AnonymBruker Skrevet 8. september 2013 #1 Skrevet 8. september 2013 Jeg sa opp leiligheten min for et par uker siden,men pga noen praktiske ting fikk jeg ikke levert nøkkelen der og da.Så kan forstå at det kanskje er grunnen til at jeg ikke fikk det tilbake betalt i løpet av et par dager(eller?)Men sendte nøkkelen i posten på mandag,og vi bor i samme distrikt så postgangen burde ikke ta så lang tid.Sendte mld på torsdag og spurte om han hadde fått den.Han sa nei,men hadde ikke fått sjekka posten den dagen.Regna jo da med å få høre noe om den var kommet,men har ikke hørt noe.Og jeg mener posten bruker ikke en uke på å få levert et brev. Så hva gjør jeg?Er på utgikk etter nytt sted å bo,men det er litt vanskelig å melde sin interresse når jeg ikke har penger til å dekke depositumet. Anonymous poster hash: 7cc7a...595
AnonymBruker Skrevet 8. september 2013 #2 Skrevet 8. september 2013 kanskje litt riski å sende en nøkkel i posten? Post har komemt vekk før. Men skjønner han holder tilbake depositum vist du ikke leverte nøkkelen tidsnok. Hadde han andre leietakere som skulle flytte inn? Som ventet på nøkkelen? Anonymous poster hash: 2c9b3...db0 9
AnonymBruker Skrevet 8. september 2013 #3 Skrevet 8. september 2013 Den var ingen tidsfrist på nøkkelen,og det er ingen andre leietakere som venter.Det var hans forslag å sende den i posten.Og når jeg spurte på torsdag,og han sa at han skulle sjekke når han kom hjem er det rart at han ikke har kontaktet meg. Og jeg vet ikke om det er det med nøkkelen som gjør at han han holder tilbakeHan har ikke sagt noe på det.Er bare noe jeg tenker.Og jeg har nevnt depositumet i 2 mld,og han har svart på de andre tingene i mld,men ikke noe ang depositumet. Anonymous poster hash: 7cc7a...595
Vandelay Skrevet 8. september 2013 #4 Skrevet 8. september 2013 Man skal ha depositumet på konto i eget navn. Håper du har lært til neste gang og krysser fingrene for at han ikke bare beholder det. 4
AnonymBruker Skrevet 8. september 2013 #5 Skrevet 8. september 2013 Man skal ha depositumet på konto i eget navn. Håper du har lært til neste gang og krysser fingrene for at han ikke bare beholder det. Jeg vet det,men pga noen omstendigheter ble det ikke sånn.Men han leide ut en hybel til meg og hybel til noen andre,så hvis jeg ikke får de i løpet av uka kontakter jeg de og spør om de hadde lignende problemer. Anonymous poster hash: 7cc7a...595
Marie90 Skrevet 8. september 2013 #6 Skrevet 8. september 2013 Depositum skal ikke holdes av utleier, det skal holdes av en nøytral tredjepart - som regel setter man opp en depositumskonto i banken. Gikk dere ikke og gjorde dette sammen? Så lenge det ikke er skade på leiligheten eller utestående leie, så skal du ha fullt depositum tilbake. 7
Vandelay Skrevet 8. september 2013 #7 Skrevet 8. september 2013 Kan jo godt være han ikke har penger å gi deg akkurat nå. Hvorfor kan du ikke ringe ham? 1
Gjest Blondie65 Skrevet 8. september 2013 #8 Skrevet 8. september 2013 Sende nøkkelen i posten? Er det virkelig mulig å inngå så til de grader idiotiske avtaler? Du og utleier skal gå gjennom leiligheten sammen dine dagen du har vasket ut - noe som skal være innenfor oppsigelsestiden. I praksis avtaler man en overtakelsesdato, man møtes i boligen og signerer frigivelse av depositum samtidig. Gjør man det ikke på denne måten, utsetter man seg for forsinkelser, dårlige unnskyldninger for å holde tilbake depositum (dårlig utvask, påståtte skader etc). Alt dette står i klartekst i husleieloven - inkludert at depositum skal inn på særskilt konto i leietakers navn.
Gjest Blondie65 Skrevet 8. september 2013 #9 Skrevet 8. september 2013 Trådstarter: du kan anse de pengene som tapt - spesielt siden du også har levert fra deg det eneste pressmiddelet du hadde: nøkkelen. Jeg skjønner at boligmarkedet er desperat for tiden, men jeg fatter ikke at folk gir fra seg depositumpenger uten noen som helst form for garanti for å få dem tilbake.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2013 #10 Skrevet 8. september 2013 De pengene kan du se langt etter. At folk fremdeles er så sløve at de overfører depositum til hushaienes private konto er for meg helt uforståelig. Anonymous poster hash: cea9c...c18 7
AnonymBruker Skrevet 8. september 2013 #11 Skrevet 8. september 2013 Sende nøkkelen i posten? Er det virkelig mulig å inngå så til de grader idiotiske avtaler? Du og utleier skal gå gjennom leiligheten sammen dine dagen du har vasket ut - noe som skal være innenfor oppsigelsestiden. I praksis avtaler man en overtakelsesdato, man møtes i boligen og signerer frigivelse av depositum samtidig. Gjør man det ikke på denne måten, utsetter man seg for forsinkelser, dårlige unnskyldninger for å holde tilbake depositum (dårlig utvask, påståtte skader etc). Alt dette står i klartekst i husleieloven - inkludert at depositum skal inn på særskilt konto i leietakers navn. Dette er ikke relatert til ts situasjon, men min egen. Jeg flytter snart ut av en leilighet jeg leier i utlandet og må fly hjem, under tidspress. Jeg får et firma til å vaske antakeligvis mandag kveld og flyet mitt går grytidlig tirsdag morgen. Megler har spurt når jeg vil ha utsjekking men det er knapt tid til det etter leilighet er vasket. Må leietaker alltid være til stede? Eller kan de gjøre det og jeg evt signere papirer osv når jeg er tilbake i byen om en uke? Anonymous poster hash: 034f6...14f
AnonymBruker Skrevet 8. september 2013 #12 Skrevet 8. september 2013 Ja jeg vet jeg dreit på draget der.Fullstendig klar over det,men ønsker ikke å gå i detaljer på hvorfor jeg ikke opprettet egen konto. Men jeg kjente hun som leide der før meg,og det ble gjort på samme måte så tenkte at det da ville gå greit. Men jeg lagde ikke denne tråden for å få x antall svar på hvor dum jeg er. Men jeg tenker at jeg har en kontrakt hvor det står skrevet at xx beløp er satt i på xx konto fra min konto den og den datoen,så jeg tenker at hvis jeg kontakter noen juridisk firma eller lignende og kan dokumentere at pengene er gått ut fra min konto,men at ingen penger har gått inn igjen på samme konto at det kan hjelpe meg? Anonymous poster hash: 7cc7a...595
AnonymBruker Skrevet 8. september 2013 #13 Skrevet 8. september 2013 Ja jeg vet jeg dreit på draget der.Fullstendig klar over det,men ønsker ikke å gå i detaljer på hvorfor jeg ikke opprettet egen konto. Men jeg kjente hun som leide der før meg,og det ble gjort på samme måte så tenkte at det da ville gå greit. Men jeg lagde ikke denne tråden for å få x antall svar på hvor dum jeg er. Men jeg tenker at jeg har en kontrakt hvor det står skrevet at xx beløp er satt i på xx konto fra min konto den og den datoen,så jeg tenker at hvis jeg kontakter noen juridisk firma eller lignende og kan dokumentere at pengene er gått ut fra min konto,men at ingen penger har gått inn igjen på samme konto at det kan hjelpe meg? Anonymous poster hash: 7cc7a...595 Hvor stort depositum er det snakk om? Det vil neppe lønne seg å kontakte advokat for en mindre sum penger. Anonymous poster hash: 0223e...8bc 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2013 #14 Skrevet 8. september 2013 10 000 Anonymous poster hash: 7cc7a...595
Pawn Hearts Skrevet 8. september 2013 #15 Skrevet 8. september 2013 Hvorfor går folk ut ifra at pengene er tapt? Det er slett ikke sikkert at huseieren er en sleip jævel. Prøv å ringe eller send en sms. Hvis nøkkelen har forsvunnet i posten, er det et problem, men det skjer heldigvis ikke så ofte. 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2013 #16 Skrevet 8. september 2013 Hvorfor går folk ut ifra at pengene er tapt? Det er slett ikke sikkert at huseieren er en sleip jævel. Prøv å ringe eller send en sms. Hvis nøkkelen har forsvunnet i posten, er det et problem, men det skjer heldigvis ikke så ofte. Trengte dette innlegget.Jeg ble vel litt sat ut over alle som "angrep" meg,og sa at pengene når var borte for alltid.Jeg sitter med et intrykk av et ålreit huseier,men lurte på hva jeg skulle gjøre. Hvor mye jeg skulle mase.Om det var noen andre retninger å gå får å få de tilbake osv. Anonymous poster hash: 7cc7a...595
Vandelay Skrevet 8. september 2013 #17 Skrevet 8. september 2013 Trengte dette innlegget.Jeg ble vel litt sat ut over alle som "angrep" meg,og sa at pengene når var borte for alltid.Jeg sitter med et intrykk av et ålreit huseier,men lurte på hva jeg skulle gjøre. Hvor mye jeg skulle mase.Om det var noen andre retninger å gå får å få de tilbake osv. Anonymous poster hash: 7cc7a...595 Du svarer meg ikke på hvorfor du ikke bare kan ringe ham? 1
Marie90 Skrevet 8. september 2013 #18 Skrevet 8. september 2013 Trengte dette innlegget.Jeg ble vel litt sat ut over alle som "angrep" meg,og sa at pengene når var borte for alltid.Jeg sitter med et intrykk av et ålreit huseier,men lurte på hva jeg skulle gjøre. Hvor mye jeg skulle mase.Om det var noen andre retninger å gå får å få de tilbake osv.Anonymous poster hash: 7cc7a...595 Det er godt mulig huseier har brukt pengene og derfor unngår spørsmålet. Men kommuniser med ham før du kontakter advokat. Prøv å ringe og spør direkte.
nojac Skrevet 8. september 2013 #19 Skrevet 8. september 2013 Hvor stort depositum er det snakk om? Det vil neppe lønne seg å kontakte advokat for en mindre sum penger. Anonymous poster hash: 0223e...8bc I en slik konflikt kontakter man ikke advokat, men Forliksrådet. Etter å ha fått en forklaring fra utleier. Ingen grunn til å anse pengene som tapt. 1
Gjest Blondie65 Skrevet 8. september 2013 #20 Skrevet 8. september 2013 Dette er ikke relatert til ts situasjon, men min egen. Jeg flytter snart ut av en leilighet jeg leier i utlandet og må fly hjem, under tidspress. Jeg får et firma til å vaske antakeligvis mandag kveld og flyet mitt går grytidlig tirsdag morgen. Megler har spurt når jeg vil ha utsjekking men det er knapt tid til det etter leilighet er vasket. Må leietaker alltid være til stede? Eller kan de gjøre det og jeg evt signere papirer osv når jeg er tilbake i byen om en uke? Anonymous poster hash: 034f6...14f Det viktige er at dere blir enige om felles innspeksjon. Men reglene i utlandet kan ikke sammenlignes med norske forhold direkte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå