AnonymBruker Skrevet 7. september 2013 #1 Skrevet 7. september 2013 I min vennegjeng ender det alltid opp med skikkelig dårlig stemning etter et restaurantbesøk fordi vi har ulike policy når det gjelder dette med å gi tips. Jeg har først nå det senere året fått meg jobb (tidligere var jeg student og da var ikke tips et alternativ engang egentlig) og sånn sett også fått råd til å være mer løs med pengebruken så jeg har absolutt råd til å tipse, men jeg syns at det er en selvfølge at en servitør serverer mat og drikke og ikke noe som automatisk skal belønnes med ekstra penger. Hvis jeg spiser måltider ute et par ganger i uka og skal tipse 40% hver gang fordi det er det riktig å gjøre så snakker vi jo omtrent 500 kroner i måneden i bare tips. Noen av mine venninner har vært i servicebransjen selv og mener at det ALLTID skal tipses for det er nesten det servitørene lever av virker det som, og dette blir alltid et tema som henger igjen resten av kvelden.. Hva mener dere? Anonymous poster hash: 93ed6...f8b
MunaMadan Skrevet 7. september 2013 #2 Skrevet 7. september 2013 (endret) 40 % tips, det var da overdrevent? 10 % er standard. På mange restauranter deles tipsen mellom alle på kjøkkenet og servitørene. Det er ingen overtidsbetaling eller kveldstillegg, og skiftene kan ofte kom opp i 12 timer+. I noen tilfeller med knapt tid til dopause eller å kaste i seg noe mat. Feks tenker kanskje ikke en restaurantgjest på at selv om restauranten åpner kl 16, så har kjøkkenpersonalet vært der siden (feks) kl 10 og gjort forberedelser, og når restauranten stenger kl 24, så er ikke siste mann, oppvaskhjelpen, ferdig før (feks) kl 02. Så jeg mener igrunnen at tipsen er velfortjent, med mindre maten eller servicen er elendig, eller lommeboken er veeldig slunken. Endret 7. september 2013 av MunaMadan 2
Gjest Gresshoppesang Skrevet 7. september 2013 #3 Skrevet 7. september 2013 Jeg skulle ønske noen gav meg tips for den servicen jeg yter... Jeg er skamløs når det gjelder tips og runder oppover. Nærmeste tier ved dårlig service og nærmeste hundrer ved god service. Jeg synes ærlig talt det er arbeidsgiveren som skal sørge for lønnen til de ansatte. Kunden betaler for varen. 5
AnonymBruker Skrevet 7. september 2013 #4 Skrevet 7. september 2013 Mente selvfølgelig 10%, men cirka 500 kroner blir det altså, og jeg syns det er mye.. Å runde opp til nærmeste hundrelapp syns ikke jeg er så veldig skamløst men snarere ganske raust? Jeg ber ikke om å få tilbake 2 kroner hvis jeg betaler kontant men når jeg betaler med kort taster jeg som regel alltid inn "varesummen" som totalbeløp uten å legge til noe. Ingen kveldstillegg, tolvtimersskift og ikke tid til å gå på do er vel et klart brudd på arbeidsmiljøloven og det syns jeg ikke kundene skal måtte betale for :/ TS Anonymous poster hash: 93ed6...f8b 10
Pusemamma Skrevet 7. september 2013 #5 Skrevet 7. september 2013 Servitørene i dag har stort sett timelønn og er ikke avhengig av tipsen. Det er nesten slutt på at de får prosenter av det de får inn i kassen i løpet av en kveld. 40% tips er altfor mye.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2013 #6 Skrevet 7. september 2013 Jobbet 8 år i servicebransjen, selv om det ikke va rsom servitør. Ingen tipset meg for å være hyggelig og gjøre jobben min. I Norge jobber de på timelønn, omtrent samme som jeg hadde i min jobb. Forskjellen var at de som jobbet som servitører hadde mange tusen mer å leve av pga tipsen, som de kjøpte dyre vesker for og festet bort. Jeg skjønte jeg valgte feil sted å jobbe Jeg tipser når jeg får noe jeg er veldig fornøyd med, når de overgår forventningene mine. Som et symbol på at jeg er fornøyd og at de må fortsette med det de gjør Men for at de gjør jobben sin? Nei, det har de allerede betalt for. Annerledes i utlandet, da tipser jeg mye mer. Andre arbeidsforhold og lønnsforhold der.Anonymous poster hash: f5ff2...e3b 1
challenger Skrevet 7. september 2013 #7 Skrevet 7. september 2013 Gir aldri tips i Norge. De har lønn uavhengig av tips som alle andre her i landet. Man tipser vel ikke kassadama i butikken heller? De gjør jo bare jobben sin. 6
juliane Skrevet 7. september 2013 #8 Skrevet 7. september 2013 Jeg runder som regel oppover, blir gjennomsnittlig fem prosent vil jeg tro. Dette gjelder sånne type steder der vi møtes etter jobb, spiser burger eller pizza eller en hovedrett og sitter et par timer. Hvis vi har en helaften på finere restaurant med flere retter og vinmeny tipser jeg litt mer, men da får man jo som regel også en helt annen service. Men jeg skjønner ikke hvorfor venninnene dine i det hele tatt vet hvor mye du tipser? De sitter vel ikke og glor på bankterminalen når du betaler heller? Jeg har null ide om hvem av mine venninner som tipser mye eller lite, ingen sitter og titter på hverandres kvittering. 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2013 #9 Skrevet 7. september 2013 Jeg gir maks ti prosent. Men jeg pleier ikke å gi så mye på Peppes o.l. Jeg gir heller 10% på utesteder der det er utlendinger som eier restauranten og som serverer der. Men nå er det som oftest kun en spesifikk restraurant av sistnevnte type sted jeg pleier å være på, så da kjenner jeg litt mer til det landet disse kommer fra siden jeg også har bodd der. Selv om jeg er norsk. Anonymous poster hash: 1975f...3fd
thinkywinky Skrevet 7. september 2013 #10 Skrevet 7. september 2013 Fagforeningssjefen til servitørene i Oslo mener vi skal slutte å gi tips. Nettopp for å få på plass ordnede forhold for folka i denne bransjen. 3
Pearl2.0 Skrevet 7. september 2013 #11 Skrevet 7. september 2013 Hvis du har råd til å spise ute for 5000 i måneden (?) så har du vitterlig også råd til å tipse en 500-lapp.. 6
Anglofil Skrevet 7. september 2013 #12 Skrevet 7. september 2013 Jeg tipser sjelden, med mindre det er en grunn for det, eller jeg er i utlandet. Pleier å runde opp, bare for å ha sagt det. Men nei, jeg ser ikke meningen med tips i Norge, jeg skjønner ikke hvorfor jeg skal tipse for noe som faktisk er en del av deres jobb tross alt. Da burde man i så fall tipse på butikk og alle andre serviceyrker. Så nei, jeg har i grunn lite til overs for krav om tipsing i Norge. Mvh Yvonne 2
Pearl2.0 Skrevet 7. september 2013 #13 Skrevet 7. september 2013 Jeg er ikke særlig stor fan av den betalingsmåten hvor de kommer med terminalen og ber deg skrive inn ønsket beløp selv mens de står og ser på :O Man føler seg jo presset til å tipse ekstra da. 4
AnonymBruker Skrevet 7. september 2013 #14 Skrevet 7. september 2013 Tipser ikke! Det er bare tull i Norge. Folk får lønn og ingen må leve på tips - sånn som det f.eks er i USA. Absolutt eneste gangene jeg slenger på litt ekstra er om vi har hatt barn med oss, sånn at det blir mer rot og gris enn vanlig. Greit med litt godvilje så vi er velkommen tilbake Anonymous poster hash: 66e31...187 4
Fantomina Skrevet 7. september 2013 #15 Skrevet 7. september 2013 (endret) , Endret 18. januar 2015 av Fantomina 4
AnonymBruker Skrevet 7. september 2013 #16 Skrevet 7. september 2013 40 % tips, det var da overdrevent? 10 % er standard. På mange restauranter deles tipsen mellom alle på kjøkkenet og servitørene. Det er ingen overtidsbetaling eller kveldstillegg, og skiftene kan ofte kom opp i 12 timer+. I noen tilfeller med knapt tid til dopause eller å kaste i seg noe mat. Feks tenker kanskje ikke en restaurantgjest på at selv om restauranten åpner kl 16, så har kjøkkenpersonalet vært der siden (feks) kl 10 og gjort forberedelser, og når restauranten stenger kl 24, så er ikke siste mann, oppvaskhjelpen, ferdig før (feks) kl 02. Så jeg mener igrunnen at tipsen er velfortjent, med mindre maten eller servicen er elendig, eller lommeboken er veeldig slunken. Som gjest er dette ikke noe jeg skal tenke på! Om arbeidsavtaler og arbeidsforhold er dårlige så er det noe mellom den ansatte og arbeidsgiver. Evt arbeidstilsynet. Jeg vurderer heller ikke om kassadama får rettferdig lønn for jobben hun gjør - eller søppelmannen, postbudet, bibliotekaren, gutten som står i kiosken, hun som vasker gulvet, frisøren eller legen min. Sånn bare for å nevne noen. Ved å tipse er du faktisk med på å gjøre det vanskeligere for servitører å få gode arbeidsavtaler! Arbeidsgiver kan bruke som argument at de får så mye tips at lønna ikke trenger å økes. Anonymous poster hash: 66e31...187 8
LukaFrost Skrevet 7. september 2013 #17 Skrevet 7. september 2013 På et av stamstedene mine må vi gå til baren for å bestille. Da synes jeg det er enda mindre grunn til å tipse. 2
Zess Skrevet 7. september 2013 #18 Skrevet 7. september 2013 Tipser stort sett alltid - etter et personlig utviklet system. 20-30 kroner hvis jeg bare slenger innom på en lavpriset "hverdagsrestaurant". Sånn ca ti prosent ellers, men går gjerne ned til 20-40 kroner på dyrere restauranter også, dersom servicen ikke er all verden. Hvis jeg må gjøre mesteparten av jobben selv, tipser jeg svært sjelden. Blir sur når jeg da får en terminal foran meg som ber meg taste inn totalbeløp. Hva skal du ha tips for liksom - for at du gidder å imot bestillingen min og sette mat og drikke på disken foran nesa mi slik at jeg kan bære det med meg selv? Jeg respekterer folk som ikke vil tipse. I mange situasjoner føler jeg at jeg tipser mer enn fortjent. Men jeg vil ikke være en kjiping og faller lett for presset. 2
AnonymBruker Skrevet 8. september 2013 #19 Skrevet 8. september 2013 Det er så sinnsykt dårlig service på norske restauranter at det pleier ikke engang å være et dilemma. Dessverre. Anonymous poster hash: bcd0f...773
Gjest småhjerte Skrevet 8. september 2013 #20 Skrevet 8. september 2013 Tipser kun når det faktisk er god service. Og tipser aldri når servitøren står å glor for å se hva jeg taster inn som totalbeløp. I utlandet pleier jeg derimot å tipse. Men om det er dårlig service, så er det dårlig service. Da får de ikke noe tips, selvom arbeids- og lønnsforhold er annerledes i utlandet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå