AnonymBruker Skrevet 7. september 2013 #1 Skrevet 7. september 2013 Hvor mye skjønner egentlig et lite barn på 1 år? Hva tror du ditt barn skjønner? Tenker da på setninger man sier til det. Som f.eks: "Skal vi gå og skifte bleia di?", "Nå skal mamma på jobb, og du skal kose deg her sammen med farmor". Tror du så små skjønner det? Anonymous poster hash: 5828b...fd8
AnonymBruker Skrevet 7. september 2013 #2 Skrevet 7. september 2013 Litt usikker..Men ting som blir sagt ofte igjennom dagen tror jeg de etterhvert skjønner. Gutten her skjønner en del ting i alle fall..men han er 15 mnd.. For eksempel hvis jeg sier " Skal vi skifte bleia di", så går han til badet. Eller hvis jeg sier "Nå skal vi gå ut" eller "Nå skal vi kjøre bil", så går han til gangen og utgangsdøra.. Anonymous poster hash: 9de33...6b2
Dyregod Skrevet 7. september 2013 #3 Skrevet 7. september 2013 (endret) Barnet forstår noen ord du sier som feks farmor og jobb, men barn klarer ikke å forstå og tenke fram i tid, de lever i nuet kan man si. Men det er uansett supert at man forteller dem hva som skal skje, de lærer språket og etter hvert hva du mener med det. Jeg forteller babyen min på tre måneder om alt hva jeg gjør og skal Hun bare ler og smiler uansett, men én dag vil hun forstå. Jeg jobber som ped.leder i bhg og syns det er viktig å fortelle barn om hva som skal skje så de får vært en del av det, ikke bare bli slept rundt på ting Og jeg har sett tegn på at ettåringer forstår "skifte bleie" og "spise mat" ved at kroppsspråket endrer seg og svarer ved å titte bort til bordet eller stellebordet. Endret 7. september 2013 av Dyregod 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2013 #4 Skrevet 7. september 2013 Litt off topic, men samtidig ikke. Bleier må man bytte, og det kan ikke barnet selv få velge. Anonymous poster hash: abd33...6bc 1
Dyregod Skrevet 7. september 2013 #5 Skrevet 7. september 2013 Litt off topic, men samtidig ikke. Bleier må man bytte, og det kan ikke barnet selv få velge.Anonymous poster hash: abd33...6bc Du har et godt poeng, det er lurt å ikke spørre, men fortelle at "nå skal vi skifte bleie", for når barnet er gammelt nok til å svare og du får nei er du i en situasjon der du har spurt barnet om noe det ikke kan velge selv og dermed kan du få en litt trassig unge. 1
Gjest Magdalene Skrevet 7. september 2013 #6 Skrevet 7. september 2013 Litt off topic, men samtidig ikke. Bleier må man bytte, og det kan ikke barnet selv få velge.Anonymous poster hash: abd33...6bc Signerer! Viktig å ikke stille for mange spørsmål, og å ikke spørre der de ikke har et valg. 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2013 #7 Skrevet 7. september 2013 Jeg synes hun skjønner så mye, er bare 1 år siden hun ble født jo Mamma,Pappa,tante og slikt. vis du sier til henne hvor er tante. så går hun i stua å finner tante. Når vi er ferdig å spise så sier vi takk for mat. Hver gang noen sier det. så har vi lært henne et tegn som betyr takk for mat som vi har gjort siden hun begynte å spise annet enn morsmelk. Når hun ikke får lov til å ta noe. så sier jeg "ikke for Marie" så slutter hun. Om hun faktisk forstår,jeg liker å tro det. Anonymous poster hash: 21f67...0aa
Ciara Skrevet 8. september 2013 #8 Skrevet 8. september 2013 Det er så individuelt. Jeg kjenner en jente som snakket i setninger da hun var ett (altså på sin første bursdag og da hun begynte i barnehagen). Men det er ikke akkurat normalen, og når barna ikke kan gå eller snakke blir det vanskeligere å avgjøre hvor mye de skjønner. Men sannsynligvis forstår de mye mer enn vi tror
pratesyk Skrevet 8. september 2013 #9 Skrevet 8. september 2013 Jenta mi er 13 måneder og når jeg sier at vi skal ut, så går hun i gangen og tar skoa sine og sier hadet.. Hun nikker også ofte på hode om jeg spør om hun skal ha mat og rister på hode når hun er mett.. Så jeg tror egentlig de skjønner litt mer enn vi tror..
Vera Vinge Skrevet 8. september 2013 #10 Skrevet 8. september 2013 Jeg tror de kan skjønne enkle ting, som nå skal vi spise, skifte bleie osv når de er akkurat 1 år. Og hvem noen de kjenner er. Men tror ikke de forstår tidsperspektiv. Jeg snakket stort sett som vanlig, men når det var ting jeg syns det var viktig at han forstod, brukte jeg færrest mulig ord. Her var det forresten en lang periode hvor jeg tror han skjønte mye, men hvor han var mer opptatt av å høre etter og observere enn å gi noen respons på det. Han er generelt observerende som type. Nå som han er 20 mnd, plukker han opp alle mulige ord jeg ikke tror han skjønner, og gjør ting som henger sammen med det, uten at det er noen beskjed til ham. Her har det virkelig eksplodert med ordforråd og at han viser tydeligere at han forstår gjennom sommeren. Selv om han har vært helt normal i språkutvikling hele veien, kom f.eks. selve ordene ja og nei ganske sent. Det har vel vært som med andre ord, at han uttaler dem veldig riktig og bruker dem riktig når han først bruker dem (nå mente jeg ikke at akkurat ja og nei er ordene som er vanskeligst å uttale da). Mye som skjer med 1-åringer. Utrolig artig tid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå