AnonymBruker Skrevet 8. september 2013 #21 Skrevet 8. september 2013 Jeg syns det iallefall er frekt med steder som Kaffebrenneriet, der du selv bestiller og venter på varen i disken setter frem en tipskopp. De gidder jo ikke en gang å rydde vekk etter gjestene, men overlater det til gjestene som setter seg ved bordet etterpå. Jeg har inntrykk av at servicebransjen surfer på nordmenn som reiser stadig mer og skal leke kontinentale, bereiste, verdensborgere, ved å overføre vaner fra utland med helt andre forhold, til norskt sosialistisk, velferdsdemokrati med en prioritert målsetning om "utjamning". Anonymous poster hash: a6d70...250 4
AnonymBruker Skrevet 8. september 2013 #22 Skrevet 8. september 2013 Tipser kanskje på restauranter som har mat og service som er meget bra, levert noe over forventningen. På steder på Peppes og Egons ser jeg rett og slett ikke poenget... Dessuten er ikke norske servitørlønninger basert på tips og bør heller ikke bli det, man får ikke feriepenger, sykepenger ol av tips. De som jobber 12 t skift uten pauser og med elendig jobb får selv ta dette med fagforening og arbeidsgiver, det er ikke jeg som kunde som skal rette opp i denne skjevheten. Men skulle gjerne fått vite hvilke steder dette er, da kan jeg la være og gått dit og støttet eierne.Anonymous poster hash: 7143d...c90 7
Nephthys Skrevet 8. september 2013 #23 Skrevet 8. september 2013 Har alltid tipset 10% eller mer på restauranter av alle slag, og de siste kronene på en 10'er på pub eller café. Den siste tiden har jeg imidlertid kommet frem til at det strengt tatt ikke er grunn til å gi noe som helst (jaja, jeg vet at det er snakk om et par kroner eller noe) når man står i disk/bar og kjøper et glass/en kopp med noe. De som står der gjør da vitterlig ikke mer enn hva de er forventet å gjøre? Skal de få penger for å lage kaffe til meg, eller mikse en drink? Det samme har jeg egentlig kommet frem til på restaurant også. Når jeg betaler med kort, merker jeg at jeg blir litt provosert av at det forventes at "ønsket beløp" skal være noe annet enn det faktiske beløpet. Dette gjør at jeg har blitt mye strengere på tipsen, og tipser utelukkende når jeg har vært veldig fornøyd med mat/service (hvilket jeg egentlig sjelden er..). Problemet oppstår dog når samboer og jeg er ute sammen, og han ikke har kommet til den samme beslutningen... Slites litt mellom hva jeg mener er rett (altså bare tipse når noen har gjort mer enn forventet) og hva som er forventet av meg (føler meg jo gjerrig når jeg ikke slenger på litt ekstra..)
AnonymBruker Skrevet 8. september 2013 #24 Skrevet 8. september 2013 40 % tips, det var da overdrevent? 10 % er standard. På mange restauranter deles tipsen mellom alle på kjøkkenet og servitørene. Det er ingen overtidsbetaling eller kveldstillegg, og skiftene kan ofte kom opp i 12 timer+. I noen tilfeller med knapt tid til dopause eller å kaste i seg noe mat. Feks tenker kanskje ikke en restaurantgjest på at selv om restauranten åpner kl 16, så har kjøkkenpersonalet vært der siden (feks) kl 10 og gjort forberedelser, og når restauranten stenger kl 24, så er ikke siste mann, oppvaskhjelpen, ferdig før (feks) kl 02. Så jeg mener igrunnen at tipsen er velfortjent, med mindre maten eller servicen er elendig, eller lommeboken er veeldig slunken. 6 timer med forberedelser? skal de bygge restauranten først da eller? Anonymous poster hash: f062c...b90 1
Gjest Anubiel Skrevet 8. september 2013 #25 Skrevet 8. september 2013 I Norge tipser jeg kun ved ekstraordinær service. Norske servitører har normal lønn og (vanligvis) ordnede arbeidsforhold. Har de ikke det, er det en jobb for Arbeidstilsynet og eventuelle fagforeninger, ikke kundene. I utlandet tipser jeg etter hva som er normalt i det aktuelle landet.
Kjempeliten Skrevet 8. september 2013 #26 Skrevet 8. september 2013 Henger meg på det at servitører får like mye lønn som i andre serviceyrker. Jeg fikk like mye i lønn i klesbutikk som da jeg jobba som restaurant, men jeg fikk ikke noe tips i klesbutikken. Så tips har ikke så mye å si. Det er jo hyggelig, men ikke noe servitørene trenger for å overleve. Selv gir jeg tips om jeg har fått veldig god service og jeg føler jeg har noen kroner til overs å avse. men det er sjeldent jeg gjør det i Norge. Du får argumentere med at servitørene tross alt får like mye betalt som i andre lignende serviceyrker. Det må være noe rimelig galt med arbeidsplassen om de ansatte må overleve på tips.
appelsinjuice Skrevet 8. september 2013 #27 Skrevet 8. september 2013 Jeg har selv jobbet som servitør/bartender, med 11,5 timers skift som varte til utpå morgenkvisten, for 130 kr. timen uten tillegg eller overtidsbetaling. Jeg kan med sikkerhet sikkerhet si at ingen av mine kollegaer hadde giddet å servere dere noe som helst hadde det ikke vært for tipsen, da denne utgjorde en betydelig del av lønna vår. Men for all del, dere må gjerne slutte å tipse, slik at arbeidsgiver blir nødt til å øke lønna for å få noen til å jobbe i slike yrker, og ergo dekke opp for dette ved å øke prisen på varene. Betale for servicen må dere lell! 1
miaw Skrevet 8. september 2013 #28 Skrevet 8. september 2013 Nei jeg tipser ikke i Norge. I utlandet gjør jeg selvfølgelig det
miramis Skrevet 8. september 2013 #29 Skrevet 8. september 2013 Syntes det er smålig å ikke tipse. Har man råd til å spise ute klarer man å gi 10%. Servitør er ofte en ganske jævlig jobb og de fortjener tips så lenge de er hyggelige og serviceinnstilt.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2013 #30 Skrevet 8. september 2013 Jeg har selv jobbet som servitør/bartender, med 11,5 timers skift som varte til utpå morgenkvisten, for 130 kr. timen uten tillegg eller overtidsbetaling. Jeg kan med sikkerhet sikkerhet si at ingen av mine kollegaer hadde giddet å servere dere noe som helst hadde det ikke vært for tipsen, da denne utgjorde en betydelig del av lønna vår. Men for all del, dere må gjerne slutte å tipse, slik at arbeidsgiver blir nødt til å øke lønna for å få noen til å jobbe i slike yrker, og ergo dekke opp for dette ved å øke prisen på varene. Betale for servicen må dere lell! Nettopp. Men ved å tipse så bidrar en til svart økonomi. Ikke burde det være likegyldig for de som jobber i serviceyrker heller - sykepenger/dagpenger/foreldrepenger/osv beregnes ikke av tips. Så de vil gå ned mer enn andre i inntekt om de trenger stønad. Det samme gjelder pensjonsrettigheter. Og tips betales heller ikke skatt av - så de betaler heller ikke like stor del av inntekten sin til fellesskapet som vi andre gjør. Om overtidsbetaling og tillegg fører til økte priser så gjerne det. Jeg foretrekker at serviceansatte også har ryddige arbeidsforhold. Men for all del - om du vil forsvare et løp som kan gi oss amerikanske tilstander der serviceyrker har en minimumlønn som ingen kan leve av, så gjerne det. Men deg om det. Om ingen gadd å ta slike jobber om de ikke fikk tips i tillegg til lønn? Helt supert! Det er slik en presser arbeidsgivere til å oppføre seg ordentlig. Anonymous poster hash: 66e31...187 4
AnonymBruker Skrevet 8. september 2013 #31 Skrevet 8. september 2013 Syntes det er smålig å ikke tipse. Har man råd til å spise ute klarer man å gi 10%. Servitør er ofte en ganske jævlig jobb og de fortjener tips så lenge de er hyggelige og serviceinnstilt. Nei, for det er jo ingen andre jobber som er jævlige....? Hvorfor skal en gi ekstra penger for at folk som faktisk bare gjør jobben sin? Anonymous poster hash: 66e31...187 6
Gjest badeand1 Skrevet 8. september 2013 #32 Skrevet 8. september 2013 (endret) Jeg gir ikke tips i det hele tatt. Endret 8. september 2013 av Mortem
AnonymBruker Skrevet 8. september 2013 #33 Skrevet 8. september 2013 Syntes det er smålig å ikke tipse. Har man råd til å spise ute klarer man å gi 10%. Servitør er ofte en ganske jævlig jobb og de fortjener tips så lenge de er hyggelige og serviceinnstilt. Det handler jo om hva som er logisk.. Da kan man jo like så godt si at har du råd til en dyr bil, veske eller pc så skal du legge igjen ekstra til selger for du "har jo råd til det". Anonymous poster hash: fb101...1af 4
Wolfmoon Skrevet 8. september 2013 #34 Skrevet 8. september 2013 Jeg gir tips på steder der jeg trives særdeles godt, men aldri over 10 %. Når det gjelder dette med å taste inn ønsket beløp/total beløp. Vi prøvde en periode å ikke ha det da jeg jobbet som servitør, da ble det ramaskrik fra de som ville legge til tips, men som ikke hadde kontanter. Da man måtte taste inn totalbeløpet, og jeg sa det fordi veldig mange hadde en tendens til å taste inn pinkoden sin istedet, så fikk vi jammen meg kommentarer på det også. Nei, jeg sa det ikke for å få tips, men ja, vi har det så folk skal få muligheten til å gi tips. Så enkelt. Men det føltes mer som damned if you do, damned if you don't
miramis Skrevet 8. september 2013 #35 Skrevet 8. september 2013 Nei, for det er jo ingen andre jobber som er jævlige....? Hvorfor skal en gi ekstra penger for at folk som faktisk bare gjør jobben sin? Anonymous poster hash: 66e31...187 Fordi h*n som "bare gjør jobben sin" er ganske avhengig av tipsen. Hvis alle sluttet å tipse måtte lønningene gått opp, og da måtte det også skattes av, og dermed ville mat på resturant blitt enda dyrere enn det nå er med tips. De fleste andre jobber som ikke er så attraktive får bedre betalt.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2013 #36 Skrevet 8. september 2013 Men ser du ikke poenget med at servitører burde ha høyere lønn i stedet for tips da dette gir trygderettigheter og feriepengegrunnlag, tips er sikkert fint der og da, men ikke så langsiktig for den som får det.Anonymous poster hash: 7143d...c90 3
AnonymBruker Skrevet 9. september 2013 #37 Skrevet 9. september 2013 "Bagatelle er én av Norges mest eksklusive restauranter, men på kjøkkenet krever nå de ansatte å få etterbetalt over 1000 timer i overtidsgodtgjørelse og manglende betaling." http://www.dagbladet.no/2013/09/09/nyheter/bagatelle/christen_sveaas/arbeidsliv/innenriks/29154940/ Sånn bedrer en vilkårene for de som jobber i servicenæringen. Og da ALLE som jobber der - ikke bare de som serverer som har dårlige arbeidsforhold. Anonymous poster hash: 66e31...187 4
Gjest Ciegus Skrevet 9. september 2013 #38 Skrevet 9. september 2013 Om arbeidsvilkårene er så jævlige i den bransjen så får de ansatte jobbe for å bedre det SELV. Hvorfor skal vi andre måtte betale servitørene fordi de har det så jævlig, noe som bare bidrar til at de fortsetter å ha det så jævlig fordi ingen gidder å stå på krava? Nei, kjemp deres egen sak. Om det fører til økte priser, så greit det. Men jeg tror nå egentlig ikke det, for lønna er ikke så forbanna ille som de vil ha det til. 2
AnonymBruker Skrevet 9. september 2013 #39 Skrevet 9. september 2013 Lønn er faktisk ikk elike bvra for servitører som i andre servicejobber. Tariff er ca 150 i timen for de med mest erfaring (8 år og over), noe som for så vidt er greit. Men: tilleggene er elendige. Man fåt 10 kr ekstra for å stå på jobb midt på natta i helgene. Dvs at servitører som faktisk får tarifflønn jobber klokka 5 på natten, natt til søndag om det så er, for 140-160 kr ca. Det er det ingen andre som gjør meg bekjent. Husker jeg sammenligna med ei venninne som jobba i klesbutikk som hadde handel og kontors tariff, og hun hadde en tier mer i timelønn ca, og et tillegg på 30 kroner og opp for jobbing på lørdag. Enda mer etter klokken 21 på lørdager og på søndager. Dette er jo snakk om lønna til de som har organsert seg, og har tarifflønn, men selv denne er faktisk sørgelig dårlig dessverre. Forøvrig: Der jeg jobbet ble vi såklart veldig glad for å få tips, men vi så ikke på det som noen selvfølge å få det. Vi var også påpasselig med å gå et skritt tilbake når gjesten betalte, man skal jo det uansett så de ikke tror man spionerer når de taster koden. Vi takket også pent for betalingen, uavhengig av om det var tips eller ikke. Jeg syns ikke man MÅ tipse på restaurant, og jeg hadde også sett at arbeidsforholdene hadde blitt bedre, hvis man bare hadde kunne byttet til det. Men jeg syns også det er hyggelig å tipse, fordi jeg vet hvor mye dritt en servitør får i løpet av ei vakt, og jeg syns en hyggelig servitør virkelig gjør kvelden min mye bedre. Anonymous poster hash: aca3c...7f6
Gjest Naria Skrevet 10. september 2013 #40 Skrevet 10. september 2013 Jeg tipser uhyre sjelden på restaurant i Norge.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå