Gå til innhold

Hvilken menskopp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei folkens. Jeg har tenkt å begynne å bruke menskopp. Har pleid å bruke bind (og utsetter/hopper ofte over mensen ved hjelp av p-piller), men er drittlei av å være redd for at det skal lukte! Føler alltid at jeg stinker når jeg har mensen, trekker meg unna folk, foretrekker egentlig å bare være hjemme og vasker meg sikkert for mye... Vil ha slutt på det. Vil i alle fall gi menskopp et forsøk!

Har ganske små menstruasjoner, blør mye mindre med p-piller enn hva jeg gjorde de første årene jeg hadde mensen. Mensen kan vare i 5-7 dager og av disse er det som regel bare 1-2 dager jeg blør litt mer. De andre dagene blør jeg (til dels veldig) lite, og derfor vil jeg ikke bruke tamponger (de suger jo også opp normal fuktighet og ikke bare mensblod, så det blir sikkert tørt og vondt. Jeg har imidlertid brukt tampong noen ganger ved svømming på skolen og sånt). Akkurat hvilke dager jeg blør mest på, varierer også, sånn at det ikke er bare å "bruke tampong på dag 2 for da blør jeg mest".

Menskopp vil vel passe bra da? Men hvilket merke og hvilken størrelse?!

Har sett mest på Lunette og Mooncup. Her står det litt om hvilke størrelser som passer for hvem. Regner med jeg må ha den minste størrelsen uansett produsent?

• Lunette størrelse 1: for deg som blør lite og for deg som ikke har hatt samleie. Rommer 25 ml.
  • Mooncup størrelse B: for deg under 30 år og for deg som ikke har født barn. Rommer 20 ml.

Lunette sin minste rommer jo mer enn Mooncup sin minste? Selv om Mooncup er for mer "voksne" personer, altså ikke noe "ikke hatt sex før"/"blør lite" slik som Lunette sin passer for? Jeg er 20 år, jomfru men har penetrert med en liten vibrator noen ganger :rodme: , er høyere og bredere enn gjennomsnittet (altså ikke noen liten og nett jente)... så hvilken passer?

Er det noen her som har meninger om Lunette vs Mooncup når man ser bort fra størrelse? At den ene er bedre, mykere, glattere eller noe sånt i forhold til den andre?

Til slutt så lurer jeg på: har lest at menskoppen skal sitte "langt ute, kortere inn en en tampong" - såeh...vil det være noe problem å sitte på et sykkelsete når man har den i? :rodme::fnise:

Anonymous poster hash: 8abfd...19e
Skrevet

Jeg har ikke erfaring med de to du nevner, men jeg har Ladycup i den minste størrelsen og jeg synes den fungerer godt. Har ikke født barn, er 25 år og sliter med vestibulitt og vaginisme og er rimelig trang. Jeg synes den er lett å få inn og ut, og siden jeg ikke blør veldig mye kan jeg fint gå med den i 12 timer uten at den er full. Jeg trimmet stilken med en gang, så jeg vet ikke hvordan det er å sykle med stilk, men uten er det iallfall ikke noe problem for min del.

Etter det jeg har lest skal denne være den beste for de som er trange og/eller jomfru. Skulle jeg kjøpt kopp for første gang i dag ville jeg valgt den.

Anonymous poster hash: ff4ee...be0
Skrevet

Du bør absolutt gå for minste størrelse uansett merke!

Lunette er ganske store i størrelsen tror jeg.Jeg kjøpte en Lunette str.2 fordi jeg er over 30 skulle den passe meg.Det gjorde den ikke! Den var altfor stor!Da jeg prøvde den følte jeg meg konstant tissetrengt fordi den trykket mot urinblæren. Veldig ubehagelig.

Min erfaring med menskopp er dårlig..Den begynte den å lekke fordi den la seg skjevt inni der og jeg måtte bruke bind i tillegg.Den var også ganske stiv i materialet og stilken nederst gnager.Har hørt at de andre merkene er laget av en mykere silikonvariant så kanskje du bør satse på Ladycup eller Mooncup framfor Lunette.

Har egentlig ikke så mye positivt å si om menskopp da jeg synes det var vondt og ekkelt å bruke.

Er du jomfru blir det kanskje enda vanskeligere fordi du må grafse skikkelig inni der for å få koppen ut.Først må du stikke halve hånden inn og få grep rundt selve koppen for å bryte vakumet som holder den på plass,det synes jeg var kjempevondt.Når du skal dra den ut må du sørge for at den er foldet/brettet sammen.Ellers vil den være for stor i omkretsen til å passere ut av skjeden uten at det gjør vondt og for en jomfu:sikkert brister jomfruhinnen.Når man endelig får den ut er det masse blodsøl og det hele er mye mer uhygienisk og grisete enn tamponbruk.

Men mange er jo fornøyde med menskoppene sine og det er bra.

Anonymous poster hash: af383...643
Skrevet

Jeg har ikke erfaring med de to du nevner, men jeg har Ladycup i den minste størrelsen og jeg synes den fungerer godt. Har ikke født barn, er 25 år og sliter med vestibulitt og vaginisme og er rimelig trang. Jeg synes den er lett å få inn og ut, og siden jeg ikke blør veldig mye kan jeg fint gå med den i 12 timer uten at den er full. Jeg trimmet stilken med en gang, så jeg vet ikke hvordan det er å sykle med stilk, men uten er det iallfall ikke noe problem for min del.

Etter det jeg har lest skal denne være den beste for de som er trange og/eller jomfru. Skulle jeg kjøpt kopp for første gang i dag ville jeg valgt den.

Anonymous poster hash: ff4ee...be0

Den minste Ladycupen er vel den minste av de mest kjente merkene, så kanskje jeg burde prøve den også? De fleste fjerner vel (noe av) stilken? :) Sckoon finner jeg veldig lite om på norsk, mens Lunette og Mooncup (og Ladycup?) kan jeg kjøpe i butikk (eller norsk nettbutikk), så det er vel egentlig mest aktuelt. Ladycup sin minste tar jo bare 15 ml, men jeg aner ikke hvor mange milliliter jeg blør i løpet av en dag. Vil gjerne slippe å bytte i løpet av de <10 timene jeg tilbringer på skolen... Tror ikke jeg blør særlig mye, men.

Du bør absolutt gå for minste størrelse uansett merke!

Lunette er ganske store i størrelsen tror jeg.Jeg kjøpte en Lunette str.2 fordi jeg er over 30 skulle den passe meg.Det gjorde den ikke! Den var altfor stor!Da jeg prøvde den følte jeg meg konstant tissetrengt fordi den trykket mot urinblæren. Veldig ubehagelig.

Min erfaring med menskopp er dårlig..Den begynte den å lekke fordi den la seg skjevt inni der og jeg måtte bruke bind i tillegg.Den var også ganske stiv i materialet og stilken nederst gnager.Har hørt at de andre merkene er laget av en mykere silikonvariant så kanskje du bør satse på Ladycup eller Mooncup framfor Lunette.

Har egentlig ikke så mye positivt å si om menskopp da jeg synes det var vondt og ekkelt å bruke.

Er du jomfru blir det kanskje enda vanskeligere fordi du må grafse skikkelig inni der for å få koppen ut.Først må du stikke halve hånden inn og få grep rundt selve koppen for å bryte vakumet som holder den på plass,det synes jeg var kjempevondt.Når du skal dra den ut må du sørge for at den er foldet/brettet sammen.Ellers vil den være for stor i omkretsen til å passere ut av skjeden uten at det gjør vondt og for en jomfu:sikkert brister jomfruhinnen.Når man endelig får den ut er det masse blodsøl og det hele er mye mer uhygienisk og grisete enn tamponbruk.

Men mange er jo fornøyde med menskoppene sine og det er bra.

Anonymous poster hash: af383...643

Ja, jeg må nok ha minste størrelse uansett produsent. Skjønner meg ikke helt på de størrelsesgreiene, noen "store" har jo like liten kapasitet som en "liten" hos andre produsenter... og noen store har like stor/liten diameter som en stor. Er en sammenligning mellom ulike merker her. Liten Mooncup er 43 mm i diameter, mens Lunette og Ladycup er 41 mm.

Som jeg skrev i førsteposten, så tror jeg ikke tamponger er et alternativ så lenge jeg blør så lite de fleste dagene og ikke vet hvilke dager jeg pleier å blø mest på. Derfor ønsker jeg å prøve en menskopp i stedet, for å slippe eventuell lukt fra bind samtidig som jeg slipper uttørking av tamponger :) Er klar over at det kan bli litt "for intimt" å bruke menskopp, men så lenge jeg kan gå med den på skolen uten å måtte bytte (eller lukte..) i løpet av dagen så er jeg fornøyd! Når jeg er hjemme kan jeg jo fortsatt bruke bind osv hvis jeg synes det er ekkelt med menskoppen..

Åååh, dette er vanskelig :P Hvis man kjøper feil type tamponger eller bind, så er det jo bare å kjøpe en ny pakke, mens disse koster jo fort over 300 kroner per stk...

Kanskje Meluna er grei å prøve? Den minste er bare 3,8 cm lang, diameter på 4,1 cm... men den tar bare 10 ml. Blir kanskje litt liten? :vetikke:

Skrevet

De målene jeg linket til er visst gamle!

Nye Meluna har følgende mål:

Meluna størrelse S:

38 mm diameter

45 mm lengde på selve koppen

23 ml kapasitet

Find all MeLuna menstrual cups in the size S. MeLuna size S is available in many different versions and colors.
MeLuna size S is one of the smallest menstrual cups worldwide. Slim, petite physique, no vaginal births, light menstrual flow, very good pelvic floor muscles - under these conditions could be suitable the MeLuna size S.

Meluna størrelse M:

41 mm diameter

48 mm lengde

28 ml kapasitet

Find all MeLuna menstrual cups in the size M. MeLuna size M is available in many different versions and colors.
MeLuna size M is still one of the smaller menstrual cups in the world, but it offers 28ml volume. MeLuna size M is used by women who have a medium menstrual flow. Women whose body is be described as medium build, and have a normal pelvic floor muscles can use the MeLuna size M.

Såeh....S eller M, tror dere? Er S stor nok?

TS

Skrevet

S er stort nok regner jeg med.

Jeg bruker den minste mooncupen og har endel riftproblemer ved penetrering men klarer meg ganske så bra med den.

Anonymous poster hash: a7530...128
Skrevet

Siden du blør så lite, så tror jeg du bør gå for en i den minste størrelsen. Ung og jomfru også "trekker ned", men du har stor kropp, noe som "trekker opp". Det å finne riktig størrelse kopp, er en egen vitenskap og ganske forvirrende, det finnes mange sider på nettet om det, feks

http://menstrualcups.wordpress.com/2010/08/19/cup-size-comparison-charts/

http://sizecharts.livejournal.com/

http://www.wikihow.com/Buy-a-Menstrual-Cup

Eller du kan velge kjøpe en Femmecup, som bare har en størrelse :fnise: Det er den jeg oftest velger.

Jeg er fornøyd med stor Ladycup, stor Fleurcup, Femmecup og liten Lunette. Jeg har også en medium og en stor Meluna, men de funker ikke for meg (for stive og åpner seg ikke.) Alle uten Lunetten har jeg måttet klippe stilken av. Uten stilk er det ihvertfall ikke mulig å kjenne koppen på et sykkelsete.

(Jeg tror ikke det lukter av deg når du bruker bind, men det kan hende blodet reagerer med stoffene i bindet - regner med du bruker engangs? Med tøybind blir det ikke samme lukten.)

Det er forholdsvis dyrt å kjøpe menskopp i Norge (både på nett og i butikk); disse stedene er billigst av de som jeg har jeg funnet, og jeg har aldri hatt noe trøbbel med nettkjøp fra utenlandske butikker (ser an om de virker seriøse, da):

http://www.fleurcup.com/en

https://www.luneshop.com/

http://meluna.eu/

http://www.femmecup.co.uk/thecup.html

http://www.feelunique.com/healthyliving/healthy-living-womens-health-feminine-hygiene

Dessuten er det mye å finne på ebay og Amazon, men gå for merkevarer og styr unna det som er produsert i Kina.

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar! Og spesielt til deg Pringle! Og ja det er forvirrende! Særlig når "liten" hos ett merke tilsynelatende er det samme som "stor" hos noen andre, og jeg aldri har prøvd noe sånt før i det hele tatt :P

Er det vanlig å ha flere ulike menskopper som man bruker ift hvor i mensen man er? Eller har du bare prøvd ut litt forskjellig? :)

Fant ut at jeg kan bestille Meluna fra siden deres for ca 130 kroner inkludert frakt, så da tror jeg kanskje at jeg bare skal prøve den minste, og så får jeg heller prøve større/noe annet hvis den ikke funker. 130 kr er jo ikke så mye (sammenlignet med 369,- osv som jeg har sett menskopper for på norske nettbutikker)... Tør ikke å prøve noe kinagreier fra ebay: så et sted de solgte lateksmenskopp og det vil jeg ikke ha på et visst sted.. :P

(Jeg tror ikke det lukter av deg når du bruker bind, men det kan hende blodet reagerer med stoffene i bindet - regner med du bruker engangs? Med tøybind blir det ikke samme lukten.)

Ja, engang. Tror den lukten sitter mest i hodet og ikke at andre kan kjenne noe, men jeg har jo angst etter å ha lest masse folk her inne som kan lukte mensen "selv når folk nettopp har vasket seg"! Jeg vasker meg nøye og skifter oftere enn det er behov for, men den mensenfølelsen har jeg likevel og det er litt slitsomt...

Skrevet (endret)

Jeg vet ikke hva som er vanlig når det gjelder menskopp, jeg antar at alt er vanlig! Noen har flere kopper som de bytter på alt etter hvor stor blødningen er (og underlivet forandrer seg gjennom syklusen, så for noen dekker rett og slett ikke én kopp hele behovet). Jeg ble nok bare litt revet med, jeg fikk en som en "vareprøve", og kom over et godt tilbud da jeg egentlig hadde bestemt meg for å ikke kjøpe flere kopper, og så...

Melunaen kan helt sikkert passe for deg, det er mange som sverger til den. Den eneste som er laget av lateks (gummi) er vel The Keeper, og den er helt OK hvis du ikke har allergi mot lateks, men det har kommet mer moderne utgaver siden den var den eneste på markedet, og det er ingen vits i å pådra seg lateksallergi heller...

Jeg tror påstanden om at man kjenner menslukt fra andre er bløff; men hvis man ikke vasker seg på et par dager når man har mensen, er det klart det vil lukte. Norske kvinner er generelt mer enn renslige nok.

Endret av Pringle
Skrevet

Menskopp hard/mykhetsskala, 1= mykest, 10=stivest:

CupLee: 1
Meluna (Small Soft): 1.5
SheCup: 2
Green Donna (large/small) 2
LadyCup (large/small, kanten er tykkere enn resten): 2
Fleurcup (large/small): 2
Meluna (Medium Soft): 2
Femmecup (midten, bunn og kant er tykkere): 2.5
Naturcup (Large, Mykere i bunnen enn toppen): 3
Miacup (Large/small): 3
JuJu (large/small): 3
Diva Cup (large/small): 4
Small Lunette: 4
Meluna (X large, large, og Small classic, kanten er tykkere enn resten): 6
MoonCup UK (large/small): 7.5
Keeper Moon Cup (large/small): 7.5
Large Lunette: 8
Yuuki (large/small): 8.5
Mpower: 9
Medium Original Meluna: 9.5
Keeper (generelt tykkere): 10

http://www.menskopp.org/hvordan-velge-kopp.html

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...