Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Håper på svar fra noen som har jobbet i noen år og har hatt forskjellige lønns betingelser..

Spørsmålet er hva som er best, timelønn eller fast lønn, generelt?

Og hvis man begynner å jobbe først nå, som er ganske sent ut på året.

La oss si at en begynner å jobbe nå og fortsetter frem til nyttår.

Timelønn 195, fast lønn 31667.

Hva hadde du valgt og hvorfor?

Anonymous poster hash: c170a...876
Skrevet

Hvis man velger fastlønn så må man forhandle seg til overtidsbetaling.

• Liker 1
Skrevet

Timelønn.

Er det en jobb hvor endel overtid er vanlig blir en innmari fort lurt på fastlønn. Evt må du forhandle overtid i tillegg til fastlønn.

Anonymous poster hash: b3e37...16f
Gjest Blondie65
Skrevet (endret)

Såfremt bedriften følger arbeidslmiljøloven og faktisk kompenserer for overtiden med lønn eller fritid etter de minimumssatsene som står der vil det aldri svare seg med timelønn. Når en har fastlønn får en utbetalt det samme hver måned + overtid. Har en timelønn får en utbetalt det antall timer en har arbeidet. Dersom en har arbeidet mindre enn 162 timer den måneden får en heller ikke full månedslønn - samt at en ikke vil få utbetalt overtid før en har jobbet 162 timer.

195/time og den månedslønnen du nevner er ellers helt lik betaling for en full måneds arbeid.

Endret av Blondie65
Skrevet

Helt riktig det som Blondie65 sier. Fast månedslønn vil svare seg. Da får du nemlig også betalt for fridager som f.eks. 1. og 2. juledag, som i år faller på en onsdag og torsdag. Og du får overtidsbetalt dersom du overskrider 9 timer pr dag, eller 40 timer pr uke (7.5 og 37.5 dersom bedriften følger tariffavtale)

• Liker 2
Skrevet

Er du ansatt med en fast stillings% så skal du ha fastlønn. Har du fastlønn får du pengene utbetalt den måneden du jobber, mens timelønn blir betalt ut på etterskudd. Fastlønn er også enklere hvis du blir syk..

Skrevet

For å legge til her, jeg har aldri måttet forhandle om overtidsbetaling de stedene jeg har hatt fastlønn. Det skal en del til for at arbeidsgiver skal kunne inkludere overtid i fastlønn.

• Liker 1
Skrevet

Hadde fastlønn. Jobbet meg ihjel, og fikk lite penger. Ba om timelønn, ingenting skjedde. Så jeg sluttet. Kommer til å foretrekke timeslønn fra nå av.

Skrevet

Jeg har fastlønn og tar ut eventuell overtid i avspasering, veldig greit :)

Skrevet

Det er vel kun noen sjefsstillinger som har overtid inkludert i lønna? Jobber man mer enn 7,5 time pr dag eller 37,5 time pr. uke skal man normalt ha overtid. Hvis man presses til å jobbe mer enn noramarbeidsuke så mener jeg at arbeidsgiver er ute på tynn is. Jeg har fastlønn - men må allikevel føre lister for når jeg kommer og går, sånn at jeg og arbeidsgiver kan dokumentere hvor mye jeg jobber. Hvis Arbeidstilsynet skulle finne på å komme på befaring så er vel arbeidsgiver pålagt å dokumentere hvor mye den enkelte jobber, og hvor mye overtid man har??

Jeg har aldri hørt om at man kan velge mellom timelønn og fastlønn hvis man er fast ansatt i en stilling?

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg har heller ikke hørt om at man kan velge.

Når det gjelder arbeidstaker i ledende stillinger så er det unntak for dem i arbeidsmiljøloven. Hos oss er dett løst med høyere lønn og ekstra fritid i form av ekstra ferietid. De får dermed ikke betalt overtid.

Skrevet

For å legge til her, jeg har aldri måttet forhandle om overtidsbetaling de stedene jeg har hatt fastlønn. Det skal en del til for at arbeidsgiver skal kunne inkludere overtid i fastlønn.

Jeg brant meg på dette fordi jeg jobbet i en lederstilling. Jeg måtte omtrent krangle med eieren av bedriften for å få kompensert for overtidsjobbing, da han mente dette gikk under fritaket i AML. Mitt tilfelle er ikke unikt (i min bransje).

Skrevet

Nei, jeg vet at det er mange arbeidsgivere som forsøker å sno seg unna, men "særlig uavhengig stilling" gjelder egentlig for svært få. Jeg har heldigvis ikke vært borti en av de luringene ennå.

Gitt at alt foregår som det skal, og man blir kompensert for overtid, så finnes det i min verden ikke en eneste grunn til å foretrekke timelønn framfor fastlønn.

• Liker 1
Skrevet

Nei, jeg vet at det er mange arbeidsgivere som forsøker å sno seg unna, men "særlig uavhengig stilling" gjelder egentlig for svært få. Jeg har heldigvis ikke vært borti en av de luringene ennå.

Jeg syntes det var veldig vanskelig, jeg var relativt ung og ansatt i min første ordentlige lederstilling. Det er ikke alltid like lett å nå frem selv om man vet at man har loven på sin side.

Skrevet

Jeg har som sagt aldri vært borti det selv, men det er noe fundamentalt galt når folk tror at fastlønn er det samme som å ikke få betalt for overtid. Det må jo være mange som har blitt grundig lurt når ryggmargsrefleksen er å si nei til fastlønn på det grunnlaget?

Gjest Blondie65
Skrevet

Vel, jeg jobbet tidligere i en annen bransje der overtid ikke ble betalt, men man skulle avspasere. Og så ble de sure når jeg tok ut avspasering.

Derfor presiserte jeg at i bedrifter som følger arbeidsmiljøloven svarer fastlønn seg.

Skrevet

Jeg har som sagt aldri vært borti det selv, men det er noe fundamentalt galt når folk tror at fastlønn er det samme som å ikke få betalt for overtid. Det må jo være mange som har blitt grundig lurt når ryggmargsrefleksen er å si nei til fastlønn på det grunnlaget?

Jeg trodde heller ikke det da jeg sa ja til fastlønn, men da jeg krevde betaling for overtid ble det et lite helvete med eieren, som da henviste til AML og at jeg var leder.

Skrevet

Timelønn

Hos oss må all overtid avspaseres. Jobber ekstra for og få ekstra penger ikke en ekstra fridag.

Anonymous poster hash: 98b35...c63
Skrevet

NB: dersom det er avtalt at pålagt overtid skal avspaseres SKAL overtidstillegget utbetales også. Det er ikke lov å avspasere tillegget.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...