blåfugl1 Skrevet 7. september 2013 #1 Skrevet 7. september 2013 Hei! Jeg er på det stadiet at jeg vil kjøpe hund. Nå er det tre raser jeg liker spesielt godt. Yndlingsrasen er: Tjekkisk rottehund. Så er det også russisk toy og chihuahua. Har snakket litt med noen oppdrettere, og det er to blandinger som jeg er litt usikker på som jeg håper noen har litt erfaring med! Den første blandingen er halvt Russisk Toy og halvt Chihuahua. Jeg lurer på hvordan de kan bli seeendes ut, str. vekt og om det er en god blanding? Den andre blandingen var 75% Chihuahua og 25% Dvergpincsher. Samme spørsmålene angår der. Håper noen hunde mennesker der ute kan hjelpe meg litt! Jeg er jo fult klar over at man aldri kan vite helt sikkert, men fint å ha noe i bund. Jeg har i utgangspunkte lyst på en så liten hund som mulig (kun fordi jeg synes det er fint) og det er også veldig viktig at gemyttet er bra!! :-))
blåfugl1 Skrevet 7. september 2013 Forfatter #3 Skrevet 7. september 2013 Ikke kjøp slike designerhunder. Det var en stygg ting å kalle dem må jeg si!
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2013 #4 Skrevet 7. september 2013 Det var en stygg ting å kalle dem må jeg si! Det er hva de her veskehundene er.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2013 #5 Skrevet 7. september 2013 Det var en stygg ting å kalle dem må jeg si! Fordi? Det er jo bare hunder som er avlet frem pga størrelse. Mye sykdommer osvAnonymous poster hash: 0cb2e...dbc
Frisørdama Skrevet 7. september 2013 #6 Skrevet 7. september 2013 De små blandingshundene blir kalt designerhunder, for de er ikke renrasedet hunder men hunder som er avlet frem i dagens "motebilde" er da ikke et stygt ord så ser ikke noe poeng å bli sur for det. Til ts; bare en liten head up, de som selger blandinger er ikke seriøse oppdrettere. Seriøse oppdrettere er interessert i en rase som de ønsker å få frem best mulige hunder for å fremme rasen sin. En del av de som avler blanding raser er kun ute etter pengene, pass på at du får en kontrakt og du burse på se helseattest på at foreldrene er friske (og hunden du skal kjøpe) Når det er sagt så betyr det ikke at en blanding er et dårligere valg, kan bli din beste venn i mange år. Problemet er at du vet ikke så mye om hvordan hunden din vil bli, du kan ikke stille den ut, burde ikke avle på den osv. Helsemessig og gemyttmessig kan ingen spå, men utseende messig kan du google de to rasene så får du nok mange bilder. Du sier du vil ha så liten hund som mulig, bare ha det i bakhodet at de som er dverger, feks dvergchihuahua har utrolig mye helseproblemer. Og med de rasene du liker så må du regne med at set blir mye bjeffing mest sannsynlig. Lykke til med hundekjøp, håper det går fint, småhunder er nydelige men det er mange fallgruver der ute.
Miss Lucky Skrevet 7. september 2013 #7 Skrevet 7. september 2013 (endret) Blander man raser så har man ingen forutsetning om hvordan de vil bli seendes ut. I et slikt kull kan en valp se ut som en chihuahua, en annen som russisk toy og en tredje kan ha trekk fra begge rasene, altså umulig å forutsi. Vekten og størrelsen kan også variere veldig. Jeg vet om flere ekstreme eksempler på hvordan valper etter en rase med kort snute blandet med en rase med lang snute har blitt seendes ut. Lang overkjeve og kort underkjeve, såkalt haibitt er ikke særlig vakkert, og ikke særlig funksjonelt for hunden heller. Velg heller en av rasene, og om du uansett ikke er interessert i utstilling kan du kjøpe en valp med utstillingsfeil litt rimeligere hos en seriøs oppdretter. Da er sjansene for at du får en frisk hund med godt gemytt litt høyere enn om du kjøper fra noen useriøse som blander. Og dette med bjeffing : jeg har i dag 3 chihuahuaer, og ingen av dem bjeffer (den ene kan "boffe" forsiktig en gang om det ringer på). Så alle småhunder er ikke gneldrebikkjer. Endret 7. september 2013 av Miss Lucky
AnonymBruker Skrevet 7. september 2013 #8 Skrevet 7. september 2013 Blande raser? Det der er jo for faen ikke hunder, engang, så jeg ser ikke helt hva man har "ødelagt". Møkka"bikkjer". Ville aldri i livet hatt noen av dem. Anonymous poster hash: b1ea3...b1e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå