Gå til innhold

Nybegynner... kan noen hjelpe meg litt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har alltid kun brukt mascara, nøytral øyenskygge og leppomade/lipgloss/leppestift. Har ikke brukt noe ansiktssminke ellers, både fordi det ikke interesserte meg (før), men også fordi jeg ikke kan det og er redd for at dårlig sminke er verre enn ingen sminke..

Men nå har jeg bestemt meg for bevege meg inn i sminkeverden, for å føle meg litt bedre med meg selv. Men jeg er helt blank på hva som er hva, hva jeg trenger og hvilken rekkefølge ting skal påføres i. Jeg skal selfølgelig spørre om råd på parfymeriet jeg handler i, men jeg kunne tenke meg å vite litt på forhånd (sånn at jeg ikke kun stoler blindt på selgeren).

Dere som er flinke, har dere lyst til å gi meg noen tips og råd om hvilken sminke jeg burde gå for, og hva alt er og er godt for? Trenger jeg serum, primer, pudder, foundation, concealer, rouge og ja... gudene vet hva..? Mineralsminke, er det det beste?

Jeg tror jeg har kombinasjonshud. Den er litt fet, men samtidig fuktfattig. Har en del porer på nese, i nesevingene (heter det det?) og innerst på kinnene. Har som regel noen små kviser/urenheter, men ikke verre enn at jeg kan leve med det.
Jeg vil jo gjerne gjøre alle "probleme" mindre synlig, men er redd for at jeg kommer til å sminke dem mer synlig.

Jeg blir så glad om noen har lyst til å svare, og hjelpe :) :)

Anonymous poster hash: 9553b...032
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Dra på parfymeriet å be dem hjelpe deg å finne hudsminke som passer til din hudtype :) Mineralsminke skal hvertfall være veldig greit om du har sensitiv hud. I.D sitt veit jeg hvertfall skal være veldig bra.

Hvordan påføre (rekkefølge):
- Primer. Ikke noe man må ha, men er veldig greit å bruke for og fukte huden litt. Også sitter sminken mye bedre og lengre! Bruker du ikke primer, burde du i hvertfall bruke en hudkrem.
- Concealer. Bruk den under øynene, på nesevingene, og på andre rødheter/urenheter som du har.
- Foundation. Et lett lag i hele ansiktet. Bruker du for mye av dette, kan huden fort se oljete ut.
- Pudder. Må ikke brukes, men anbefaler deg å bruke det hvis du bruker en flytende foundation. Den "setter" concealeren og foundation, og gir et mye bedre resultat.
- Solpudder. Brukes på kinnbeinene, i tinningen, på "sidene" i panna, og på kjeven (som et 3 tall, om du skjønner). Ikke bruk for mye av dette, og husk å dra det ned til halsen, så du ikke får et stygt skille.
- Highlighter kan du bruke hvis du ønsker litt ekstra glød og fremhevelse. Brukes på øyenbrynsbeina, over kinnbeinene, og litt over leppa.

Kanskje litt dårlig forklart, men håper dette var til hjelp! Lykke til med sminkinga :) Husk at det er lov å eksperimentere litt!

Endret av meandI
Skrevet

Jeg bruker concealer, primer, foundation, setting-pudder(annerledes enn vanlig foundation pudder) og blush.

Skrevet

Det viktigste er vel kanskje å ha Foundation, for hvis huden ser bra ut, så er det egentlig ikke så kjempeviktig med alt det andre! Og for noen er primer veldig viktig, men for ansiktet vil jeg ikke si det er så nödvendig. Du burde også skaffe deg en fuktighetskrem som skal på för Foundation :) Uansett hvilken hudtype du har, så må du ha fuktighetskrem. Hvis du har fet hud, produserer huden din for mye olje, men hvis du selv påförer fuktighet slik at huden slipper å lage den selv, så vil ikke huden virke så fet ;) Og selvfölgelig må du påföre fuktighet der det trengs mest, som i törre områder.
Et godt tips er å sjekke hvordan huden er når du våkner. Du kan ta en bomullsdott og gå over fjeset for å se om det kommer noe olje på den.

Du MÅ ikke ha concealer. Du kan evt. doble opp Foundation som concealer om den er lagd for det, men du må ikke, som sagt.

Ta det litt etter litt og finn ut av du virkelig kommer til å bruke og hva du ikke trenger ;) Og så vil jeg anbefale deg å sjekke ut Kandee Johnson og Michelle Phan på youtube hvor du kan läre en masse! Det er profesjonelle makeup-artister som forklarer det du undrer deg over på en god og enkel måte! Jeg har lärt masse fra dem ;)

Skrevet

Jeg hadde begynt enkelt, med en god fuktighetskrem, mineralfoundation, rouge og pudder. Så kan du heller utvide med primer, solpudder, highlighter og concealer når du blir vant med mer sminke.

Alternativt en god BB krem eller fuktighetskrem med farge. Om sommeren eller på dager der jeg bruker lite sminke tar jeg ofte kun på meg Laura Mercier Tinted Moustorizer og litt rouge.

En riktig dagkrem gir best mulig grunnlag for foundation. Selv om man har fin hud vil et ujevnt underlag gi ujevn foundation, det ser jeg skrekkeksempler på daglig. Etter fuktighetskrem bruker jeg et godt serum, akkurat nå er Dermalogica favoritten. Deretter foundation. ID er veldig bra, men jeg er også glad i Nars og Dior sine flytende. Dior sin kompaktfoundation er også en lettvint løsning. Her bør du få hjelp på parfymeri for å finne riktig farge. Jeg kan for eksempel ikke bruke Chanel som er mange sin favoritt, den blir for gul. Consealer bruker jeg kun rundt øynene, Laura Mercier sin er veldig god, det samme er Diorshow. Deretter tar jeg et tynt lag med løspudder i hele ansiktet, litt solpudder rundt konturene av ansiktet og litt rouge i kinnene.

Det høres mye ut, men trikset er 1) rent og jevnt underlag 2) riktige produkter og riktig farge 3) riktige mengder, så får man et naturlig og pent resultat.

Skrevet

Du treng ikkje så mykje, eg vil seie

1. BB-krem (Missha lagar i fleire fargar, elles har ein del av dei vestlege også fleire fargar, men dei dekkjer ikkje like bra)
  2. Concealer (eg likar best dei flytande, eg synest dei er lettare å jamne ut) til poser under auga og til å dekkje kviser og slikt
  3. Maskara
  4. Eyeliner
  5. En augeskuggepalett, det mest effektfulle og enklaste er å byrje med ein palett i komplementærfargen til augefargen din, altså brune auge-blåaktig augeskugge, grøne auge-mørk raud/lilla augeskugge, blå auge-augeskugge i gylne toner.
  6. Rouge (reddar gløden på dei håplause dagane!)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...