Gå til innhold

Forskjell på polarhunder?

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å skaffe meg hund og de polare rasene frister. Har vært en del i kontakt med grønlandshunder, men ikke like mye med de andre polarhundene som Aaskan Malamute, Siberian Husky, etc.

Er det store forskjeller på gemytt, jaktinstinkt og generelt hundehold innen de polare rasene?

Håper noen med erfaring leser dette!

Anonymous poster hash: a4dc9...419
Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/770936-forskjell-p%C3%A5-polarhunder/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Før det første; Hva skal den brukes til?

Polarhunder er ikke det første du bør vurdere om du er ute etter en familiehund. Disse hundene krever ekstremt mye, både mentalt og fysisk.
Min erfaring med malamute;

*Rolig
*Utholdende og sterk
*Veldig selvstendig - trenger en tydelig leder!
*Kan være en utfordring å trene
*Høyt jaktinstinkt - de anbefales å ha i bånd året rundt
*Elsker å jobbe
*Uler - bjeffer ekstremt sjelden
*Dårlig vakthund
*Trenger gode utemuligheter, dette er ikke en hund du stenger inne i en liten leilighet
*MYE mosjon

Rasetypisk for malamuter er at de elsker å være mye ute, og hater å være inne alene - Vår er stikk motsatt... Elsker å være inne, og kan fint være inne alene, men hater å være ute alene.

Mye av det som står her stemmer; http://no.wikipedia.org/wiki/Alaskan_malamute

Anonymous poster hash: becd5...753
  • Liker 1

Annonse

Jeg har en Samojedhanne på snart to år, og er iallefall storfornøyd!

Vi hadde veldig lyst på Malamute, men siden vi bor på gård med dyr gående rundt måtte vi lete videre. Malamuten har som nevnt tidligere sterkt jaktinnstinkt.

Samojeden vår er etter det jeg har lest meg til ganske rasetypisk.

- Han elsker alt og alle!

- Han jakter ikke sau, men han prøver å gjete dem. Har aldri bitt eller vært agressiv mot noen andre dyr heller.

- Super med barn. Han er kanskje litt too much noen ganger med oss voksne, men med vesla på to år er han rolig som en gammel onkel. Passer på henne, og vil helst sove inntill senga hennes om natta.

-Han har en lei tendens til å bjeffe for å få oppmerksomhet når han kjeder seg.

- Han ELSKER tur, spessielt på vinteren, men har en god av/på-bryter, og når han har fått det han trenger av stimuli er han verdens mykeste, varmeste kosebamse :)

Anbefalles dog ikke om du bor midt i byen kanskje..?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...