Gå til innhold

Kale? Bladkål? Hæ?

Anbefalte innlegg

Gjest BabyBlue
Skrevet

Har begynt å lese om superfoods og alt det der og liker hva små, daglige mengder av det gjør med kroppen. Og folk på engelskspråklige sider at kale er så forbanna bra. I salat, i smoothies, i juice osv. Jeg prøvde å google kale, og fant ut at det heter bladkål. Men jeg finner det ikke noen steder i norske butikker? Eller er jeg blind? Bladene er mørkegrønne og litt rynkete, men finner som regel bare standard salat på rema, meny eller prix. Noen som kan hjelpe meg, og som vet hvor det er å finne og hvordan innpakningen er osv?

Skrevet

Hmm, tror kale betyr grønnkål? :)

Anonymous poster hash: 9a244...ae5
  • Liker 4
Gjest BabyBlue
Skrevet

Ja, det kan godt hende, de lignet i hvert fall veldig :D Og oversettelsen stemte også. Takk for hjelpen!

Skrevet (endret)

Kale er grønnkål, og det er sjeldent jeg finner det i Norge. Vet de har hatt det på en coop mega en gang...

Endret av Kajal
Skrevet

Jupp... Kale er grønnkål. Ser det ikke så ofte på Rema for å si det sånn... :)

Anonymous poster hash: 67d6a...e1f

• Liker 1
Skrevet

Ifølge denne artikkelen i Morgenbladet er den ikke lett å få tak i, men ting er muligens litt på gli?

Jakten på grønnkålen

Coop selger visstnok en del grønnkål, så prøv noen av de større butikkene? Obs hypermarked f.eks

Anonymous poster hash: 1b50b...8ad
  • Liker 1
Gjest BabyBlue
Skrevet

Det står at den er skapt for vårt klima og greier og kan høstes hele vinteren, så da antar jeg at det er etterspørselen som gjør den sjelden? Står i hvert fall det i artikkelen :) Den er jo supersunn, om man skal tro på det som skrives om den. Hadde vært kjekt med noe annet enn standard kål og isbergsalat.

Skrevet

Prøv på Helios eller andre butikker som selger økologiske grønnsaker, grønnkål er ganske vanlig å dyrke økologisk her i landet (vi abonnerer på økologiske grønnsaker, og har satt til livs betydelige mengder grønnkål i årevis :ler:).

Anonymous poster hash: f0471...a28
Gjest BabyBlue
Skrevet

Da kan jeg like gjerne dyrke det i hagen selv, siden de tåler den norske kulda såpass godt? :vetikke:

Skrevet

Da kan jeg like gjerne dyrke det i hagen selv, siden de tåler den norske kulda såpass godt? :vetikke:

Det kan du.

Skrevet

Jeg har kjøpt grønnkål på Rema og Meny. På Obs har jeg ikke sjekket.

Skrevet

Invandrer butikker har! Har kjøpt mange ganger der og mye billigere

Gjest BabyBlue
Skrevet

Uh, takk for tips dere! :D Da skal jeg forhåpentligvis få jaktet det ned snart.

Skrevet

Grønnkål er digg! Har dilla på det for tiden. Bor du tilfeldigvis i Bergen, selger de det på Reindyrka.

Skrevet

Dere må prøve å lage grønnkålchips:-)

Annonse
Skrevet

Prøvde nylig grønnkål, .. ordi det skal være så sunt. Litt etter pakken var åpnet (tilfeldig?) syns jeg nesten at det smakte som bitter gift.

Jeg prøvde å bruke det som salatblader. Prøvde også å varmebehandle det uten at det var en veldig stor suksess.

Hvordan brukes egentlig grønnkål?

Anonymous poster hash: aa7e5...e11
  • Liker 1
Skrevet

Prøvde nylig grønnkål, .. ordi det skal være så sunt. Litt etter pakken var åpnet (tilfeldig?) syns jeg nesten at det smakte som bitter gift.

Jeg prøvde å bruke det som salatblader. Prøvde også å varmebehandle det uten at det var en veldig stor suksess.

Samme problemet har jeg. Det smaker jo uspiselig ugrass!! :/

(eg har spist kale profesjonellt tilberedt kale flere ganger)

• Liker 1
Skrevet

Enig i at smaken ikke er god..Jeg bruker grønnkålen i smoothies sammen med ananas og banan. Fremdeles ikke kjempegodt men går da ned.

Anonymous poster hash: 84c70...aed

Skrevet

:ler:

Råvarer som yter litt motstand er jo de morsomste, for da må man tenke litt mens man kokkelerer og smaker, og man får prøvd nye ting. Grønnkål har vært en typisk slik råvare for meg.

Min konklusjon: Grønnkål er god å bruke i supper, feks minestrone eller portugisisk caldo verde (dvs poteter, løk, hvitløk og chorizo i tillegg til grønnkålen).

Generelt er chili og hvitløk gode smaker å kombinere grønnkål med. Som feks i denne pastaretten.

Skal man ha grønnkål som separat tilbehør til feks kjøtt og fisk er det best å forvelle det i kokende vann i 2-3 minutter først, og så sautere/woke det i ting som olje og hvitløk + salt og pepper, eller chili, ingefær og sesamolje om man går for noe mer asiatisk.

Anonymous poster hash: f0471...a28
Skrevet

Grønnkål mister noe av bitterheten etter en runde i fryseren.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...