Gå til innhold

Er lavt stoffskifte selforskyldt?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Når jeg søker på youtube på den sykdommen kommer det opp mange videoer på hvordan man kan få normalt stoffskifte. Det er gjennom mat. Også at man gjerne får lavt stoffskifte av å ha spist for lite/underspist o.s.v.

Det har jeg aldri hørt noe om fra legen eller noen andre, enn de youtube videoene.

Så er lavt stoffskifte selvforskyldt og kan man bli kvitt det med å spise riktig mat?

Anonymous poster hash: 7f7d9...4ea
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er lavt stoffskite selvforskyld?*

*Dytt***!!

Anonymous poster hash: 7f7d9...4ea
Skrevet

Nei. Lavt stoffskifte går under autoimmun sykdom, og de er ikke selvforkyldte. Lavt stoffskifte har heller ingenting å gjøre med om man spiser for mye eller for lite.

Anonymous poster hash: f6811...9bd
  • Liker 12
Skrevet (endret)

Hei! Nei, så vidt jeg vet er det ikke selvforskyldt. Lavt stoffskifte skyldes av skjoldbruskkjertelen ikke produserer nok av hormonene tyroksin og trijodthyonin.

Kilde: nettdoktor.no

Endret av kmjm
  • Liker 1
Skrevet

Det er også noe som ikke gjelder for de fleste av oss. Det er ca 1% av befolkningen som har lavt stoffskifte, de aller fleste av disse er eldre mennesker.

Skrevet

Det er også noe som ikke gjelder for de fleste av oss. Det er ca 1% av befolkningen som har lavt stoffskifte, de aller fleste av disse er eldre mennesker.

Har du kilder på dette ?

Anonymous poster hash: be6d2...18c

Skrevet

Mange med spiseforstyrrelser kan få symptomer som ligner på lavt stoffskifte pga under/ feilernæring. Dette vil gå over ved å spise normalt igjen.

Har også hørt at man kan få lavt stoffskifte av det, men har tenkt at det kanskje handler mest om nedsatt forbrenning osv og ikke at man faktisk får sykdommen....?

• Liker 3
Skrevet

Mange med spiseforstyrrelser kan få symptomer som ligner på lavt stoffskifte pga under/ feilernæring. Dette vil gå over ved å spise normalt igjen.

Har også hørt at man kan få lavt stoffskifte av det, men har tenkt at det kanskje handler mest om nedsatt forbrenning osv og ikke at man faktisk får sykdommen....?

Dette var interessant. Gjelder det noen spesielle former for spiseforstyrrelse, eller alle?

Anonymous poster hash: 6e9ae...6d9

Skrevet

Youtube-videoer og nettfora er ingen god kilde på stoffskiftesykdommer, hør på legen din du. Man vet ikke alle årsakene bak stoffskifteproblemer, men mye tyder på at det er genetisk betinget, og påvirkes hormonelt, feks vet vi at svangerskap kan være utløsende, det er også teorier på at hormonprevensjon kan påvirke, men dette har vi ikke grunnlag for å si sikkert.

Anonymous poster hash: dc50b...103
Skrevet

Gjør det vondt?

TS: slow metabolism er ikke det samme som lavt stoffskifte.

Anonymous poster hash: 3e165...175

• Liker 2
Skrevet

ordet metabolism blir gjerne oversatt fra engelsk til "stoffskifte" på norsk. Det er egentlig ikke helt riktig, for metabolism blir brukt (iallefall av amerikanere) når de snakker om det vi i norge kaller "forbrenning".

• Liker 2
Skrevet

Nei. Lavt stoffskifte går under autoimmun sykdom, og de er ikke selvforkyldte. Lavt stoffskifte har heller ingenting å gjøre med om man spiser for mye eller for lite.

Anonymous poster hash: f6811...9bd

Det finnes også en versjon av lavt stoffskifte som ikke er autoimmun, men den er for øvrig ikke mer selvforskyldt enn den autoimmune varianten :)

Det virker imidlertid som at hva noen stoffskiftesyke spiser har en del å si for hvordan de føler seg. Men, medisin vil de som regel alltid trenge resten av livet uansett.

Anonymous poster hash: 9f5d1...ec3

Skrevet

Jeg tror det er arvelig også, jeg mener å huske at bestemor hadde det og både jeg og min søster har det (jada, diagnose hos legen)..

Anonymous poster hash: 6bdf3...577

Skrevet

Gjør det vondt? TS: slow metabolism er ikke det samme som lavt stoffskifte. Anonymous poster hash: 3e165...175

Det kan føre til smerter i musklene, mange mener at det er en viss sammenheng mellom lavt stoffskifte og fibromyalgi.

Gjest JakeGreen
Skrevet (endret)

Det er fullt mulig å nedregulere stoffskiftet for eksempel ved underspising over lengre tid, men det er nok ikke klassifisert som stoffskiftesykdom.

Vedrørende hvor mange som har stoffskiftesykdom i befolkningen, har jeg inntrykk av at dette er en lidelse som i stor grad er underdiagnostisert, mye på grunn av mangelfull kompetanse hos den gjennomsnittlige fastlege. Med andre ord, du skal være alvorlig syk før du blir fanget opp.

Det er mulig å forbedre stoffskiftet ved naturlige tiltak uten bruk av reseptbelagt medisin. Et optimalisert kosthold vil optimalisere forbrenningen. Noe så enkelt som aminosyren l-tyrosine kan også være med på å optimalisere stoffskiftet.

Les mer her:

http://umm.edu/health/medical/altmed/condition/hypothyroidism

Jeg kjente en gang en jente som hadde markert tynnere øyenbryn på enden av øyenbrynene. Dette kan være et symptom på hypotyroidisme. Hun klaget også på stort søvnbehov, slapphet og at hun lett la på seg.

Kanskje hun hadde stoffskifteproblem? Eller kanskje hun bare nuppet øyenbrynene?

Jeg turte i hvert fall ikke si noe den gang.

:)

Endret av JakeGreen
Skrevet

Jeg kjente en gang en jente som hadde markert tynnere øyenbryn på enden av øyenbrynene. Dette kan være et symptom på hypotyroidisme.

Hehe, det har jeg ikke hørt før, men min søster har faktisk ergret seg over akkurat det :D

Hilsen, meg med lavt stoffskifte (og en søster som også har lavt stoffskifte)

Gjest JakeGreen
Skrevet

Hehe, det har jeg ikke hørt før, men min søster har faktisk ergret seg over akkurat det :D

Hilsen, meg med lavt stoffskifte (og en søster som også har lavt stoffskifte)

Ergret seg over hva da? Tynne øyenbryn?

Skrevet

Du får lese litt bedre. Det er ikke hovedsakelig eldre som har hypothyreose, men hyppigheten øker med alderen. (Noe som forøvrig fort kan være pga hyppigere legesjekker og kontroller når man blir eldre og skrøpeligere).

1 av 4000 fødes med lavt stoffskifte, står det også. Og nesten 5% av kvinner har det.

Anonymous poster hash: 68937...e29

• Liker 2
Skrevet

Ergret seg over hva da? Tynne øyenbryn?

Øyenbryn som er tynne i "endene" ja - de andre symptomene var vi jo innforstått med :)

Jeg kan fortelle henne at hun må bli flink til å ta tablettene sine ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...