AnonymBruker Skrevet 7. september 2013 #1 Skrevet 7. september 2013 Barnehagen skal på busstur med alle barna, 0-6 år. Spurte hvordan det var med barnesete i bussen, de var ikke sikker, men skulle sjekke. Ungen vår er 2 år, og vi er veldig nøye med sikring i bil, så min umiddelbare reaksjon var at ungen ikke får være med på tur om det ikke er mulig med barnesete. I etterkant er jeg blitt litt usikker. Ville du sendt barne ditt på busstur uten sete? Hvorfor? Hvorfor ikke?Anonymous poster hash: 5fabd...7dc
AnonymBruker Skrevet 7. september 2013 #2 Skrevet 7. september 2013 Vi tok med barnehagebarna med på busstur (da med rutebuss) De ble sikret med magebelte som var på bussen. Guttungen har også tatt buss med sin egen barnehage, og da ble vi ikke bedt om å ta med barnesete. Litt vanskelig å drasse med f.eks 18 barneseter og 3 voksne. Har det vært privatbiler så hadde det vært noe helt annet. Anonymous poster hash: adc04...1cd 2
absinthia Skrevet 7. september 2013 #3 Skrevet 7. september 2013 Hos oss tar alltid barna med sete eller sittepute. Det er litt av et styr å feste x antall seter med forskjellige løsninger, men det går. Iblant kjører en av de ansatte med noen barn om det er seter som av en eller annen grunn ikke kan festes forsvarlig i bussen.
Gjest Magdalene Skrevet 7. september 2013 #4 Skrevet 7. september 2013 Med rutebuss hadde det vært greit. Vi kjører jo buss (ytterst sjeldent) selv. Men ved minibuss el.l hadde jeg sendt med sete, eller kjørt selv. 1
Miss moneypenny Skrevet 7. september 2013 #5 Skrevet 7. september 2013 Det hadde ikke vært greit for meg. Jeg setter ikke barnet mitt i bilen med kun magesele, og dermed ikke i bussen heller.
Gjest pysepusen Skrevet 7. september 2013 #6 Skrevet 7. september 2013 Om det er bybuss er det greit, men er det barnehagens minibuss tar jeg med sete eller kjører selv. 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2013 #7 Skrevet 7. september 2013 Jeg kan legge til at barnehagen leier turbuss. Og store deler av turen går på veier med høy fart. Grunnen til at jeg ble usikker var at barnehagepersonellet så ut som de var falt ned fra himmelen i det jeg sa barnet ikke ble med uten barnesete. Uten sete får barnet ikke bli med. Når vi er så strenge på det ellers blir det feil for oss å ikke være det nå. Men selvfølgelig, kan vi ta med eget sete blir barnet med Anonymous poster hash: 5fabd...7dc 3
AnonymBruker Skrevet 7. september 2013 #8 Skrevet 7. september 2013 Jeg kan legge til at barnehagen leier turbuss. Og store deler av turen går på veier med høy fart. Grunnen til at jeg ble usikker var at barnehagepersonellet så ut som de var falt ned fra himmelen i det jeg sa barnet ikke ble med uten barnesete. Uten sete får barnet ikke bli med. Når vi er så strenge på det ellers blir det feil for oss å ikke være det nå. Men selvfølgelig, kan vi ta med eget sete blir barnet med Anonymous poster hash: 5fabd...7dc Har de leid inn buss som er med de hele veien fram og tilbake, så er det jo bare å ta med et setepute til barnet ditt. Men om de har 3 punktseler eller magebelter må du nesten forhøre deg om, vist magebelte ikke er godtnok. Hadde det vært rutebuss så hadde man ikke kunne tatt med sete til hele barnehagen, men når bussen er innleid så må det vel gå an å ha sete. Bussene har nok ikke sete selv, og barnehagen har helt sikkert ikke selv. Men dere som er imot å ta buss uten sete, hvordan skulle dere gjort det vist dere måtte ta buss ilag med barnet vist f.eks bilen hadde steeika? hadde dere drasset med dere barnesete fram og tilbake? Jeg bare spør. Barnehagen til guttungen bruker å dra på gudstjeneste i kirka før jul, og da må de ta buss et stykke. Og da har de ikke sete. Men bussen har bilbelte da. Anonymous poster hash: adc04...1cd 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2013 #9 Skrevet 7. september 2013 Har de leid inn buss som er med de hele veien fram og tilbake, så er det jo bare å ta med et setepute til barnet ditt. Men om de har 3 punktseler eller magebelter må du nesten forhøre deg om, vist magebelte ikke er godtnok. Hadde det vært rutebuss så hadde man ikke kunne tatt med sete til hele barnehagen, men når bussen er innleid så må det vel gå an å ha sete. Bussene har nok ikke sete selv, og barnehagen har helt sikkert ikke selv. Men dere som er imot å ta buss uten sete, hvordan skulle dere gjort det vist dere måtte ta buss ilag med barnet vist f.eks bilen hadde steeika? hadde dere drasset med dere barnesete fram og tilbake? Jeg bare spør. Barnehagen til guttungen bruker å dra på gudstjeneste i kirka før jul, og da må de ta buss et stykke. Og da har de ikke sete. Men bussen har bilbelte da. Anonymous poster hash: adc04...1cd Kan bare svare for min egen del, men hvis bilen streiker må jeg endte låne bil eller ta taxi, har ikke rutebuss. Derfor har det aldri vært et tema Anonymous poster hash: 5fabd...7dc
AnonymBruker Skrevet 7. september 2013 #10 Skrevet 7. september 2013 Har forresten googlet litt og trygg trafikk anbefaler samme sikring i buss som bil.Anonymous poster hash: 5fabd...7dc 1
Gjest *kokos* Skrevet 8. september 2013 #11 Skrevet 8. september 2013 Jeg hadde aldri plassert en 2-åring i buss med magebelte, spesielt ikke på strekninger med høy fart! Samtidig er det synd om barnet skal gå glipp av turer, så dette er et dilemma. Jeg har sagt til barnehagen at dette må de bare fikse på et vis, og løsninga ble at en av de ansatte kjørte egen bil. Han hadde barn selv, og jenta mi fikk dermed sitte bakovervendt i personbil. En annen gang kjørt jeg selv, og en tredje gang kunne barnets farfar stille opp med kjøring. Dett har vært kortd strekninger da, så det har ikke tatt all verdens tid. Skjønner det blir vanskelig for foreldre som har litd fleksible arbeidstider. Jeg har forøvrig aldri tatt rutebuss med barnet før de har vært 4 år, og da med pute. Jeg har dem også bakovervendt til at de er 4 år. Jeg synes det er slapt av Trygg Trafikk å "anbefale" sikring. De må komme med pålegg, ellers blir det vanskelig å argumentere med både barnehageansatte, samværsforeldre osv når det er ulik tolkning av retningslinjene.
Gjest Magdalene Skrevet 8. september 2013 #12 Skrevet 8. september 2013 Jeg hadde aldri plassert en 2-åring i buss med magebelte, spesielt ikke på strekninger med høy fart! Samtidig er det synd om barnet skal gå glipp av turer, så dette er et dilemma. Jeg har sagt til barnehagen at dette må de bare fikse på et vis, og løsninga ble at en av de ansatte kjørte egen bil. Han hadde barn selv, og jenta mi fikk dermed sitte bakovervendt i personbil. En annen gang kjørt jeg selv, og en tredje gang kunne barnets farfar stille opp med kjøring. Dett har vært kortd strekninger da, så det har ikke tatt all verdens tid. Skjønner det blir vanskelig for foreldre som har litd fleksible arbeidstider. Jeg har forøvrig aldri tatt rutebuss med barnet før de har vært 4 år, og da med pute. Jeg har dem også bakovervendt til at de er 4 år. Jeg synes det er slapt av Trygg Trafikk å "anbefale" sikring. De må komme med pålegg, ellers blir det vanskelig å argumentere med både barnehageansatte, samværsforeldre osv når det er ulik tolkning av retningslinjene. Har du med pute på rutebussen, om du skal en tur til byen med buss? Regner vel med at du mener beltestol? 1
Ciara Skrevet 8. september 2013 #13 Skrevet 8. september 2013 Når barnehagen drar på tur er det enten i minibuss eller rutebuss. I førstnevnte er det sikkerhetsbelter, men ikke på rutebussen. Det synes jeg er helt greit. Vi kjører masse buss utenom barnehagen også, så det er jo bare slik det er på rutebusser i Oslo. Barna må rett og slett heller lære å sitte stille og holde seg fast. 2
kaprifolen Skrevet 8. september 2013 #14 Skrevet 8. september 2013 Jeg hadde ikke sendt av gårde en toåring i buss uten adekvat sikring, nei. 1
Meaty Skrevet 8. september 2013 #15 Skrevet 8. september 2013 Jeg hadde aldri plassert en 2-åring i buss med magebelte, spesielt ikke på strekninger med høy fart! Samtidig er det synd om barnet skal gå glipp av turer, så dette er et dilemma. Jeg har sagt til barnehagen at dette må de bare fikse på et vis, og løsninga ble at en av de ansatte kjørte egen bil. Han hadde barn selv, og jenta mi fikk dermed sitte bakovervendt i personbil. En annen gang kjørt jeg selv, og en tredje gang kunne barnets farfar stille opp med kjøring. Dett har vært kortd strekninger da, så det har ikke tatt all verdens tid. Skjønner det blir vanskelig for foreldre som har litd fleksible arbeidstider. Jeg har forøvrig aldri tatt rutebuss med barnet før de har vært 4 år, og da med pute. Jeg har dem også bakovervendt til at de er 4 år. Jeg synes det er slapt av Trygg Trafikk å "anbefale" sikring. De må komme med pålegg, ellers blir det vanskelig å argumentere med både barnehageansatte, samværsforeldre osv når det er ulik tolkning av retningslinjene. Trygg Trafikk har vel ikke myndighet til å komme med pålegg. For øvrig er jeg enig i resten av det du skriver. 1
Hedda-78 Skrevet 8. september 2013 #16 Skrevet 8. september 2013 De få gangene barnehagen er på tur med buss, sikres barna med tilgjengelig sikring. Dvs med bussens sikkerhetsbelter. Det er vel dette som er tilstrekkelig iflg. loven. Det er uansett aldri snakk om mer enn 2 mil i buss, og man kan vel anta at busssjåføren i en buss full av barnehagebarn kjører ansvarsfullt. Jeg er nazi på sikring av barna i privatbil, men ønsker ikke at mine barn skal gå glipp av utflukter og aktiviteter med barnehagen, og jeg ønsker ikke å være den hysteriske mammaen som spolerer og legger kjepper i hjulene. I vår barnehage får barna svømmeopplæring/vanntilvenning, men må da ta buss i 10 minutter. Det er mye viktigere for meg at barnet mitt får svømmeopplæring enn at han absolutt skal sitte bakovervendt de få minuttene. 7
AnonymBruker Skrevet 8. september 2013 #17 Skrevet 8. september 2013 Det hadde ikke vært greit for meg. Jeg setter ikke barnet mitt i bilen med kun magesele, og dermed ikke i bussen heller. Ta med barnesete Anonymous poster hash: 0cfe0...b36
Gjest *kokos* Skrevet 8. september 2013 #18 Skrevet 8. september 2013 Har du med pute på rutebussen, om du skal en tur til byen med buss? Regner vel med at du mener beltestol? Jeg bor ikke i by, så problemstillingen er litt vanskelug for meg å sette seg inn i. Jeg ville ikke brukt bybuss med småbarn, men det er jo lett for meg å si siden hverdagen min ikke avhenger av det. Beltestolen vår kan brukes som pute også, så da jeg kjørte buss med 4-åringen tok jeg med pute, og så låste jeg den inn i en sånn opobevaringsboks mens vi gjorde ørendene våre.
tom1986 Skrevet 8. september 2013 #19 Skrevet 8. september 2013 Barnehagen skal på busstur med alle barna, 0-6 år. Spurte hvordan det var med barnesete i bussen, de var ikke sikker, men skulle sjekke. Ungen vår er 2 år, og vi er veldig nøye med sikring i bil, så min umiddelbare reaksjon var at ungen ikke får være med på tur om det ikke er mulig med barnesete. I etterkant er jeg blitt litt usikker. Ville du sendt barne ditt på busstur uten sete? Hvorfor? Hvorfor ikke?Anonymous poster hash: 5fabd...7dc Og enkelte spør hvorfor jeg mener kvinner er hysteriske når det kommer til barneoppdragelse... jesus. 2
Gjest Magdalene Skrevet 8. september 2013 #20 Skrevet 8. september 2013 Jeg bor ikke i by, så problemstillingen er litt vanskelug for meg å sette seg inn i. Jeg ville ikke brukt bybuss med småbarn, men det er jo lett for meg å si siden hverdagen min ikke avhenger av det. Beltestolen vår kan brukes som pute også, så da jeg kjørte buss med 4-åringen tok jeg med pute, og så låste jeg den inn i en sånn opobevaringsboks mens vi gjorde ørendene våre. Du som er så opptatt av riktig sikring burde jo vite at å bruke bare pute er farlig, og noe faktisk trygg trafikk jobber med å gjøre ulovlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå