*lyseblå* Skrevet 26. april 2004 #1 Del Skrevet 26. april 2004 Hei. Jeg har en datter på 10 år som er veldig tynn. Hun er ca. 140 cm høy og veier 26 kg. Men det som bekymrer meg mest er spisevanene hennes. For det første liker hun ingen ting. For det andre spiser hun ekstremt lite og hun er veldig opptatt av det å være tynn. Hun innrømmer at hun er redd for å bli feit (det er mange litt "store" jenter i klassen hennes). Jeg begynner å bli oppriktig bekymret for henne, for jeg synes at hun begynner å bli fortere sliten etc. når hun driver med idrett enn det hun gjorde tidligere. Da hadde hun stor utholdenhet. Klær er nesten også umulig å finne, for ingen ting passer. Er det noen som har noen gode råd etc. for hvordan jeg skal få henne til å spise mer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 26. april 2004 #2 Del Skrevet 26. april 2004 Hvis hun virkelig er så opptatt av å ikke bli tykk må du nesten fortelle henne at hun blir tykk av å ikke spise... Det er jo ingen løsning å ikke ta til seg næring, da blir jo alt feil. Forklar henne litt om hvorfor det er viktig å holde fordøyelsen i gang, hvorfor hun må ha næring for å bygge muskler, få mens osv.. og bli enige om en plan sammen. Skolematen kan kanskje gjøres mer lystbetont ved å variere? Jeg vet ikke... Du kjenner hva hun liker og dere kan sikkert snakke litt om det også..? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Serenity Skrevet 26. april 2004 #3 Del Skrevet 26. april 2004 Rund om på nettet finner man mange ok artikler ang spiseforstyrrelser Særemne om spiseforstyrrelser Spiseforstyrrelser Dansk IKS Jeg tror det er viktig å få i seg mat man liker, samtidig som man ikke presses til å spise. Det er alltid vanskelig å lure på om noen har spiseforstyrrelser, så jeg forstår din bekymring. Det er virkelig trist når unge jenter (og gutter) blir syke av frykt for å legge på seg. Håper du finner noe hjelp i noen av linkene. Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mari Skrevet 26. april 2004 #4 Del Skrevet 26. april 2004 hvis dette er noe du er oppriktig redd for så må du ta med henne til legen, om enn for å fortelle henne om hvordan kroppen fungerer. Det er lettere for en lege å formidle det enn det det er for deg! Du kan eventuelt snakke med legen før datteren din kommer inn og fortelle hvordan du opplever situasjonen og høre hva h*n menner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Danielle 73 Skrevet 26. april 2004 #5 Del Skrevet 26. april 2004 Det er viktig at du er der for henne og sier henne sannheten, gir mye ros og komlimenter. Det er også viktig at du forteller henne litt om kosthold som f.eks at man bør spise ofte. 4-5 måltider pr dag, og at hun blir slapp av ikke å spise. Du må følge med henne, men uten at hun føler seg overvåket. Spis alle måltid med og sammen med henne. Er det noe spesielt hun har lyst på? så gi henne gjerne det. Hun vil om ikke så lenge komme inn i en periode med mye hormonsvingninger. Puberteten. Det er nok noe fortidlig enda, men likvel noen er mer tidlig enn andre igjen. Sånt vet man jo ikke på forhånd. Å kjefte gjør heller ikke nytten, for da får hun bare feil oppmerksomhet. Ellers vil jeg rådet deg til å gå til lege for oppfølging videre. Eventuelt bare for å få råd og veiledning for hvordan du bør forholde deg videre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå