Gå til innhold

HJELP! Klarer ikke å slutte å spise!

Doo Wop

Anbefalte innlegg

Det er that time of the month og jeg klarer ikke la være å dytte i meg alt jeg måtte finne av spisenes! Prøver å beherske meg men det varer i akkurat 10 min, så er det på'n igjen *sukk*

Det er spesielt sjokolade da...men har jeg ikke det kan jeg spise hva som helst. Jeg er veldig glad i sjokolade og spiser en del ellers i mnd også men før mensen tar det fullstendig overhånd!!

Jeg trener og spiser sunn mat forøvrig, er ikke overvektig men blodårene mine har sikkert en hinne av sjokolade innvendig :ler:

ER DET NOEN SOM HAR NOEN RÅD TIL MEG??

Tar imot alle forslag med takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kunne ikke prøve å fjerne all sjokolade fra huset ditt da? er veldig lett å spise alt du kommer over hvis det står rett foran deg, men hvis du er nødt til å ut av huset og inn på butikken for å få tak i det, så gir det deg kanskje litt tid til å tenke over hva du gjør? lykke til, jeg vet hvor ille sjokolademonstret kan være :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk.

Det hjelper bittelitt, men jeg er nærmeste nabo med en liten butikk, løper over og handler så fort ungene er på skole og barnehage :oops:

Det er faktisk best i helgene når ungene er hjemme, for jeg vil jo gå foran som et godt eksempel og her i huset spiser vi bare sjokolade på lørdager (bortsett fra meg som smugspiser da...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mye av spisingen blir kjedespising? i så fall så kunne det vært lurt å ha noe å gjøre på, enten inne i huset eller ta deg en tur ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg kjenner meg veeeldig igjen i det du forteller om. Mitt problem er at jeg slanker meg, men noen dager tar jeg en posjon for mye og da kan jeg liksom skeie helt ut. Tror egentlig ikke det er noen enkel løsning på hvordan man skal lavære å spise når man først er i humør til å kose seg litt ekstra. Man må nok bare ta seg i nakkeskinne og si "Nei, nå er det nok!" En god ide er jo å aktivisere seg på et vis, og finne på noe som kan ta oppmerksomheten bort fra spisingen. F.eks. kan du gå deg en tur, sette deg og lese en bok eller et blad, gjøre husarbeid, ringe en venninne etc. Finn på noe annet i 30 min, også har fornuften tatt over og fråtsingen frister ikke like mye.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har prøvd krom, uten effekt, men det har viist hjulpet for mange har jeg hørt. Det er ikke akkurat kjede spising heller... Jobber turnus, så har nok å gjøre de dagene jeg er hjemme på dagen. Huff, jeg vet ikke.

En venninne har tenkt til å prøve hypnose, noen som har prøvd det?

Jeg er ganske flink til å motivere meg, trener når jeg skal og har til å med sluttet å røyke en gang i tiden .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest -kebolle

Uff, Doo Wop, jeg kjenner meg så altfor godt igjen.. :trøste:

Har desverre ingen gode råd. Men kan fortelle om en gang jeg gikk på en (dum, sulteprega, og dermed usunn og lite varig, men likevel:) proteinkur, dvs en kur med masse trening, lite karbohydrater og mye proteiner, fikk jeg ikke lyst på søtsaker i det hele tatt! Jeg tenker at det var noe med det jeg spiste som gjorde at jeg ikke fikk lyst på noe søtt.

a) Jeg saltet ikke maten (når man spiser salt, får man lyst på søtt, og omvendt, i hvert fall jeg)

B) Ananas kunne jeg spise masse av da. (Selv om det er karbo - og kjempesøtt)

Dessuten kanskje det hjelper når man er skikkelig sulten - da har man lyst på mat, ikke søtt..

Nei, uff, dette innlegget utviklet seg helt feil. Er jo ikke vits i å komme med slike råd, for det første var den kuren ikke riktig klok (man kan jo ikke drive på sånn) - og en kan i hvert fall ikke drive sånn i lengden. Og man skal jo ikke sulte seg!!

Og det er jo spesielt ille ca en uke i mnd ja.. Æsj, jeg kan proppe i meg til jeg er kvalm og har fysisk vondt og magen sprenger og jeg hater meg selv, men fortsetter likevel. (Var verre før). For min del har jeg et element av tvang i det hele. Har du det også?

Jeg vet virkelig ikke helt hvordan man skal unngå det (for da hadde jeg jo ikke slitt med det..).

Men det hjelper å fokusere på andre ting, aktivisere seg selv, ha noe å drive med! Og treffe venner, en sitter jo ikke og mauler i seg like mye når noen ser det.. Problemet er jo at man gjerne blir alene før eller siden, da kan man jo "sprekke". En annen ting som kan virke, er å gå den stikk motsatte veien - hvis man i stedet for å skulle unngå å spise sjokolade for enhver pris, klarer å slappe av. Da spiser man ofte det en har lyst på i virkeligheten, og ikke det en har hengt seg opp i at "er godt" eller man "pleier å spise". Hvis en klarer å kjenne etter i kroppen sin, kan en lettere bryte ut av mønstre.

Eh, ja, hjalp dette? I mitt hode eksisterer det ikke noen kjempeoversikt nå, men kanskje jeg setter i gang noen tanker hos noen i hvert fall?

Lykke til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei!

Jeg kjenner meg veldig igjen i det du snakker om. Tror egentlig det begynte med at jeg skulle slanke meg hele tiden. Det pleide å gå i noen dager hvor jeg var flink og spiste sunt, men så ble jeg veldig sulten og lei etter hvert. Utålmodig. Ville kose meg litt, og da sprakk jeg helt. Mens jeg spiste, gikk det over i en slags tvang. Måtte ha mer! Vet ikke hvorfor. Kanskje litt straff også? Skumle saker....

Nå skal jeg bli flink. Begynt på ny slanking i dag. Får håpe det går bra denne gangen! Gleder meg til å få oversikt over kostholdet og til å spise sunt og være snill mot kroppen min, så jeg tror det skal gå bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg veldig godt igjen, sitter her og stapper i meg is en uke før mens ja...

Men, har tvunget meg selv til dette: Hvis jeg har lyst til å spise sjokolade, så MÅ jeg først spise en skål med Biola og noe Fiberblanding. Da blir jeg som regel STAPPMETT, og det går faktisk en time eller to før jeg orker noe mer. Men hvis jeg da likevel klarer å stappe i meg noe, så har jeg i hvert fall LITT bedre samvittighet, fordi jeg har jo spist noe veldig sunt først. Samt klarer jeg ikke å spise så himla mye usunt når jeg er så mett.

Prøvde først å ha som regel at jeg måtte spise en stor bolle salat først. Men man blir jo bare IKKE mett av salat!! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for støtten. :)

Jeg klarte faktisk å dytte imeg 250 gram sjokolade etter middag jeg... :o Huff, er litt flaut å innrømme merker jeg :oops:

Men har jeg ihvertfall ikke lyst på noe mer ikveld. Tre dager igjen nå så er det verste over! Du Kebolle, det du drev med før gjorde jeg også, den gangen jeg bare hadde et barn og jobbet på helsestudio med ubegrenset tillgang til trening. Den gangen føltes det slettes ikke sykt, jeg følte meg flott og energisk, men jeg nedprioriterte også familien min i forhold til treninga. Kunne ikke tenke meg å hive meg på den bølgen igjen jeg heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok krom-tabletter en stund, og de hjalp de... Er sjokoman, og i sammenheng med diabetes (type 2) så er ikke det så greit...

Det jeg gjør er å spise marie-kjeks! Fordi kjeksen smaker søtt...og er vel litt sunnere en sjokolade?! Men hovedsaklig for å dempe sjokoladelysten. Godt med marie-kjeks også. Ellers drikker jeg kanskje et glass sjokolademelk om dagen (til frokost), det hjelper litt på sjokoladesuget.. eller en kopp kakao (vann og pulver). Du kan jo også prøve å spise frukt istedenfor?! Pluss at det er MYE sunnere enn sjokolade. Hva med knaske-gulerøtter? gode :)

Leste at du nevnte en liten matbutikk ved siden av deg... rart jeg ikke har gått amokk - jeg har "mini obs" - Maxi - vegg i vegg! :ler:

og ja - jeg har da klart å spise en stor plate med sjokolade på en gang...ble da litt kvalm etterpå - men "pytt pytt"! ;) men det har vel ikke bare skjedd èn gang... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff.. ikke lenge før min uke nærmer seg og jeg fikk virkelig kjenne sjokoladesuget igår ja! stakkars oss jenter.

Vil bare gi deg en :klem: og si stå på videre!

SunAndMoon; per 100 gram er mariekjeks ikke noe særlig sunnere.. masse sukker og sætres produkter inneholder dessuten transfett, som absolutt bør unngås!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spis nøtter istedet! Masse fine fettsyrer i nøtter som er nyttig for deg. Mandler er fint knask :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SunAndMoon; per 100 gram er mariekjeks ikke noe særlig sunnere.. masse sukker og sætres produkter inneholder dessuten transfett' date= som absolutt bør unngås!

Åkei, takk for informasjonen! tror faktisk jeg har lest dette før et annet sted på kg, om marie-kjeks og transfett...

Har pleid å spise nøtter også, som Suzy sier.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forgie mnd prøvde jeg å spise mandler, hadde en stor pose iskapet som jeg skulle laget marsipan av. Kom hjem sent på kvelden, ved 12 tiden, fra jobb og satte meg foran TV'n med mandlene. Plutselig var hele posen tom :o og jeg fikk forferdelige magesmerter... fikk ikke sove hele natten men brakk meg og sto i. Tror mandlene svellet i magen. :-?

Huff nei, aldri mere mandler på meg! Godteri og sjokolade blir jeg ihvertfall kvalm av før jeg forspiser meg så mye!! Men takk for mange forskjellige råd som sikkert virker på noen :)

Synes vi heller skulle forandre hele skjønnhets idealet til slik det var i gamle dager, så kunne vi spise og kose oss med gooooood samvittighet!

Hadde vi fått lov til å spise hva vi ville hadde vi sikkert ikke hatt lyst på så mye rart heller.

Har tenkt litt på å begynne med Fedon, har hørt at man balanserer søtbehovet litt mer da fordi man holder blodsukkeret stabilt.

Noen erfaringer med Fedon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Synes vi heller skulle forandre hele skjønnhets idealet til slik det var i gamle dager, så kunne vi spise og kose oss med gooooood samvittighet!

Hadde vi fått lov til å spise hva vi ville hadde vi sikkert ikke hatt lyst på så mye rart heller.

:Nikke:

Har tenkt litt på å begynne med Fedon, har hørt at man balanserer søtbehovet litt mer da fordi man holder blodsukkeret stabilt.

Noen erfaringer med Fedon?

Da jeg begynte å følge hans kosthold (en stund siden nå da.. :oops:) ble blodsukkeret mitt ble så mye mer stabilt, det merket jeg ved at jeg aldri hadde lyst på sjokolade eller godteri lenger, søthungeren ble helt borte. følte meg også mye mer opplagt enn før. siden du sliter med nettopp søthungeren, så er det å anbefale :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulizza

Jeg sliter også med tvangsspising, men dessverre ikke bare før mens... så jeg veier 25 kilo mer enn jeg burde. Gikk på roede-kurs i vinter, fungerte helt fint, men jeg vender alltid tilbake til overspisinga. Så de 5 kiloene er på igjen, og kanskje et par ekstra også :veldigsur:

Jeg er ikke bare bekymret for utseendet mitt lenger, men helsa. Er jo ikke blitt noe yngre med åra jeg heller (34), og med en fettprosent på ca 35, vel - da er man i en del faresoner.

Det jeg tenker nå, er at jeg rett og slett må prøve å spise så sundt som jeg bare kan, fram til middag. Har sjeldent problemer med snop og overspising til frokost og lunsj. Og har jeg lyst på 3-4 stk frukt (skal jo ikke spise for mye av det heller, sier dem..) og gulerøtter og tomater i mengder, så dytter jeg i meg det.

Nå er det viktigste å få i seg masse sunne ting - som jeg liker! Og så får det være som det blir, hvis man da stapper i seg en sjokolade om kvelden (eller 3..).

Når det gjelder mosjon, så går jeg til og fra jobb hele året, så det er et minimum. Jeg kommer aldri igjen til å begynne på feks sats, trives rett og slett ikke sånne steder. Så nå lurer jeg på om jeg skal anskaffe meg en mosjonssykkel til å ha hjemme (er en stuegris). Kanksje jeg ikke kommer til å sitter der 1 time annenhver dag, men all trim på den vil være bedre en ingen. Ikke sant? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sulten og derfor du spiser så masse godis?

Jeg pleier kanskje være litt sånn noen ganger...... :roll:

Isåfall spis MAT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulizza

Nei, hadde det vært så vel :) Tvangsspisere spiser for mye av alt, ikke bare fordi jeg er snopesjuk eller sulten. Det er jo rett og slett som en alkoholiker eller narkoman, trenger den "roen" mye mat/snop gir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...