Gå til innhold

Toller - oppdretter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Vi vurderer hund og da en Toller.

Leser mye om at det er viktig å finne "riktig" oppdretter, men INGEN nevner noen konkrete oppdrettere!!

Hvor finner jeg mere info om dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å sjekke retrieverklubben på nett? Ser ikke ut som rasen har eget forum?

Skrevet

Det er litt skummelt, det der. Tollerens popularitet har eksplodert de siste årene, noe som har ført til mye useriøst oppdrett. Jeg tror det er lett å ødelegge denne rasen, noe som er veldig synd for de er jo i utgangspunktet fantastiske hunder!

Har navnet på to oppdrettere som har lang erfaring med rasen, hadde litt kontakt med dem når jeg skulle kjøpe min toller og de virker trygge og seriøse. Du kan jo kontakte dem og høre om de har anbefalinger?

http://www.toller.net/

http://www.lauvstua.com/index_nor.htm

• Liker 1
Skrevet

Takk!

Den øverste linken har jeg vært på tidligere. Det som skremmer meg litt der er at de krever at man MÅ stille ut hunden en gang??

Det har vi verken tid eller lyst til.

Var det der du kjøpte din?

Den andre er jo lokalisert i Tromsø...det er veldig langt for å hente hund!!

:)

Skrevet

Jeg kan anbefale Lauvstua på det varmeste, vi fikk vår toller derfra. :-)

Anne-Lise har satt seg virkelig godt inn i utfordringene rasen har i forhold til avl, og jeg vet at det ligger utrolig mye research bak hvert kull for å unngå uheldige kombinasjoner. Det er veldig viktig, for det er mye useriøs toller oppdrett i Norge!

Jeg vil anbefale dere å kontakte dem, for selv om dere kanskje ikke kan få hund derifra, vil de sikkert gjerne sette dere i kontakt med andre seriøse oppdrettere.

Anonymous poster hash: 8bbff...e12

Skrevet

Hvis du finenr en oppdretter som virker bra så pass likevel på å sjekke at den aktuelle parringa er godkjent av Kennelklubben. Det hender desverre at "seriøse" oppdrettere har kull innimellom som ikke er godkjent men at de lever på sitt gode rykte og defor lett får solgt valper fra uregistrerte parringer. Håper ikke dette er noe stort problem, men kan være kjekt å vite om. Jeg trente litt blodsspor sammen med Anna-Lise fra Laustua da hun startet opprettet (maaange år siden) og fikk et veldig godt inntrykk av henne :)

Anonymous poster hash: d907a...228
Skrevet

Takk!

Den øverste linken har jeg vært på tidligere. Det som skremmer meg litt der er at de krever at man MÅ stille ut hunden en gang??

Det har vi verken tid eller lyst til.

Var det der du kjøpte din?

Den andre er jo lokalisert i Tromsø...det er veldig langt for å hente hund!!

:)

Jeg forstår godt at det er kjipt med slike " krav" men jeg har løst det på følgende måte. Valpeshow når den er liten samt unghund, dette er de klassene det ikke er så seriøst over. Jeg har ikke toller men har Flat og der gjorde det vi på den måten, lite stress.

Skrevet

Copperdream skal vel være gode, i likhet med Blazing Sun, men disse avler vel mer bruksrettede hunder og selger stort sett til folk som vil bruke hunden og/eller konkurrere om jeg ikke tar helt feil.

Toller er jo tross alt en hund som krever en del både fysisk og psykisk, så om du bare vil ha hunden som tur- og familiehund kan det jo bli vanskelig å få hund fra de seriøse oppdretterne.

Ting du kan se etter hos oppdrettere er jo om de mentaltester (MH) og tester for alle vanlige sykdommer på rasen, det er vanligvis en pekepinn på hvor seriøse de er.

Ellers må du nok bare sende mail og høre med de oppdretterne du synes virker seriøse. Har du gjort forarbeidet med å sette deg inn i rasen, så får du raskt en feeling på om de er seriøse eller ikke på hvordan de svarer på forskjellige spørsmål.

Nå har jeg ingen kjennskap til Lauvstua, men om de har gode hunder burde ikke avstand være noen hindring. Jeg brukte vel omtrent det samme som valpeprisen i reiseutgifter da jeg skulle ha ny hund. Besøkte oppdretter en gang før henting, og dro på to arrangementer + et treff for å bli kjent med rasen, alt dette var omtrent på andre siden av landet så ble jo naturligvis ikke billig. Men veldig verdt det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...