AnonymBruker Skrevet 7. september 2013 #1 Skrevet 7. september 2013 Jeg har kjøpt meg en leilighet, og jeg er litt usikker på om jeg har forstått dette med forsikring riktig: borettslaget har forsikret bygget, og vi betaler det gjennom fellesutgifter i husleie. Selv trenger jeg da bare en enkel innboforsikring. Men så lurer jeg på: ved f.eks. brann, vil da skade på vegger inne (gipsplater, maling, tapet), eller skade på dør til bad eller soverom, være under bygningsforsikringen, eller er dette noe som en innboforsikring vil måtte dekke? Jeg tenker at innboforsikring kun skal dekke løsøre (møbler, klær etc), men synes det er litt rart om jeg f.eks. legger dyre tregulv i hele leiligheten og så skal dette gå på fellesforsikringen til bygget. Da vil vel alles fellesforsikringen gå opp i pris da fordi jeg har dyr smak? Anonymous poster hash: 8dd0d...033
AnonymBruker Skrevet 9. september 2013 #2 Skrevet 9. september 2013 Jeg lurer på det samme!Anonymous poster hash: 028b1...6b2
AnonymBruker Skrevet 9. september 2013 #3 Skrevet 9. september 2013 Borettslagets byggforsikring dekker alt du ikke kan ta med deg ut. Altså, kjøkkeninnredning, baderomsinnredning, og da regner jeg med at det dekker oppussing av vegger, tak og gulv. Alt du kan ta med ut dekker din innboforsikring. Det sa iallfall alle de forsikringsselskapene jeg sjekket innboforsikring hos. Anonymous poster hash: 7fb70...391
AnonymBruker Skrevet 10. september 2013 #4 Skrevet 10. september 2013 Jeg har kjøpt meg en leilighet, og jeg er litt usikker på om jeg har forstått dette med forsikring riktig: borettslaget har forsikret bygget, og vi betaler det gjennom fellesutgifter i husleie. Selv trenger jeg da bare en enkel innboforsikring. Men så lurer jeg på: ved f.eks. brann, vil da skade på vegger inne (gipsplater, maling, tapet), eller skade på dør til bad eller soverom, være under bygningsforsikringen, eller er dette noe som en innboforsikring vil måtte dekke? Jeg tenker at innboforsikring kun skal dekke løsøre (møbler, klær etc), men synes det er litt rart om jeg f.eks. legger dyre tregulv i hele leiligheten og så skal dette gå på fellesforsikringen til bygget. Da vil vel alles fellesforsikringen gå opp i pris da fordi jeg har dyr smak? Anonymous poster hash: 8dd0d...033 Forsikringen til bygget går ikke opp fordi du har dyre gulv (selv om det er den forsikringen som dekker det). Dette avhenger av vilkårene i forsikringen: det er ingenting i veien for at den vil gi deg tilbake basic-gulv selv om du før skade hadde mer fancy saker. Anonymous poster hash: 98f8c...bfb 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå