AnonymBruker Skrevet 7. september 2013 #1 Skrevet 7. september 2013 Jeg og mannen skal dra til England for å jobbe og vi regner med at jeg kommer til å bli gravid der borte. Er det noen som vet noe om hvordan det blir med foreldrepenger? Og evt. hvis vi ltter tilbake til norge under fødselspermisjonen min? Vi er ikke ansatt gjennom Norge, men jobber for engelske firmaer. Anonymous poster hash: f7158...723
AnonymBruker Skrevet 7. september 2013 #2 Skrevet 7. september 2013 Om dere jobber i England for en engelsk arbeidsgiver vil dere ikke ha noen rettigheter til foreldrepenger fra Norge. Dere må sjekke om dere kan ha rett på noe i England. . Flytter dere tilbake fra England vil dere kunne søke barnetrygd om dere skal bo i Norge over tid..Anonymous poster hash: 0e73d...431 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2013 #3 Skrevet 7. september 2013 Hvis man flytter til utlandet og ENTEN ikke mottar studielån, eller jobber for norsk arbeidsgiver i utlandet, går man ut av folketrygden. Du kan google "folketrygden" så kan du lese hvilke av regelene som blir gjeldene for dere. Anonymous poster hash: cf271...f5d 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2013 #4 Skrevet 7. september 2013 Man går ikke ut av folketrygden før det er gått 12 mnd. Og en kan velge å opprettholde medlemskapet i norsk folketrygd ved å selv betale inn. Dette bør du sette deg nøye inn i før du flytter utenlands. Du bør også sjekke med lover og regler i England før du planlegger å bli gravid der. Hvor lenge må du ha bodd/jobbet/skattet dit for å komme inn under deres folkehelse? Om du evt kan gjøre noe for å få privat dekning om du ikke er dekket av det offentlige - altså tilgang til helsetjenester, svangerskapsoppfølging og sånne ting. I tillegg til sykepenger og svangerskapspenger om du skulle få plager under en evt graviditet. Du bør virkelig sette deg inn i ting før du reiser! Anonymous poster hash: d7bc2...4f9 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå