AnonymBruker Skrevet 8. september 2013 #1 Skrevet 8. september 2013 Mannen min og jeg er barnløse og har vært sammen i mange år (ca 15 år). På alle disse årene har vi aldri vært utenfor Norge på tur, og jeg har så utrolig lyst til å reise på en tur med fly til utlandet sammen. Mannen min har garantert ikke flyskrekk, for vi har fløyet innenlands et par ganger. Men han synes det er stress å fly, og virker ganske uinteressert i å reise noe annet sted enn innenlands hvor han helst vil dra på bilferie. Vi har i en del år prioritert å besøke hans familie i Norge, og dette har da vært feriene våre. Dette har for all del vært veldig hyggelig for meg også, men jeg har jo etter 15 år sammen lyst til å oppleve noe annet enn Norge også. Det stikker alltid litt i hjertet mitt når jeg ser venner på Facebook reiser hit og dit sammen (selv om jeg selfølgelig unner dem det). Det er jo klart at jeg kan jo reise utenlands alene, men det blir jo liksom ikke helt det samme når jeg har lyst til å oppleve noe nytt sammen med mannen. Så jeg lurer på om det er urimelig av meg å ønske at vi drar på en langweekend til f.eks København, London eller Berlin når han strengt tatt ikke har lyst? Jeg blir egentlig veldig lei meg av at han ikke kan ofre seg litt for meg også i dette spørsmålet, føles nesten som han ikke har lyst til å reise noe sted for å tilbringe tid sammen med meg. Samtidig tror jeg ikke det er tilfellet, for det er ikke så lenge siden har foreslo en biltur her i Norge i stedet. Noen som har samme erfaringer? Hva ville dere ha gjort? Må jeg bare gi opp håpet om at han en dag får lyst til å dra på en utenlandstur sammen med meg? Anonymous poster hash: 3c2eb...ed2
Djungelvrål Skrevet 9. september 2013 #2 Skrevet 9. september 2013 Dra med en venninne hvis han ikke gidder da vel. 3
AnonymBruker Skrevet 9. september 2013 #3 Skrevet 9. september 2013 Hva med et kompromiss? Siden dere pleier å ha bilferie - hva med bilferie i Europa neste gang? Lei en bobil og kjør rundt og utforsk den franske landsbygda eller noe? Anonymous poster hash: 50dc8...aac
Mermaid Blues Skrevet 9. september 2013 #4 Skrevet 9. september 2013 Det er ikke urimelig å ønske seg ting, vil jeg påstå Vet han at dette er noe du virkelig har lyst til? Snakk med ham, nå har jo du føyd deg etter hans ferieønsker, så kanskje det er på tide at han gir etter litt også. Foreldrene mine hadde en lignende utfordring, far har flyskrekk og vil helst på bilferie (gjerne i utlandet, forsåvidt, men de kommer sjelden lenger enn til Tyskland) mens mor kunne tenkt seg å reise til Russland, USA, Island, osv. Etter endel forhandlinger og noen mildt beroligende tabletter fra legen har han forsåvidt kommet over mesteparten av skrekken, og nå flyr de utenlands minst en gang i året. Kanskje du kan snakke litt med mannen din om akkurat hvorfor han ikke ønsker å dra dit du vil, om han feks er ukomfortabel med å snakke andre språk eller noe sånt? Jeg er sikker på at dette er noe dere kan løse om han viser litt vilje til å inngå kompromiss, og om det er noe rent praktisk som står i veien kan kanskje du ta deg av det sånn at han blir mindre skeptisk? Skjønner jo godt at det ikke blir helt det samme å reise alene eller med venninner, så jeg ville tatt en prat med ham
AnonymBruker Skrevet 9. september 2013 #5 Skrevet 9. september 2013 Dra med en venninne hvis han ikke gidder da vel. Takk for svar! Jeg har ikke så stor omgangskrets, så det er nok ikke et alternativ dessverre. Ellers tror nok mannen min vet hvor lyst jeg har til å reise, og han har sagt at jeg kan reise alene. Men jeg vil jo gjerne reise sammen. Det blir ofte litt dårlig stemning hvis vi snakker om det. Anonymous poster hash: 3c2eb...ed2
Labbefrøken Skrevet 9. september 2013 #6 Skrevet 9. september 2013 Du er ikke urimelig. Du har vært på ferie i Norge flere ganger med han selv om du helst vil til utlandet, og da burde han være med deg på ferie til utlandet selv om han helst vil ha ferie i Norge. Det hadde jeg krevd i allefall ! 4
AnonymBruker Skrevet 9. september 2013 #7 Skrevet 9. september 2013 Det er naturlig å bytte på og ofre seg litt for den man har valgt å dele livet med. Vi "vekter" ferieønskene litt etter hvem som i størst grad fikk ønsket sitt oppfylt forrige tur, så neste gang vi skal ut og reise kommer husbondens ønske til å veie litt tyngre enn mitt etter at jeg på forrige tur fikk han med til et sted han var mindre interessert i. Give a little, take a little. Anonymous poster hash: e81bf...de1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2013 #8 Skrevet 9. september 2013 Mannen min og jeg er barnløse og har vært sammen i mange år (ca 15 år). På alle disse årene har vi aldri vært utenfor Norge på tur, og jeg har så utrolig lyst til å reise på en tur med fly til utlandet sammen. Mannen min har garantert ikke flyskrekk, for vi har fløyet innenlands et par ganger. Men han synes det er stress å fly, og virker ganske uinteressert i å reise noe annet sted enn innenlands hvor han helst vil dra på bilferie. Vi har i en del år prioritert å besøke hans familie i Norge, og dette har da vært feriene våre. Dette har for all del vært veldig hyggelig for meg også, men jeg har jo etter 15 år sammen lyst til å oppleve noe annet enn Norge også. Det stikker alltid litt i hjertet mitt når jeg ser venner på Facebook reiser hit og dit sammen (selv om jeg selfølgelig unner dem det). Det er jo klart at jeg kan jo reise utenlands alene, men det blir jo liksom ikke helt det samme når jeg har lyst til å oppleve noe nytt sammen med mannen. Så jeg lurer på om det er urimelig av meg å ønske at vi drar på en langweekend til f.eks København, London eller Berlin når han strengt tatt ikke har lyst? Jeg blir egentlig veldig lei meg av at han ikke kan ofre seg litt for meg også i dette spørsmålet, føles nesten som han ikke har lyst til å reise noe sted for å tilbringe tid sammen med meg. Samtidig tror jeg ikke det er tilfellet, for det er ikke så lenge siden har foreslo en biltur her i Norge i stedet. Noen som har samme erfaringer? Hva ville dere ha gjort? Må jeg bare gi opp håpet om at han en dag får lyst til å dra på en utenlandstur sammen med meg? Anonymous poster hash: 3c2eb...ed2 Jeg vil tro det beste er å løsrive seg litt fra hverandre. Det er ingen grunn til at dere ikke kan dra på separate ferier deler av tiden dersom dere har ulike ønsker. Ja, en kan velge å moderere seg og komme frem til kompromiss (feks 2 uker i Norge 2 uker i utlandet) men en kan også like godt avtale at han tar 2 uker her mens du reiser på langtur. Siden dere ikke har barn så er denne siste modellen helt uproblematisk. Still deg dessuten spørsmålet: hvor artig vil en tur til Berlin med en mann som ikke liker seg og ikke trives være? Jeg håper svaret er "ikke noe gøy i det hele", selv om en i forhold ofte blir litt blind for slike hensyn i all "sammenheten" en alltid skal bedrive. Anonymous poster hash: bae29...088
Anglofil Skrevet 9. september 2013 #9 Skrevet 9. september 2013 Nei, du er overhodet ikke urimelig. Du har jo hele tiden vært nødt til å innfinne deg etter hans ønsker, nå er det hans tur til å gi litt tilbake, enkelt og greit. Mvh Yvonne 1
Gjest Stjerner og planeter Skrevet 9. september 2013 #10 Skrevet 9. september 2013 du er ikkje urimleg! Å reise er jo heiøt normalt. Syns du fortener det om de har i 15 (!) år prioritert hans familie. God tur ! Barcelona er flott!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå