Eurybia Skrevet 8. september 2013 #1 Skrevet 8. september 2013 Ønsker å få litt mer "varme" i stua, men trenger tips om hvordan.
Gjest Propelly Skrevet 8. september 2013 #2 Skrevet 8. september 2013 Varme, lune farger. Grått, beige, brunt, off-white. Puter (ikke en hemmelighet av vi damer elsker puter?), lodne, store pledd. Gulvtepper. Mange levendes lys. Pene blomster i en vase. Vertfall noen ting jeg setter pris på. :-) 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2013 #3 Skrevet 8. september 2013 At det er ryddig, først og fremst. Klarer ikke å kose meg eller slappe av om det er rotete. God belysning. Mange lyskilder med varmt/gult lys, ikke feks bare en spotskinne i taket med verdens hviteste og kaldeste lys. Får helt grøsninger av det. Man kan gjerne ha spotter, men da må de dimmes og så må man supplere med stå/bord/vegglamper rundt omkring. Igjen, tenkt på hvilket farge lyset har. Lamper i frostet gir kaldt lys, uansett. Gardiner. (Ekte) planter/blomster. Man trenger noe grønt og levende inne. Buketter frisker jo veldig opp, men varer jo ikke så lenge. At veggene ikke er tomme. Hvor mye man vil ha på veggene er en smakssak, men noe må det være. Personlige bilder i kombinasjon med kunst liker jeg best. Pledd i sofaen liker jeg, men ikke for mye. Vi er ofte tre i sofaen så da har vi tre pledd. Et på hvert armlene og et som henger over ene ryggsiden (Vi har stor vinkelsofa m/chaiselong). Vi har også pynteputer, men bare et par i hvert hjørne. Jeg liker IKKE når sofaen er overfylt med puter og pledd. Levende lys. Jeg må tenne lysene på stuebordet og i vinduet hver kveld, føler det er skikkelig ukoslig uten levende lys. Har flere lysestaker/lykter, men er ikke alltid alt blir tent. Men tente sofabord og vindskarm må jeg ha. Gulvteppe er jo koselig å ha, spesielt under sofaen og sofabordet. Jeg har det ikke selv fordi det er så mye lettere å moppe gulvet når vi ikke har det, men det gjør det jo lunere. Matte farger på vegger, interiør "pynt", gardiner osv. Matte farger absoberer lys og gir et varmere inntrykk. Jo blankere, jo mer lys blir reflektert og dermed ser det kaldere ut. Noe pynt på stuebordet i tillegg til (te)lysestaker eller lykter. At alt av papirer (regninger/brev osv) ryddes bort, jeg har det i en eske på platen under stuebordet. Løse papirer osv. er ikke noe koslig, syns jeg. Oppi den esken legger jeg også andre sånne ting, som feks kodebrikke, tabletter jeg tar hver dag, penner osv. Begrenset med fjernkontroller på bordet. Jeg tenker at det er greit å holde seg til noen hovedfarger, og så kan man variere med stoff og mønstre. Jeg har grå sofa og grå og lilla puter i sofaen, men de grå putetrekkene er av et helt annet stoff en sofaen slik at det likevel blir en brytning. Må bare få understreke at farger er kjempegøy, fint og viktig, men too much kan gi et rotete inntrykk og igjen gjøre det ukoslig. Det var det jeg kom på nå Anonymous poster hash: 85d7e...08c 3
Bad Advice Skrevet 8. september 2013 #4 Skrevet 8. september 2013 Masse lys, lite ting og tang, få distraksjoner. Ett sted der jeg bare kan sette meg ned å slappe av. Veldig gjerne kombinert kjøkken / stue! Syntes det er utrolig hyggelig å kunne stå å lage mat mens jeg preiker litt. Når det kommer til dekorasjoner og liknende er noen få fine bilder på veggene det beste jeg kan tenke meg, eneste plantene jeg vil ha der skal være urteplanter til matlaging. http://mokkan.com/images/2012/07/Open-Plan-Penthouse-Design-Layout-Living-Room-Concept-with-White-Sofa-by-Hrvoje-Design.jpeg Joda, det bildet var litt i overkant stort.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2013 #5 Skrevet 8. september 2013 Ja og en viktig ting: Alt av ledninger må skjules så godt som mulig. Det er ikke noe fint når det ligger slengt mobilladere, pcledninger osv overalt og i sofaen. Anonymous poster hash: 85d7e...08c 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2013 #6 Skrevet 8. september 2013 Bøker, fotografier av personer eller situasjoner som gir go'følelse, ikke for sterkt lys (heller mange lyskilder, den enkelte ikke mer enn 40 watt), gjenstander som betyr noe for deg. Og selvfølgelig - tekstiler, levende lys, gjerne blomster. Anonymous poster hash: 972d2...773
Gjest Blubberella Skrevet 8. september 2013 #7 Skrevet 8. september 2013 Alt det som har blitt nevnt før om varme lyskilder, levende lys, pledd osv, pluss en katt eller to 2
hilli Skrevet 9. september 2013 #8 Skrevet 9. september 2013 God belysning og levende planter er et must!
Anglofil Skrevet 9. september 2013 #9 Skrevet 9. september 2013 God belysning, planter, kanskje noen bilder/fotografier, ymse dekorgjenstander. Jeg liker når det ikke er "for hvitt" og upersonlig, når man får en følelse av at det faktisk bor noen der. Synes tips som pledd og levende lys er gode idéer. Mvh Yvonne
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå