AnonymBruker Skrevet 8. september 2013 #1 Skrevet 8. september 2013 1. Hvorfor er det så fryktelig mange som ikke planlegger barna sine, men som bare "Oi, jeg er visst gravid" også valgte de beholde barnet? Hvordan er dette mulig? Vet dere ikke hvordan man lager et barn? (De som opplevde at riktig bruk av prevensjon feilet, trenger ikke svare for de er unnskyldt, men jeg nekter å tro at de fleste "uhell" skjedde slik".) Jeg ønsker ikke å hakke på noen, jeg bare rett og slett undrer. 2. Til dem som planla ungen: Unngår du å drikke alkohol i planleggingsfasen? Personlig unngikk jeg det i planleggingsfasen og har nulltoleranse for alkohol i svangerskapet. Jeg forstår ikke dem som klarer å drikke et glass vin selv om legen har sagt at det er "greit", når man ikke vet hvor lite som skal til for å skade akkurat ditt barn. Og det trenger jo ikke stå om de alvorligste skadene, men små adferds og lærevansker er jo nok. Anonymous poster hash: 2454b...4b4 2
AnonymBruker Skrevet 8. september 2013 #2 Skrevet 8. september 2013 1) Her har jeg inntrykk av at mange nåler med å si at ungen var planlagt, av uvisse grunner, selv om de bevist ikke brukte prevensjon i en lengre periode. Sånn som ei av mine venninner som påstår at ungen ikke var planlagt, men samtidig sier at hun hadde sluttet med prevensjon et halv år før hun ble gravid. De hadde jo sex og de visste at de kunne bli gravide, men det var ikke planlagt nei. Neivel.. 2) Ja jeg drakk i planleggingsfasen. Det tok innmari lang tid å bli gravid for min del, jeg ble rett og slett lei av å stå over diverse sosialle sammenhenger uten noe grunn (det viset jo seg gang på gang at det ikke var noe grunn). Men nå er jeg også veldig uenig med de som er veldig bastante på det område. Når alt forskning tyder på at å drikke bare litt (et glass vin for eksempel) ikke er farlig, synes jeg det blir for dumt å si "men man vet jo aldri". Jo, det er jo det man vet, at det ikke er farlig! Kan også nevne at Norge er en av de strengeste land på det området, i mange andre land drikker gravide et glass vin til maten uten å nøle. Men barn i Norge har ikke mindre adferdsproblemer eller lærevansker, de er heller ikke smartere (målt i IQ) enn i barn andre land. Det er for øvrig også farlig å spise alt for mange bananer når man er gravid, men unngår du å spise bananer i det hele tatt, fordi "man vet jo aldri"? Når det er sagt, så drikker jeg ikke selv - hehe, kanskje er en selvmotsigelse, men sånn er det å være gravid, mye er styrt av hormoner istedenfor logikk. Men nå, etter at jeg søkte mer info rundt og fant ut mer om temaet, vil jeg IKKE dømme de som velger å drikke bitte litt. Jg var veldig imot, men nå ble jeg bedre informert.Anonymous poster hash: 9e66b...caa 4
AnonymBruker Skrevet 8. september 2013 #3 Skrevet 8. september 2013 Har ei venninne som fire ganger har blitt gravid uten at det var planlagt, alle var "uhell" fordi de droppet prevansjon fordi de hadde uansett sex så sjeldent, ehem.. jun tok aldri abort så har 4 barn. Når hun ble gravid med nr 4 så viste hun det ikke og dro til legen for å få sprial men legen tok en test for sikkerhets skyld og den var positiv. Selv var jeg ung og naiv, hadde glemt en p-pille og tenkte at det ikke var så nøye. Var i et helt nytt forhold og vi hadde sex bare en gang (et par dager etter glemt pille) før jeg fant ut at han egentlig var en dust. Og gravid ble jeg. Så det skal jo bare en gang med sex til for å bli gravid, i noen tilfeller. Kunne ha drukket alkohol under mensen om jeg var prøver, og mellom mensen og eggløsning (om jeg testet meg for eggløsning). For da er det ikke noe befruktet egg å skade. Anonymous poster hash: 56545...e1f
AnonymBruker Skrevet 8. september 2013 #4 Skrevet 8. september 2013 Mange av de såkalte uhellene er vel ganske planlagt fra kvinnens side. SÅ vanskelig er det ikke å unngå graviditet. Anonymous poster hash: 0a6d9...336 3
AnonymBruker Skrevet 8. september 2013 #5 Skrevet 8. september 2013 Det man vet innen forskning og alkohol er at "man aldri vet hvor lite som skal til for at akkurat det barnet blir skadet". Alkohol er et STERKT stoff og man vet jo at det går rett i barnet. Hvorfor vil man at barnet med celler i utvikling skal føle seg susa og beruset? Anonymous poster hash: 2454b...4b4 1
Gjest Vevila Skrevet 8. september 2013 #6 Skrevet 8. september 2013 Det er nok mye slurv ute og går ja, i tillegg til at mange er redd for å si at barnet var planlagt om tidspunktet er mindre gunstig.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2013 #7 Skrevet 8. september 2013 Det man vet innen forskning og alkohol er at "man aldri vet hvor lite som skal til for at akkurat det barnet blir skadet". Alkohol er et STERKT stoff og man vet jo at det går rett i barnet. Hvorfor vil man at barnet med celler i utvikling skal føle seg susa og beruset? Anonymous poster hash: 2454b...4b4 Det er mye forskning som sier noe annet enn det du skriver. Anonymous poster hash: 0a6d9...336
Gjest Maria_Marihøne Skrevet 8. september 2013 #8 Skrevet 8. september 2013 Da jeg var prøver unngikk jeg å drikke mellom eggløsning og ikm. Føltes ikke ut som er offer i det hele tatt. Jeg tenker at mange av uhellene kommer av slurving med prevensjon eller rett og slett lite kunnskap.
siebaeo Skrevet 8. september 2013 #9 Skrevet 8. september 2013 Jeg havner litt midt mellom her men svarer allikevel Jeg sluttet på pillen rundt jul fordi vi skulle begynne prøving i april. Ble gravid i slutten av januar fordi vi "hoppet av i feil sving" Bommet rett og slett litt fordi eggløsning kom litt tidligere enn jeg trodde. Men for oss gjorde det jo ingenting. Og barnet var jo egentlig planlagt, bare 3 mnd senere. Det er sikkert sånn for flere. Man prøver å ha sex i "sikre perioder" og bommer. Men da håper jeg man er klar for de svangerskap som kan oppstå 1
Gjest Keikolina Skrevet 8. september 2013 #10 Skrevet 8. september 2013 Vel vi hadde prøvd i 7 år, så det kom jo som et sjokk. Planlagt/uplanlagt. Vi hadde jo gitt opp.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2013 #11 Skrevet 8. september 2013 Hvem er denne "et uhell"? Litt trist kallenavn å gå rundt med, men det er mulig han fortjener det når han driver og setter barn på folk i hytt og vær. Anonymous poster hash: d72ea...18b 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2013 #12 Skrevet 8. september 2013 Mine personlige observasjoner er at det ofte er de som var for opptatte med å fnise i seksualundervisningen som kommer med "Hoppsann, er visst drektig, jeg!". Anonymous poster hash: 2e093...a4f 1
Teriyaki Skrevet 8. september 2013 #13 Skrevet 8. september 2013 De fleste som blir gravid på prevensjon blir gravide fordi de enten slurver med å ta pillene eller de ikke tenker over/bryr seg om at effekten svekkes ved dårlig mage eller oppkast. Selv tenkte jeg ikke over det. Hadde dårlig mage en uke i strekk, og vips så var jeg gravid.
Gjest RockOn Skrevet 8. september 2013 #14 Skrevet 8. september 2013 Jeg slutta på p-sprøyte pga at man ikke skal gå lenger enn to år pga fare for benskjørhet. Begynte da på p-piller, men stoppet brått da så cyster på eggstokkene mine, og mente at dette skyldtes p-piller. Så da ble det kondom til de fant ut av hva slags cyster osv. Jeg hadde hørt at så mange som går på p-sprøyte over lengre tid og at de ikke ble gravide på 2-3 år. Så i et hett øyeblikk så glemte vi kondom og tenkte at med cyster og så langvarig p-pille og p-sprøytebruk så ville det være ytterst lite sjangs at det ble noe av. Vi hadde sex en gang uten kondom (kepp, jeg vet hvilken dag han er unnfanget) og da sa det visst pang. Vi var da gift, men vi hadde alltid sagt at skjer det et uhell noen gang så beholder vi uansett. Selvfølgelig vet vi at sex kan føre til graviditet, og vi vet at å droppe prevensjon øker jo risikoen. Men en gang uten og ved all forhistorie så ble jeg mildt sagt overrasket da jeg fant det ut.
Nerine_ Skrevet 8. september 2013 #15 Skrevet 8. september 2013 En av mine var ikke helt planlagt, men jeg liker heller ikke å kalle det et uhell. Jeg ble gravid fordi gynekologen min mente det var veldig liten mulighet for meg å bli gravid uten hjelp (måtte ha hormonstimulering ved tidligere graviditeter)
makkapakka Skrevet 8. september 2013 #16 Skrevet 8. september 2013 fordi de skulle bare pule etter en fuktig tur på byen 1
MockingJay Skrevet 8. september 2013 #17 Skrevet 8. september 2013 Vi sier til folk at vårt barn var uplanlagt, men det var hun langt ifra;) Mest av alt siden jeg kun er 20 år. Hadde jo fått beskjed hos legen at jeg var infertil også, så da tenkte vi at vi bare skull kjøre på uten prevensjon å se hva som skjedde, vi har ho tross alt vært sammen i 5 år og har stabil økonomi.(gyn sa jo også at det skulle vi bare gjøre, for ingen ting kom til å skje). Men der tok han feil, for etter første sprut innvendig var jeg gravid
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå