Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

I Norge runder jeg alltid opp en 50-lapp på middager, om servicen er fin. Og en 10-15 kr på drinker.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke overraskende at vennene dine som har vært i bransjen mener det skal tipses. Så klart setter de pris på de ekstra pengene de får fra tips.

Jeg kan runde opp på restauranter i Norge, men ikke mye. Om regningen kommer på 485 kroner kan jeg runde opp til 500 om jeg er fornøyd med servicen. Men det hender seg at jeg absolutt ikke er fornøyd med servicen, og da får de 0 i tips.

Det er ikke skikk for tipsing i Norge ettersom servitører har en grei lønn. Vi tipser jo ikke folka på McDonalds heller, selv om de ofte er både kjappere og triveligere enn de man møter på en finere restaurant. Hvorfor skal vi tipse servitører på restauranter i Norge og unnlate elektrikeren, rørleggeren, kassadama og postbudet? Alle får en grei lønn, og burde klare seg med lønna i stedet for å forvente tips.

(Det blir noe helt annet i USA der lønna er omtrent fraværende og servitører lever av tips. Der tipser jeg veldig generøst :) )

Anonymous poster hash: 0be75...6ac
  • Liker 4
Skrevet

jeg runder alltid opp når jeg betaler, men gir bare 10-15% tips om det virkelig var god mat og service som utmerket seg :)

Skrevet

Tipser kun på den faste restauranten der servicen er utmerket og maten himmelsk :) Tipser aldri på cafeer etc(kanskje et par kronestykker). Maten og drikken ute er dyr nok som den er.

Skrevet

Lønn er faktisk ikk elike bvra for servitører som i andre servicejobber. Tariff er ca 150 i timen for de med mest erfaring (8 år og over), noe som for så vidt er greit. Men: tilleggene er elendige. Man fåt 10 kr ekstra for å stå på jobb midt på natta i helgene. Dvs at servitører som faktisk får tarifflønn jobber klokka 5 på natten, natt til søndag om det så er, for 140-160 kr ca. Det er det ingen andre som gjør meg bekjent. Husker jeg sammenligna med ei venninne som jobba i klesbutikk som hadde handel og kontors tariff, og hun hadde en tier mer i timelønn ca, og et tillegg på 30 kroner og opp for jobbing på lørdag. Enda mer etter klokken 21 på lørdager og på søndager. Dette er jo snakk om lønna til de som har organsert seg, og har tarifflønn, men selv denne er faktisk sørgelig dårlig dessverre.

Anonymous poster hash: aca3c...7f6

Da må servitørene organisere seg og forhandle bedre tillegg. På samme måte som alle andre yrker gjør.

Løsningen er ikke å betale servitører svart.

Anonymous poster hash: 66e31...187

• Liker 1
Skrevet

Jeg er ikke særlig stor fan av den betalingsmåten hvor de kommer med terminalen og ber deg skrive inn ønsket beløp selv mens de står og ser på :O Man føler seg jo presset til å tipse ekstra da.

Hvis de er så frekke så pleier jeg å rekke terminalen tilbake og be de om å skrive inn beløpet. Jeg gidder ikke det tullet der. I Norge skal man ikke gi tips, kun ved spesielle anledninger er det greit.

Anonymous poster hash: de59b...ad6

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...