Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg pønsker på om det ikke er tid snart for å finne opp en ny religion. Trenger litt drahjelp. Anyone som har gode ideer til hva en slik religion kan gå ut på?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og dette vil du fordi?

Skrevet

Nå hørtes du ut som en partykiller, men okei. Tenkte rett og slett at det ville være fett.

Skrevet

Hva skal du med en religion? Religion er visst litt vanskelig å definere, men det omhandler vel faste læresetninger som er overbevisninger om virkeligheten og handlinger som føyer seg etter dem. Er det ikke nok med filosofien og at vi ikke vet 100% hvordan virkeligheten fungerer?
Det jeg fokuserer på i livet er godhet og selvutvikling. Og forståelse av verden inntil den grad jeg kan forstå den. Undringer. Ingen fastsatte fakta som er umulig å fastsette. Så hvorfor "religion"?

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor ikke en ny å religion?

Skrevet

En ny religion vil gjøre at mennesker har noe å samles om. Noe de har felles som på en måte er høyere enn dem selv. - Er ikke det en litt kul greie da?

Skrevet

Jeg pønsker på om det ikke er tid snart for å finne opp en ny religion. Trenger litt drahjelp. Anyone som har gode ideer til hva en slik religion kan gå ut på?

Tja, hva med et monster av spaghetti?

• Liker 3
Skrevet

Det irriterer meg at folk tror de bare kan finne opp en ny religion sånn uten videre. Alle religioner bygger på tradisjon og kultur, og selv om spagettimonsteret kan være like troverdig som andre guddommer, er det jo ingen som tror på det tullet. Og hva er en religion uten troende?

Nei, Mats, her må du tenke på en helt annen måte. Begynn med å studere teologi, filosofi, naturvitenskap, historie, sosiologi og psykologi i noe sånt som 30 år. Reis hele verden rundt og se hvordan folk lever og hvordan de praktiserer de forskjellige religionene. Lær deg en haug med språk så du kan snakke med vanlige folk og lese deres hellige skrifter.

I løpet av denne tiden velger du hvilke myter du vil basere religionen din på, for en religion uten en eneste myte er kjedelige greier. Du må bestemme deg for om det skal bli en monoteistisk eller polyteistisk religion. Personlig ville jeg valgt en mellomløsning med en hovedgud som var forenlig med moderne vitenskap, pluss en rekke demiurger og underguder som kan gjøre det plausibelt at hovedguden ikke samtidig er allmektig og god.

Ikke kjønnsbestem hovedguden. En himmelsk far er en gammeldags forestilling som det er høyst forståelig at mange tar avstand fra. En himmelsk mor vil være like ufruktbar, men her er du så heldig at du har mengder av flotte myter du temmelig enkelt kan forklare ved at det mannlige og kvinnelige smelter sammen i en høyere enhet i det guddommelige vesen. Bruk gjerne metaforer fra plante- og dyreriket, men insister på at din hovedgud, i motsetning til planter og dyr, ikke trenger noen som helst form for næring utenfra: Gud er all energi. Du har Einstein med deg i den greia der.

Og lær deg å skrive litterært. Gode metaforer er alfa og omega. Du kan selv vurdere om historiens største filosofer, forskere og kunstnere skal betraktes som seere – jeg ville gjort det fordi det er kult, og fordi disse folka alltid har skjønt mer enn presteskapet.

I løpet av denne prosessen bør du utvilsomt også sørge for å tjene noen milliarder slik at du kan kjøpe en hær når du trenger det. Lykke til!

Skrevet (endret)

Tja, hva med et monster av spaghetti?

Og kjøttboller. Glem ikke det. Kjøttbollene er vinduer mot FSM`s sjel.

Velsignet være hans nudlede vedheng!

Endret av Mann 42
  • Liker 1
Skrevet

Synd vi ikke blir godkjent som trossamfunn. Jeg vil ha vigselsrett!

Gjest Belle âme
Skrevet

gud: Papyoa(god fantasi)

Jenter skal pusse tenner 5 ganger daglig mens en mann må børste dei 3 ganger daglig.

Boka skal ha 45020 sider og den skal hete: Bakdah...

Alle skal gå i noke som heiter Maka(ikkje koske eller kirke men maka) og der skal dei gå kver fredag klokka 18:00 og søndag 10:00.

Dei skal ikkje handle mat/klær/sko elns på tirsdager. Det er forbudt å spise brokkoli på mandager. Katt er hellig. Papyoa bur inne i sola og gjor at den eksploderte for mange år sida, så lagde han jorda og dei andre planetane + månane

Eg har god fantasi :D

Skrevet

Jenter skal pusse tenner 5 ganger daglig mens en mann må børste dei 3 ganger daglig.

Alle skal gå i noke som heiter Maka(ikkje koske eller kirke men maka) og der skal dei gå kver fredag klokka 18:00 og søndag 10:00.

Dei skal ikkje handle mat/klær/sko elns på tirsdager. Det er forbudt å spise brokkoli på mandager. Katt er hellig. Papyoa bur inne i sola og gjor at den eksploderte for mange år sida, så lagde han jorda og dei andre planetane + månane

ro ned balla

Anonymous poster hash: 42ded...6c2

Skrevet

Er ikke så ille dette, når vi tenker på ting som Xenu som faktisk fikk fotfeste.

Skrevet

Hvis vi sier at menn slipper å børste dem, og at de slipper å barbere seg, er jeg med. Må ha med litt mannssjåvinisme for at det skal bli troverdig. :sjarmor:

Skrevet

En religion som dyrker ylvis brødrene som gud er mitt forslag.

Anonymous poster hash: cf413...f49

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...