1 års mellomrom? :P

Uendelig, bruk gjerne litt shampo av og til (uten silikonbaserte stoffer) men du trenger i grunn ikke å gjøre det.

Shampo slår ut balansen i hodebunnen, som fører til overproduksjon av talg og fett, som fører til at håret blir fett, som igjen fører til at du trenger shampo. Så selve grunnen til at du trenger shampo er at du bruker shampo!

• Liker 5
Skrevet

Uendelig, bruk gjerne litt shampo av og til (uten silikonbaserte stoffer) men du trenger i grunn ikke å gjøre det.

Shampo slår ut balansen i hodebunnen, som fører til overproduksjon av talg og fett, som fører til at håret blir fett, som igjen fører til at du trenger shampo. Så selve grunnen til at du trenger shampo er at du bruker shampo!

Tror ikke å aldri vaske håret hadde vært noe for meg, selv om det kanskje er bedre for håret. Det kan jo umulig bli helt reint uten noen form for såpe eller shampoo? Vasker jeg håret mitt med bare vann, så hadde det verken lukta godt eller blitt reint. Det funker kanskje for noen, men godt kan det umulig lukte.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror faktisk jeg ville benyttet anledningen til å slutte med hårvask. Skyll det godt og ta litt balsam i tuppene. Håret blir sunnere uten daglig vask med sterke shampoer, man slipper tørr hodebunn, fett hår og håret blir sundt og slites saktere. :)

Anonymous poster hash: 557a6...d73

• Liker 5
Skrevet

Tanken på å få hjemmesykepleien har ikke slått meg faktisk. Men jeg tviler sterkt på at jeg ville fått det, dessuten har jeg hørt fra andre ME-syke at det er mer enn belastning enn hjelp. Som ME-syk hjelper det ikke med en stressa sykepleier/omsorgsarbeider som skal gjøre mye på kort tid..

Du har garantert rett på hjelp fra hjemmesykepleien. Jeg har hatt det selv, og jeg var langt i fra så syk som deg. At du ikke ønsker det er en annen sak, det kan jeg også forstå.

Anonymous poster hash: 537d7...d9b

• Liker 1
Skrevet

Takk for tips dere:)

Altså det forklarer jo hvorfor håret ikke er fett, jeg trodde jo det kom til å kjennes ut som smør, men det gjør det ikke.

Frisør er ikke aktuelt enda, så frisk er jeg ikke. Men jeg ligger hvertfall ikke 100% lenger, så da håper jeg en hårvask kan fungere.

Jeg er nok litt rar, for jeg klør alltid i hodebunnen ved nyvasket hår... Nå klør det omtrent ikke..

Legger ved bildet som ønsket:)

post-34746-0-24266300-1378749413_thumb.j

• Liker 4
Skrevet

Den stressede sykepleieren kunne ihvertfall vasket håret ditt? Kan lett gjøres i seng. Du lager deg unnskyldninger..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...