Gå til innhold

Avsporet seksualitet, havarerte forhold og manglende behandlingtilbud.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er mye som tyder på at skakkjørt/pervertert seksualitet er som kryptonitt for harmoniske, varige reasjoner mellom mennesker. I en tid preget av ekstrem relativisme (ofte forsøkt kamuflert som toleranse), der alle oppfatninger er like "sanne" og alle verdier og preferanser like gode, blir seksualitet som er fullstendig avsporet fra sin naturlige kontekst og funksjon forsøkt normalisert som naturlige varianter av et sunt og fargerikt mangfolk. Folk hvis seksualdrift er rettet mot å bli slått og ydmyket, plage og undertrykke andre, pisse i buksa osv, og ikke mot den type kjønnslig kontakt den er ment å skulle stimulere, er i den senere tid blitt fullstendig friskmeldte (iallefall i skandivia). Begrunnelsen er i liten grad fagpsykiatrisk forankret, men snarere knyttet til en misforstått politisk relativisme. Den sørgelige konsekvensen er at de seksuelt avsporede og perverse ikke får adekvat behandlig, og at forhold som ellers kunne hatt en sjans havarerer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det stemmer nok sannsynligvis svært godt det.

Men like barn leker best og.

Anonymous poster hash: cf1a0...3d6
Skrevet

Vel, jeg er nokså sikker på at to med normal sunn seksualitet leker godt, men jeg tror ikke to personer med en skakkjørt sexualpsykologisk utvkling passer særlig godt sammen i lengden, selv om man på overflaten kunne fristes til å tro det.

Skrevet

En ond sirkel blir det uansett. Men om dem begge foretrekker det, er det jo en annen sak, er det ikke?

Skrevet

Jeg tror til og med en sub og en dom er en dårlig match på litt lengre sikt. Hadde begge kommet under medisinsk/psykiatrisk behandling på et tidlig tidspunkt hadde mulighetene for et sunt, harmonisk og varig samliv vært langt bedre. Å tro at en sub og dom er en god kombinasjon er omtrent som å anta at en manisk og en depressiv er en god match fordi de utfyller hverandre, eller en med borderline og en med schizoid personlighetsforstyrrelse.

Skrevet

Det kan bli for mye av det gode noen ganger ja.

Å utfylle hverandre burde jo også tilsi det samme som å støtte hverandre, på manglene sine.
Og når det blir en dårlig match så skjer det motsatte og dem bryter hverandre ned i stedet.

Da blir det ikke mye støtte å få.

Og da varer det ikke i lengden.

Skrevet

Jeg tror til og med en sub og en dom er en dårlig match på litt lengre sikt. Hadde begge kommet under medisinsk/psykiatrisk behandling på et tidlig tidspunkt hadde mulighetene for et sunt, harmonisk og varig samliv vært langt bedre. Å tro at en sub og dom er en god kombinasjon er omtrent som å anta at en manisk og en depressiv er en god match fordi de utfyller hverandre, eller en med borderline og en med schizoid personlighetsforstyrrelse.

Hvordan er det en sub og en dom oppfører seg siden du mener de er psykisk sjuke?

Anonymous poster hash: 12ad4...81e

Skrevet

Hvordan er det en sub og en dom oppfører seg siden du mener de er psykisk sjuke? Anonymous poster hash: 12ad4...81e

Det er ikke særlig tvilsomt at normale seksuelle-emosjonelle responser er skadet eller perverterte når de har sporet helt av i forhold til de funksjoner de biologisk sett er knyttet til. Seksuelle perversjoner, fetisher mv har da også i main stream psykiatri vært klassifisert som mentale lidelser, og er det fremdeles i fagmiljøet i store deler av den vestlige verden. Diagnosene er selvsagt primært forbeholdt de alvorlige tilfellene, hvor fx en sub-dom relasjon setter sitt preg på vesentlige sider av et parforhold.
Skrevet

Det er ikke særlig tvilsomt at normale seksuelle-emosjonelle responser er skadet eller perverterte når de har sporet helt av i forhold til de funksjoner de biologisk sett er knyttet til. Seksuelle perversjoner, fetisher mv har da også i main stream psykiatri vært klassifisert som mentale lidelser, og er det fremdeles i fagmiljøet i store deler av den vestlige verden. Diagnosene er selvsagt primært forbeholdt de alvorlige tilfellene, hvor fx en sub-dom relasjon setter sitt preg på vesentlige sider av et parforhold.

Det er dessverre også slik at mange som tilhører subkulturer som SM-miljøer mv. fraber seg kvalifisert hjelp, ønsker istedet å opprettholde illusjonen av seg selv som helt frisk, og kanskje tilogmed litt ekstra kul.Selvsagt er det en del som oppsøker slike miljøer dels av nysgjerrighet og dels fordi det i øyeblikket er litt trendy, men blant kjernemedlemmene er jeg overbevist at mange kunne hatt stor nytte av et behandligstilbud, istedenfor å bli møtt med likegyldig relativisme. I dagens politiske klima er det imidlertid nesten umulig å få en fordomsfri, faglig basert diskusjon om temaet.
Gjest Lille-pus
Skrevet

:blink:

Hellige Guds mor !

Jeg vil mene det er flere som til samfunnets beste ville hatt godt av adekvat behandling!

Dette minner meg mest om forherligelse av tidligere tiders tvangssterilisering av mennesker, lovforbud mot homofil praksis og om Den Norske Grunnlovs opprinnelige forbud mot jøder.

Og dagens lovverk i enkelte katolske land hvor forbud mot prevensjon og abort eksisterer.

Får jeg spørre hvilken politisk farve våre gjester i denne tråden mener seg å tilhøre ?

• Liker 3
Skrevet

Hellige Guds mor !

Jeg vil mene det er flere som til samfunnets beste ville hatt godt av adekvat behandling!

Dette minner meg mest om forherligelse av tidligere tiders tvangssterilisering av mennesker, lovforbud mot homofil praksis og om Den Norske Grunnlovs opprinnelige forbud mot jøder.

Og dagens lovverk i enkelte katolske land hvor forbud mot prevensjon og abort eksisterer.

Får jeg spørre hvilken politisk farve våre gjester i denne tråden mener seg å tilhøre ?

Det må være lov å ha en mening om avvikende seksualitet uten at man nødvendigvis stemmer det ene eller det andre.

Anonymous poster hash: ddc88...b86

Skrevet

Det er mye som tyder på at skakkjørt/pervertert seksualitet er som kryptonitt for harmoniske, varige reasjoner mellom mennesker.

Å? Hvor har du det fra?

Jeg er også nysgjerrig på hva som gjør bdsm/fetisjisme til noe skakkjørt(problematisk?)

Anonymous poster hash: 5e559...0d6

Skrevet

Hellige Guds mor !

Vel, jeg regner meg som moderat sosialist, med tro på vitenskap og universelle humanistiske verdier. Den retorikken du bruker her, kunne like gjerne vært benyttet i forhold til andre psykiatriske diagnoser der pasientens sykdomsinnsikt er svak eller fraværende. Dyssosial personlighetsforstyrrelse fx., eller folk med paranoid, manisk eller paranoid psykose. De vil selvsagt også vise til jødeforfølgelsene, og oppfatte sin egen tilstand som en naturlig legning eller verdensanskuelse snarere enn

som en mental forstyrrelse. Du ser vel hvor forfeilet en slik argumentasjon er, uansett hvilke besvergelser eller religiøse påkallelser du prøver deg med?

Skrevet

Å? Hvor har du det fra?

Jeg er også nysgjerrig på hva som gjør bdsm/fetisjisme til noe skakkjørt(problematisk?)

Det er forsket mye på dette, og når lidelsene er tatt ut av diagnoseregisteret i enkelte vestlig land (men fx ikke i USA) er det ikke på vitenskapelig grunnlag, men på basis av politiske beslutninger. Noe av grunnlaget er kanskje også at endel med slike avvik, vil falle inn under andre diagnoser, som fx dyssosial, medavhengig, selvutslettende eller schizotyp personlighetsforstyrrelse. Og noen i disse miljøene er selvsagt bare nysgjerrige og opptatt av trender uten noen dypere mental lidelse.
Skrevet

Vel, jeg regner meg som moderat sosialist, med tro på vitenskap og universelle humanistiske verdier. Den retorikken du bruker her, kunne like gjerne vært benyttet i forhold til andre psykiatriske diagnoser der pasientens sykdomsinnsikt er svak eller fraværende. Dyssosial personlighetsforstyrrelse fx., eller folk med paranoid, manisk eller paranoid psykose. De vil selvsagt også vise til jødeforfølgelsene, og oppfatte sin egen tilstand som en naturlig legning eller verdensanskuelse snarere enn

som en mental forstyrrelse. Du ser vel hvor forfeilet en slik argumentasjon er, uansett hvilke besvergelser eller religiøse påkallelser du prøver deg med?

En annen ting: forsøkene på å utdefinere lidelser fra psykiatrien ved å kategorisere dem som normale seksuelle "tenningsmønstre" er ordmagi uten vitenskapelig substans.
Skrevet

Ja, man treffer veggen.

Skrevet

Det er forsket mye på dette, og når lidelsene er tatt ut av diagnoseregisteret i enkelte vestlig land (men fx ikke i USA) er det ikke på vitenskapelig grunnlag, men på basis av politiske beslutninger. Noe av grunnlaget er kanskje også at endel med slike avvik, vil falle inn under andre diagnoser, som fx dyssosial, medavhengig, selvutslettende eller schizotyp personlighetsforstyrrelse. Og noen i disse miljøene er selvsagt bare nysgjerrige og opptatt av trender uten noen dypere mental lidelse.

Gud bedre. Denne tråden var usannsynlig mye svada og synsing sausa sammen :blink:

Nei, det er ikke forska særlig mye på dette. Den forskningen som finnes viser derimot at folk som definerer seg selv som dom/sub stort sett er mentalt sunnere enn gjennomsnittbefolkningen.

Den "politiske beslutningen" handler om at vi ikke kan sykeliggjøre alt som ikke er A4-pule-i-misjonæren-med-lyset-av.

En gang var også homofili en diagnose. Sånn er det heldigvis ikke lengre.

Anonymous poster hash: 8feac...fb1

Skrevet

Og der kom den.

Skrevet

Hvor i all verden har du det fra at dom/sub-par ikke har sunne, harmoniske og varige samliv fra??

For min erfaring er tvert imot at de parene som lever slik er vel så stabile og lykkelige som andre par - om ikke mer. Disse parene har vanligvis en langt bedre fokus på hverandre og parforholdet enn A4-delen av befolkninga, og dermed også større sjanse for å lykkes i parlivet.

Anonymous poster hash: 8feac...fb1

Skrevet

Det er forsket mye på dette

Hvem, hva, hvor? Linker er du snill?

Jeg klarer nemlig ikke finne all denne forskningen du snakker om...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...