Gå til innhold

Abort fra fosterets uke? Tid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg er gravid nå i uke 6 ca. Men barnefaren ser ingen annen løsning enn abort. Jeg heller oxo over på den siden... ser medisinsk abort er mulig nå, men ønskes ikke. Er det riktig at fra neste uke, er muligheten for vanlig abort? Eller beregner de fosterets uke? Da blir det jo lenger å vente...

Kommer en som regel raskt inn når en har skrevet under på papirene og legen sendt til sykehus?

Anonymous poster hash: c785f...d3d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen?

Skrevet

Det er fra din uke 7 at du kan ta kirurgisk abort ja. Jeg ringte direkte til gynekologisk på sykehuset og ba om time, da slapp jeg å dra via fastlege og bruke tid på det. Fikk time 3 dager senere. Jeg hadde medisinsk da, så jeg startet allerede da. Men tipper det ikke er så veldig lang ventetid uansett. Lykke til.

Anonymous poster hash: f8eab...4ba
Skrevet

Det er fra din uke 7 at du kan ta kirurgisk abort ja. Jeg ringte direkte til gynekologisk på sykehuset og ba om time, da slapp jeg å dra via fastlege og bruke tid på det. Fikk time 3 dager senere. Jeg hadde medisinsk da, så jeg startet allerede da. Men tipper det ikke er så veldig lang ventetid uansett. Lykke til.

Tusen takk. Må en ikke ha en time til ul og sjekke først hos legen altså?

Skrevet

Nei, det trengte jeg ikke på Ullevål i Oslo i hvertfall. De tar UL der på første time.

Skrevet

Nei, det trengte jeg ikke på Ullevål i Oslo i hvertfall. De tar UL der på første time.

Ok, jeg er ikke i Oslo, men er kanskje samme... hvordan var det etterpå? Blør du mer enn vanlig? Har en veldig vondt? Varer det lenge isåfall?

Skrevet

Bare vær obs på at flere og flere steder går over til å bare tilby medisinsk abort.

Skrevet

Bare vær obs på at flere og flere steder går over til å bare tilby medisinsk abort.

Å`? Hmmm ja men det får jeg bare si jeg ikke ønsker, så heller bevege meg annet sykehus om så. Takk for info

Skrevet

Ok, jeg er ikke i Oslo, men er kanskje samme... hvordan var det etterpå? Blør du mer enn vanlig? Har en veldig vondt? Varer det lenge isåfall?

Jeg har født et barn fra før, så det er mulig det var lettere for meg, eller at jeg ventet mye mer av den medisinske. Men jeg syns ikke det var ille. Har lest mange skrekkhistorier om grusomme smerter og kvalme, så var vel litt preget. Dette er så klart helt individuelt, så det er nok lurt å håpe på det beste, men være klar for det verste. Og ikke vær alene, få en venninne til å være der om faren ikke vil være der.

Jeg tok de første tablettene kl 8, og det var over rundt kl 15 samme dag for meg. Frem til rundt 13 var det bare som litt menssmerter med ubehag og murring. Så kom det noe som lignet på rier, men for meg var det nok å bare ta en paracet.Man får med paralgin forte og kvalmestillende også, men det trengte jeg ikke å ta. Jeg blødde i litt over en uke, som en kraftig mens de 4-5 første dagene, så "bare" en vanlig mens. Jeg hadde ganske vondt første eggløsning etterpå, men jeg kjenner mine eggløsninger godt fra før.

Skrevet

Jeg kom inn en uke etter at jeg hadde lege time, og da ringte jeg sykehuset for å se om de hadde fått søknadden, og de leitet den frem og satt meg opp noen dager etter. Jeg var gravid i 7 uke og tok medisinsk. Jeg ble anbefalt å ta det, og medisinsk var verken vondt eller ubehagelig. Litt ubehagelig kanskje. Men ville ikke tatt kirurgisk... fosteret er såpass lite at det går helt fint med medisinsk.

Skrevet

Takk, men alle jeg vet om anbefaler kirurgisk og jeg vil helst det også. Noen som har erfaringer der?

Skrevet

Takk, men alle jeg vet om anbefaler kirurgisk og jeg vil helst det også. Noen som har erfaringer der? Anonymous poster hash: c785f...d3d

Jeg har bare tatt kirurgisk, for mange år siden, og det gikk greit nok. En del smerter og blødninger i moen dager, men ikke uoverkommelig. Men medisinsk skal visst være snillere mot kroppen, og det er vel derfor flere sykehus går over til bare å tilby det.

Skrevet

Takk, men alle jeg vet om anbefaler kirurgisk og jeg vil helst det også. Noen som har erfaringer der?

Jeg har tatt både medisinks og kirugisk. Ikke av fri vilje, begge gangene døde fosteret og kroppen ryddet ikke opp selv. Kirugisk er det jeg foretrekker. Man får narkose og våkner opp uten å merke at ting er gjort. Noe smerter i 2-3 dager etterpå og blødninger 2-3 uker. Medisinks er det verste jeg har opplevd. Jeg ville faktisk dø da det holdt på. De smertene var så ille at jeg vurderte å hoppe ut av balkongen!! Vet det er forskjellige erfaringer, men jeg anbefaler IKKE medisinks. Eneste grunnen til at sykehuset heller pusher på med medisinks er fordi det er ekstremt mye billigere for staten å ta det slik enn kirurgisk.

Anonymous poster hash: 9cbd6...7e0

• Liker 1
Skrevet

Jeg har tatt både medisinks og kirugisk. Ikke av fri vilje, begge gangene døde fosteret og kroppen ryddet ikke opp selv. Kirugisk er det jeg foretrekker. Man får narkose og våkner opp uten å merke at ting er gjort. Noe smerter i 2-3 dager etterpå og blødninger 2-3 uker. Medisinks er det verste jeg har opplevd. Jeg ville faktisk dø da det holdt på. De smertene var så ille at jeg vurderte å hoppe ut av balkongen!! Vet det er forskjellige erfaringer, men jeg anbefaler IKKE medisinks. Eneste grunnen til at sykehuset heller pusher på med medisinks er fordi det er ekstremt mye billigere for staten å ta det slik enn kirurgisk. Anonymous poster hash: 9cbd6...7e0

Nja, det er ikke bare derfor. Kirurgisk er forbundet med mer risiko. Narkosen i seg selv er et poeng. Når jeg tok abort klarte de også å lage et lite hull i livmorveggen. Heldigvis var det så lite at det ikke fikk noen konsekvenser på sikt. Hva man har best erfaring med er nok subjektivt. Men medisinsk har færre risikoer enn kirurgisk.

• Liker 1
Skrevet

Svimte av på badet hos min far, og våknet i mitt eget blod av medisinsk.

Du blir sliten og dårlig av medisinsk. Ja, det er "mildere" mot kroppen for pillene setter i gang en "naturlig" fødsel, mens med kirurgisk så finnes det risiko ved narkose og utskraping er ikke det beste.

Så det er helt opp til hva du som person tåler. Og det er stor forskjell på medisinsk. Den første var ille, den andre med tvillinger var ingenting. Merket ikke at noe kom ut engang.

Anonymous poster hash: b79e9...afc

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor vil du egentlig det? :) Med medisinsk er det overstått på under 3 timer og da slipper du inngrep

Skrevet

Hvorfor vil du egentlig det? :) Med medisinsk er det overstått på under 3 timer og da slipper du inngrep

Som jeg skrev over så var ikke jeg ferdig på så kort tid, brukte 7 timer. Dette er helt forskjellig fra person til person, noen bruker bare 3 timer, andre bruker flere dager. Ikke for å skremme, for min var veldig "enkel" selv om det gikk en del timer.

Skrevet

Som jeg skrev over så var ikke jeg ferdig på så kort tid, brukte 7 timer. Dette er helt forskjellig fra person til person, noen bruker bare 3 timer, andre bruker flere dager. Ikke for å skremme, for min var veldig "enkel" selv om det gikk en del timer.

Såpass.. Var visst heldig jeg da sånn sett.

Skrevet

Må bare advare litt, medisinsk abort var for meg en grusom opplevelse. Jeg klarte ikke stå oppreist, jeg kastet opp i timevis, i åtte timer lå jeg tvekroket av smerte på baderomsgulvet eller jeg satt i dusjen med varmtvannet på fordi det lindret littegranne. Og ja, jeg tok Paralgin og Apifran (kvalmedempende) slik jeg ble instruert.

ALDRI skal jeg ta MA igjen. Jeg har også tatt kirurgisk og det verste med det var at jeg måtte faste. Utover det var kirurgisk mye, mye bedre og ikke smertefullt på noen som helst måte.

Anonymous poster hash: 17155...770
Skrevet

Jeg kom inn en uke etter at jeg hadde lege time, og da ringte jeg sykehuset for å se om de hadde fått søknadden, og de leitet den frem og satt meg opp noen dager etter. Jeg var gravid i 7 uke og tok medisinsk. Jeg ble anbefalt å ta det, og medisinsk var verken vondt eller ubehagelig. Litt ubehagelig kanskje. Men ville ikke tatt kirurgisk... fosteret er såpass lite at det går helt fint med medisinsk.

Jeg tok MA etter 6 uker. Aldri hatt det så vondt i mitt liv noengang, selv om sykepleieren jeg snakket med på Ullevål sa at det kom til å gå veldig greit siden jeg var så kort på vei.

Anonymous poster hash: 17155...770

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...