AnonymBruker Skrevet 7. september 2013 #1 Skrevet 7. september 2013 Er i uke 23 nå og merker jeg er helt på bånn i formen om dagen! Sliter med mye vondt i hodet, og er konstant sliten. Jeg orker ikke lenger jentekvelder, jeg kunne likt å sove dagen lang. Det å snakke i telefon, rydde, vaske, være med bekjente- jeg orker ingen verdens ting før det kjennes ut som hodet mitt eksploderer. Jeg klarer bare ingenting. Føler ikke at jeg har noe energi til overs forsåvidt.. Det å gå til butikken er et ork, dusje og kle på seg. Jeg føler meg nesten deprimert, men samtidig er det vel bare at energien tappes for fort.. Jeg er så lei å gå rundt slik! Flere som har hatt det slik og vil gi noen tips til en sliten og lei gravid kvinne? Anonymous poster hash: 6cc1c...d4d
Amarinda Skrevet 7. september 2013 #2 Skrevet 7. september 2013 Du må hvertfall prøve å komme deg ut på gåturer og holde deg i form. Hvis du kan trene kan dette gi mer energi utover i svangerskapet, du vil hvertfall tåle vekten som kommer bedre. Du skal selvfølgelig ikke trene over egen tålegrense, men prøv å finne en form for fysisk aktivitet du orker å holde på med. 1
Gjest åffårno Skrevet 7. september 2013 #3 Skrevet 7. september 2013 Du må hvertfall prøve å komme deg ut på gåturer og holde deg i form. Hvis du kan trene kan dette gi mer energi utover i svangerskapet, du vil hvertfall tåle vekten som kommer bedre. Du skal selvfølgelig ikke trene over egen tålegrense, men prøv å finne en form for fysisk aktivitet du orker å holde på med. TS nevner ingenting om problemer med rask vektøkning, så jeg ser ikke helt relevansen av å trekke det inn. Hun føler seg utmattet, og forventninger til trening så man skal holde vekten er vel ikke det beste. Dessuten kan trening ha motsatt effekt om man er utmattet; hun er jo ikke normalt trett. Jeg ville tatt en tur til legen for å sjekke jern og Dvitamin aller først, og ganske enkelt lyttet til kroppen. Stoffskiftet kan og være verdt å sjekke, enkelte utvikler forstyrrelser under graviditet. Om du faktisk blir utmattet av enkle hverdagsaktiviteter og ellers iflg legeundetsøkelse er frisk så kan det hende du helt enkelt må akseptere at det blir slik en stund. I så tilfelle blir det ekstra viktig å hvile mye for å takle ammeperioden. Jeg har mye erfaring med ekstrem tretthet og utmattelse utenom graviditet, og er man på bunn er hvilepauser og lavere forventninger om aktivitetsnivå eneste medisin. Jeg kan bli lei selv nå om man er trett over tid, men når jeg vet hvordan det er å ha det hundre ganger verre kronisk over tid føles det ikke ille overhodet. Dersom legebesøket ikke viser avvik får motivasjonen være at det går over, selv om det her og nå er krevende
Amarinda Skrevet 7. september 2013 #4 Skrevet 7. september 2013 (endret) TS nevner ingenting om problemer med rask vektøkning, så jeg ser ikke helt relevansen av å trekke det inn. Hun føler seg utmattet, og forventninger til trening så man skal holde vekten er vel ikke det beste. Dessuten kan trening ha motsatt effekt om man er utmattet; hun er jo ikke normalt trett. Jeg ville tatt en tur til legen for å sjekke jern og Dvitamin aller først, og ganske enkelt lyttet til kroppen. Stoffskiftet kan og være verdt å sjekke, enkelte utvikler forstyrrelser under graviditet. Om du faktisk blir utmattet av enkle hverdagsaktiviteter og ellers iflg legeundetsøkelse er frisk så kan det hende du helt enkelt må akseptere at det blir slik en stund. I så tilfelle blir det ekstra viktig å hvile mye for å takle ammeperioden. Jeg har mye erfaring med ekstrem tretthet og utmattelse utenom graviditet, og er man på bunn er hvilepauser og lavere forventninger om aktivitetsnivå eneste medisin. Jeg kan bli lei selv nå om man er trett over tid, men når jeg vet hvordan det er å ha det hundre ganger verre kronisk over tid føles det ikke ille overhodet. Dersom legebesøket ikke viser avvik får motivasjonen være at det går over, selv om det her og nå er krevende Det var absolutt ingen oppfordring til å holde vekten i mitt innlegg. Mitt poeng var at ved å holde kroppen i form tåler den bedre å gå opp i vekt. Altså sterke muskler er en bonus når kroppen skal bære på mer vekt, noe som er naturlig under et svangerskap. Man skal ikke trene for å holde seg tynn, men for å holde seg i form. Og dermed også kanskje få mer energi under resten av svangerskapet. Endret 7. september 2013 av tally
Superlilje Skrevet 8. september 2013 #5 Skrevet 8. september 2013 Jeg forstår godt hva du mener. Jeg er 28 uker på vei, og har vært ekstremt sliten hele svangerskapet hittil. Om jeg en dag har litt energi og får gjort masse husarbeid og gått en tur og bruker energien trenger jeg noen dager på å hente meg inn igjen. Sover minst tre timer om dagen de dagene jeg ikke er på jobb. Er 60% sm nå. Etter en dag på jobb klarer jeg ikke annet enn å ligge på sofaen resten av dagen, og er helt ødelagt dagen etter også. For min del er det nok bare pga svangerskapet, så jeg gleder meg til ungen er ute og jeg kanskje får litt mer energi så jeg kan begynne å trene igjen
Yesterday Skrevet 8. september 2013 #6 Skrevet 8. september 2013 Er du i jobb TS? Hvor lenge har du hatt hodepinen? Hodepine etter uke 20 kan bety svangerskapsforgiftning så jeg hadde tatt meg en tur til legen, og dratt til legen uansett om du har hatt hodepinen lenge. Få sjekket div. som åffårno skrev. Jeg er 34 uker i morgen og har hatt bekkensmerter siden uke 8, og det blant annet går ut over nattesøvnen. Har vært 100% sykemeldt i et par mnd nå. Har vært sliten hele svangerskapet jeg og. Først pga gravidhormoner og når det gikk over så begynte jeg å slite med å sove, så sover ikke bra lenger. Hodepine hadde jeg de første 4-5 ukene. Er enig i at frisk luft kan være bra, ikke nødvendigvis pga vekta, men frisk luft i seg selv er bra. Om så bare sitte ute på verandaen/plenen når det er fint vær. Hente posten, hive søppel. Jeg klarer ikke gå noe særlig turer pga bekkenet og sliten, men prøver å ikke bare ligge på sofaen hele dagen (mener ikke at du bare ligger på sofaen), for da får jeg mer vondt, men blir også mer sliten/trøtt. Det er lurt å bevege på seg, ikke bare slappe av, men selvsagt finne en mengde aktivitet som passer deg. Ikke for mye men heller ikke for lite.
Gjest åffårno Skrevet 8. september 2013 #7 Skrevet 8. september 2013 Det var absolutt ingen oppfordring til å holde vekten i mitt innlegg. Mitt poeng var at ved å holde kroppen i form tåler den bedre å gå opp i vekt. Altså sterke muskler er en bonus når kroppen skalbære på mer vekt, noe som er naturlig under et svangerskap. Man skal ikke trene for å holde seg tynn, men for å holde seg i form. Og dermed også kanskje få mer energi under resten av svangerskapet. Men TS nevner fortsatt ingenting om vekt eller eksempelvis bekken/ryggsmerter(da hadde trening vært helt riktig råd), hun har hodepine og er utmattet(altså langt forbi normalt trett og sliten), ergo er legebesøk en ide for å sjekke svangerskapsforgiftning slik Yesterday nevner, samt jern og Dvitamin som mange gravide mangler etterhvert og som kan gi liknende symptomer. Trening burde alle drive med uansett. Selv har jeg ikke trent en time siden graviditeten startet, og har gått ned 6 kilo foreløpig og er i uke 23/24. Det er en myte at trening er viktig for vekt, kosthold er viktig for vekt. Det er heller ingen holdepunkter for å si at trening hjelper på utmattelse, det har heller omvendt effekt. Om man er generelt uopplagt derimot, helt klart en hjelp- og gir for de fleste mer energi. Men ikke når man er utmattet og knapt klarer dusje/kle seg. Da er man på et helt annet nivå, og bør besøke en lege, samt hvile. Hjelper ikke trene om hun har lave vitaminnivåer, men klart frisk luft gjør godt og selvsagt er trening bra når man er i nogenlunde form til det. Virker ikke som om TS er der utfra sine beskrivelser, iallefall.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå