Gå til innhold

Noen som har operert nesen?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Gjør det veldig vondt eller merker man ikke så mye så lenge man tar painkillers? Jeg har en bump på min nese, ønsker å fjerne den. Ser ut som prisene ligger på rundt 30.000 (sjekket Bunæs-klinikken i Oslo). Noen som har operert nesen i utlandet? Jeg er kanskje litt skeptisk til det, siden jeg foretrekker å være hjemme hos meg selv når jeg er dårlig. Hvor lang tid er det vanlig å være sykemeldt før man kan leve som normalt med trening, jobb etc?

Også et siste spørsmål: får man sykemelding for en neseoperasjon eller må man ta ut ferie? Dette er jo kosmetisk, så er ikke noe jeg MÅ gjøre.

Jeg har googlet litt altså, men setter pris på å høre fra noen som faktisk har gjennomført dette :)

Anonymous poster hash: 921bc...0ad
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skal ta neseoperasjon når jeg har spart opp nok. Tror det blir i utlandet.

Hvor lang tid det tar å bli fungerende igjen varierer. De fleste kan gå rundt etter et par dager. Blåmerkene er det litt verre med, du må nok regne med et par uker før all hevelse o.l. er gått ned. Jeg tror ikke man får sykemelding, iallfall ikke for så lenge, så jeg ville tatt det i forbindelse med en ferie eller lignende. Gjerne ha en-to uker å gå på, slik at man slipper å stresse unødvendig - det er ubehagelig og kan forverre hevelsen og blåmerkene.

Vet at mange klinikker i utlandet har en ordning hvor det nærmest blir en "ferie" - de har hotell på sykehuset (evt. i nærheten) og de hjelper deg i forhold til transport og slikt. Da kan du være der en stund for en billig penge (noen steder går det inn i prisen for operasjonen) og slappe av, i tillegg til at du har fagfolk rundt deg om det er noe du trenger hjelp til.

Det gjør nok ganske vondt i begynnelsen, men man får jo smertestillende. En del trykk må du nok regne med, men etter de første dagene skal det ikke være så innmari jævlig. Ubehagelig er det jo - du opererer tross alt midt i ansiktet ditt! En del hevelse og blåmerker må du også regne med, men vær flink til å slappe av og hvile mye, så roer det seg fort. Tror det er en 6 uker de sier i forhold til trening, men også her er det individuelle forskjeller. Har hørt om folk som har vært ute i jobb igjen etter en uke eller så, men vil tro det for de fleste er litt tidlig, iallfall om du har en stressende eller fysisk aktiv jobb.

Lykke til :)

Anonymous poster hash: 72a24...bb6
Skrevet

Så flott, takker for svar :)

Også lurer jeg på om det er andre som har operert vekk en bump på neseryggen? Ble dere fornøyd?

Skrevet

Man får ikke sykemelding.

Jeg har tatt en neseoperasjon. Det ble gjort brusktransplantasjon, litt filing av en bump(men ikke mye), nesevingene ble smalnet og nesen ble løftet, siden den pekte nedover.

Jeg hadde med hånden på hjertet ikke vondt eller smerter en eneste gang i tiden etterpå, og jeg tok kanskje smertestillende(Paralgin Forte) i to dager etterpå. Det som derimot var et helvete, og som fikk meg til å hylgrine og skrike (:fnise:), var da jeg måtte dra ut tampongene av neseborene. Jeg hadde på forhånd lest at det var helt grusomt, og jammen slo det ikke rett. Tror jeg aldri har hatt så vondt før. Etter tampongene var ute, blødde det litt, men ga seg fort. Hadde ikke smerter etterpå, bare litt øm inni nesen.

Skal du bare fjerne en bump, er det ikke sikkert du trenger disse tampongene i det hele tatt. Jeg har hørt at filing av nesebenet kan være ganske vondt i ettertid, men som sagt, jeg hadde ingen smerter.

Lykke til! :)

Anonymous poster hash: 568ad...0d0
  • Liker 1
Skrevet

Man får ikke sykemelding.

Jeg har tatt en neseoperasjon. Det ble gjort brusktransplantasjon, litt filing av en bump(men ikke mye), nesevingene ble smalnet og nesen ble løftet, siden den pekte nedover.

Jeg hadde med hånden på hjertet ikke vondt eller smerter en eneste gang i tiden etterpå, og jeg tok kanskje smertestillende(Paralgin Forte) i to dager etterpå. Det som derimot var et helvete, og som fikk meg til å hylgrine og skrike ( :fnise:), var da jeg måtte dra ut tampongene av neseborene. Jeg hadde på forhånd lest at det var helt grusomt, og jammen slo det ikke rett. Tror jeg aldri har hatt så vondt før. Etter tampongene var ute, blødde det litt, men ga seg fort. Hadde ikke smerter etterpå, bare litt øm inni nesen.

Skal du bare fjerne en bump, er det ikke sikkert du trenger disse tampongene i det hele tatt. Jeg har hørt at filing av nesebenet kan være ganske vondt i ettertid, men som sagt, jeg hadde ingen smerter.

Lykke til! :)

Glemte å nevne dette med trening og jobb. Trening anbefales ikke før etter en seks ukers tid, men man kan gå på jobb hvert fall en uke etter. Spørs om du vil gå på jobb med tape og bandasje? Hva blåmerker angår er det nok individuelt, men jeg var ekstremt hoven i hele ansiktet i dagene etter. Øyelokkene var helt hovne, det så ut som om jeg hadde fått fillers i leppene og kinnene var hovne. Fikk blåmerker, men synes ikke det ble så ille! :) I tillegg var jeg ekstremt trøtt og sliten de neste dagene, og følte meg vel ikke helt topp før etter en ukes tid.

• Liker 1
Skrevet

Har en venninne som opererte vekk bump på neseryggen. Nesen hennes ble veldig flott :)

Skrevet

Tusen takk for svar! Visste ikke at man kunne file vekk bumpen. Da er det ikke så komplisert operasjon da tydeligvis. Bare å begynne å spare da.. Koster mye men jeg syns det er verdt det :) Man skal vel ikke gå etter de billigste klinikkene heller, det viktigste er at det er en dyktig kirurg og at man får god oppfølging både før og etter.

Skrevet

Tusen takk for svar! Visste ikke at man kunne file vekk bumpen. Da er det ikke så komplisert operasjon da tydeligvis. Bare å begynne å spare da.. Koster mye men jeg syns det er verdt det :) Man skal vel ikke gå etter de billigste klinikkene heller, det viktigste er at det er en dyktig kirurg og at man får god oppfølging både før og etter.

Jeg ville gjort det i Norge dersom jeg var deg, eventuelt i et annet vestlig i-land. Ville ikke dratt til Thailand fordi det er billig.. Det ble 42000 for meg, utrolig dyrt, men så gjorde jeg en god del mer enn å file en bump. Og ja, når man skal fjerne en kul øverst på nesen, filer man nesebenet. :)

Hvis bumpen plager deg veldig, mener jeg det er verdt det, sett at du får et godt resultat. Jeg angrer hvert fall ikke! :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville gjort det i Norge dersom jeg var deg, eventuelt i et annet vestlig i-land. Ville ikke dratt til Thailand fordi det er billig.. Det ble 42000 for meg, utrolig dyrt, men så gjorde jeg en god del mer enn å file en bump. Og ja, når man skal fjerne en kul øverst på nesen, filer man nesebenet. :)

Hvis bumpen plager deg veldig, mener jeg det er verdt det, sett at du får et godt resultat. Jeg angrer hvert fall ikke! :)

Kan jeg spørre hvilken kirurg som opererte deg? :)

Skrevet

Kan jeg spørre hvilken kirurg som opererte deg? :)

Selvfølgelig! Bjørn Tvedt, ved Akademikliniken på Ullevål. Veldig fornøyd med servicen jeg fikk der. Han er en veldig hyggelig og forståelsesfull kirurg, og svært seriøs og kompetent, med hyggelige ansatte som tok veldig godt vare på meg etter operasjonen. :) Høres kanskje ut som reklame, men jeg er bare fornøyd. :fnise:

• Liker 1
Skrevet

Selvfølgelig! Bjørn Tvedt, ved Akademikliniken på Ullevål. Veldig fornøyd med servicen jeg fikk der. Han er en veldig hyggelig og forståelsesfull kirurg, og svært seriøs og kompetent, med hyggelige ansatte som tok veldig godt vare på meg etter operasjonen. :) Høres kanskje ut som reklame, men jeg er bare fornøyd. :fnise:

Fint å høre at du er fornøyd med kirurgen :)

Har et ønske om å operere nesen selv, men er så vansklig å vite hvilken kirurg man bør velge.

• 5 måneder senere...
Skrevet

Vil du fortelle litt mer om hvordan det foregikk der? Skal selv operere hos han i starten av april, men synes konsultasjonen gikk unna i en fei uten noe informasjon om selve operasjonen og finner veldig lite erfaringer rundt på forumer i forhold til andre klinikker!:-) skal minske nesemuslinger, fjerne hump og en ørliten endring på nesetippen! Håper på litt info så jeg kan roe meg litt nes! Vet at man ikke kan forvente seg et helt perfekt resultat, men håper på bedring hvertfall! Synd om man kommer ut og ser verre ut...

Skrevet

1 år igjen til min operasjon :) Har begynt å spare. Blir kirurg Bjørn Tvedt på meg og, etter jeg har gjort masse research. Hvor lang tid tar det før man kan fly etter operasjonen? Noen som vet? Planen er å reise et sted å shoppe etter operasjonen nemlig. Skal ikke fly langt, bare til London eller noe.

TS

Skrevet

1 år igjen til min operasjon :) Har begynt å spare. Blir kirurg Bjørn Tvedt på meg og, etter jeg har gjort masse research. Hvor lang tid tar det før man kan fly etter operasjonen? Noen som vet? Planen er å reise et sted å shoppe etter operasjonen nemlig. Skal ikke fly langt, bare til London eller noe.

TS

Blir bjørn tvedt på meg også, om ca 2 md ! Er veldig spent! Fikk du god informasjon om hvordan operasjonen foregår og om eventuell risiko/komplikasjoner? Det er det eneste jeg savnet der. Mener jeg leste at man hvertfall ikke skal fly den første uken (eventuelt et par uker etterpå) på grunn av trykket som oppstår i kabinen. Høres ikke godt ut å ha en nyoperert, vond og tett nese på flytur :-)

Skrevet

Blir bjørn tvedt på meg også, om ca 2 md ! Er veldig spent! Fikk du god informasjon om hvordan operasjonen foregår og om eventuell risiko/komplikasjoner? Det er det eneste jeg savnet der. Mener jeg leste at man hvertfall ikke skal fly den første uken (eventuelt et par uker etterpå) på grunn av trykket som oppstår i kabinen. Høres ikke godt ut å ha en nyoperert, vond og tett nese på flytur :-)

Jeg har ikke vært på konsultasjonen enda, må spare litt mer penger først! Er konsultasjonen gratis forresten? Tror jeg drøyer den flyturen til et par mnd etter operasjonen. Sånn i tilfelle komplikasjoner etc.

Skrevet

Jeg har ikke vært på konsultasjonen enda, må spare litt mer penger først! Er konsultasjonen gratis forresten? Tror jeg drøyer den flyturen til et par mnd etter operasjonen. Sånn i tilfelle komplikasjoner etc.

Konsultasjonen var gratis ja, veldig greit! Han virket veldig grei og ble veldig fornøyd med det jeg fikk se på 3D simuleringen også. Håper bare alt går greit, begynner å bli veldig nervøs, Hehe :)

Skrevet

Er det noen som har hatt noen erfaringer med negative kommentarer etter operasjon? Jeg skal operere meg om ca et halvt år!

Anonymous poster hash: eea30...756
Skrevet

Hei!

Jeg skal også operere om en måned! Grugleder meg :-)

Er det noen som har operert som har noen gode tips for å gjøre tiden etter operasjonen mer behagelig? Noe som gjør at hevelsen går fortere ned og blåmerkene fortere bort? Har hørt at man kan ta forskjellige kosttilskudd etc som kan hjelpe på.

Alle tips settes pris på :-)

Anonymous poster hash: 677cc...ce0

Skrevet

Hei!

Er det noen som har operert som har noen gode tips for å gjøre tiden etter operasjonen mer behagelig? Noe som gjør at hevelsen går fortere ned og blåmerkene fortere bort? Har hørt at man kan ta forskjellige kosttilskudd etc som kan hjelpe på.

Det jeg har lest er hvertfall at man skal sove på ryggen med hodet høyt for å unngå hevelser, man skal ta det helt med ro hvertfall de 3-4 første dagene, ikke bøye hodet fremover og man kan visst godt legge feks en pose frosne erter (i et håndkle feks) for å motvirke noe hevelse :-) lykke til! Vil du holde oss oppdatert? :)

Skrevet

Hei!

Så heldig du er! Hvilken kirurg har du valgt og hva slags endringer skal du gjøre? Hadde satt veldig pris på om du holdt oss oppdatert. Vil selv operere nesen men syns det er så vanskelig å vite hvilken kirurg som virkelig er flink. Lar ikke hvem som helst avgjøre hvordan ansiktet mitt skal se ut for resten av mitt liv!:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...