Gjest Anonymous Skrevet 26. april 2004 #1 Skrevet 26. april 2004 Har akkurat fått svar på blodprøvene som jeg tok, og med beskjed at syfilisprøven måtte tas på nytt :o . Hun ene damen sa at det var vanlig (?) at den slo positivt ut på gravide, mens damen på labben sa at prøven var forhøyet og det var derfor jeg måtte ta den på nytt for å se om den gikk ned. Hvis ikke visste hun ikke helt hva som skjedde. Er dette vanlig? Tenker på at syfilisprøven var så høy og om det er vanlig for gravide. Hva skjer evt om den ikke går ned, og hvordan iallverden kan jeg ha fått syfilis??? Har bare hatt en partner (hele mitt liv faktisk). Jeg er inseminert med donor nå, men den skal jo være ihjeltestet for sykdommer. Nei, dette bekymrer meg, så jeg håper noen kan hjelpe, eller vet noe om dette. Takk for hjelpen!
Tvilling76 Skrevet 26. april 2004 #2 Skrevet 26. april 2004 Har bare hatt en partner (hele mitt liv faktisk). Jeg er inseminert med donor nå' date=' men den skal jo være ihjeltestet for sykdommer.[/quote'] Ikke for å virke krass, men at du har hatt en partner betyr ikke dermed sagt at han (din partner) har hatt det....
Gjest Anonymous Skrevet 26. april 2004 #3 Skrevet 26. april 2004 Tvilling76: jeg skjønner ikke helt hvor du vil. Jeg stiller bare et enkelt (?) spm om noen vet hvordan syfilis evt smitter, eller hvordan man kan få det, dersom det viser seg at jeg har fått det da (jeg håper jo ikke det akkurat....). Med det håper jeg at noen kan svare meg litt her!?!?
Tvilling76 Skrevet 26. april 2004 #4 Skrevet 26. april 2004 Du skrev at du ikke visste hvor du hadde fått det fra, og da tenkte jeg kanskje kunne ha fått det fra din sexpartner. Søkte på Lommelegen og fant dette Tvi, tvi
monja Skrevet 26. april 2004 #5 Skrevet 26. april 2004 Syfilis Syfilis er en infeksjon forårsaket av bakterien Treponema pallidum. Sykdommen overføres vanligvis seksuelt, men kan også smitte fra mor til foster i svangerskapet. Syfilis er en svært sjelden sykdom i Norge. I 1997 ble det bare diagnostisert 11 nye tilfeller, og av disse var 9 smittet utenfor Norge. Syfilis inndeles i tidligsyfilis, som er smittsom og omfatter primærstadiet, sekundærstadiet og det tidlige latensstadiet, og sensyfilis, som omfatter det sene latensstadiet og tertiærstadiet, og som vanligvis ikke er smittsom. Sykdomstegn Primærsyfilis. Inkubasjonstid 2-4 uker. Den første synlige forandringen er hos menn en rødlig fortykning på forhuden eller penishodet og hos kvinner en tilsvarende forandring på kjønnsleppene eller livmorhalsen. I løpet av kort tid blir fortykningen til et sår ("primærsår"). En uke etter at såret er dannet, blir lymfeknutene i lysken store og vonde. Såret gror i løpet av noen uker, også uten behandling. Sekundærsyfilis. Denne fasen begynner 1-4 måneder etter at primærsåret er grodd. Typisk er hudutslett på overkroppen og litt utover armene og beina. Lett feber. Eventuelt sykdomsfølelse. Enkelte har forstørrede lymfeknuter. Uten behandling forsvinner symptomene i løpet av noen måneder (med behandling forsvinner symptomene raskere). Latensstadiet. Ingen symptomer. Hos 2/3 av pasientene varer dette stadiet livet ut, og de får ikke flere plager av syfilisinfeksjonen. Tertiærsyfilis. Kan begynne mellom 3 og 30 år etter at man ble smittet. Kan føre til sykelige forandringer i hud, hjerte eller hjerne (sinnssykdom). Behandling Kontakt lege ved mistanke om syfilissmitte. Legen tar blodprøver for å avgjøre om du har sykdommen. Siden syfilis er svært sjelden i Norge, settes det alltid i verk et omfattende arbeid for å finne og behandle eventuelle smittekontakter. Behandlingen gjennomføres i samarbeid med en spesialist i seksuelt overførbare sykdommer. Må også nevne at det ikke var noen forhøyet verdi på min syfilistest som ble tatt i forbindelse med svangerskapet.
Gjest Anonymous Skrevet 26. april 2004 #6 Skrevet 26. april 2004 Takk. Jeg har nok ikke syfilis da nei.... Kjenner ikke igjen noen av sykdomstegnene. Da regner jeg bare med at det var hun første som sa det noen ganger slo ut i svangerskap som har rett, og så får vi satse på at denne blodprøven er ok. Hvis ikke tror jeg mannen min også blir veldig overrasket (han har bare hatt meg som seksualpartner)...... Og når det virker som om det er såpass sjeldent dette, så tror jeg ærlig talt jeg ikke har syfilis nei. Men takk for svar, dere er greie
Gjest Anonymous Skrevet 2. juni 2004 #7 Skrevet 2. juni 2004 Hei, meg igjen! Prøve nr to gav også utslag på syfilis, så nå har jeg måtte ta prøve nr 3. Mannen har bare hatt meg som seksualpartner og jeg bare ham (fromme ....), så jeg kan ikke fatte og begripe hvordan jeg skal kunne ha fått denne smitten. MEN, det som bekymrer meg mer er at ikke hverken lege eller sykepleier på legekontoret kan svare på om dette er noe farlig eller ei. Ei heller kan de svare meg på om jeg er latent eller om jeg er virkelig smittet. Så nå blir jeg litt sprø her...... Håper noen vet hvordan jeg evt kan få tak i korrekt informasjon..... Jeg har jo ikke disse sykdomstegnene heller. Har legene virkelig "lov" til å gi så ulne svar og dermed stresse opp oss gravide på denne måten????
Gjest Anonymous Skrevet 2. juni 2004 #8 Skrevet 2. juni 2004 Så vidt jeg skjønner kan det og være arvelig, kan noen av deres FORELDRE ha det latent i kroppen?
Gjest Anonymous Skrevet 2. juni 2004 #9 Skrevet 2. juni 2004 Jeg vet at det kan være arvelig og smitte fra mor til foster ila et svangerskap. Men fra 1948 er alle gravide testet for syfilis, det er derfor liten sjanse for at vi kan ha arvet det.....
Ann Forup Skrevet 3. juni 2004 #10 Skrevet 3. juni 2004 hvis det skulle vise sig at du skulle ha fået syfilis, og man kan faktisk være sytom fri, som man kan med mange ander kønssygdomme, er der altså kun en mulighed og det er at endten har du eller din partner fået det andet steds fra, det er den eneste smitte mulighed, ved jo ikke hvor gamle i er, men siden du siger at du er blevet insimineret vil jeg gætte på at i ikke er helt unge. At du skulle ha blevet smittet med det på hospitalet under insimineringen er også en mulighed men da ville jeg sagsøge hospitalet dette skulle ikke forkomme i dag men som sagt uheld sker. Håber at det bare er labritoriet som sumler. Ønsker jer lykke til vidre. p.s mange læger og sygplejer ved lidt om syfilis da det er meget sjældet at det forkommer her i de nordiske lande. Og en læge maler aldrig fande på vægen men forholder sig ganske neutral indtil han/hun ved noget med sikker hed.
Gjest ikke innlogget Skrevet 7. juni 2004 #11 Skrevet 7. juni 2004 Hei! Hvordan gikk det med deg? Fikk du svar på den tredje prøven?
Gjest Anonymous Skrevet 8. juni 2004 #12 Skrevet 8. juni 2004 Ikke fått noe svar enda. Men det er "visstnok" noe som kan skje når man er gravid (iflg legen). At det nødvendigvis ikke betyr at jeg HAR syfilis, men at en kryssreaksjon som følge av svangerskapet kan gi det resultatet på en syfilisprøve. Ikke vet jeg, men det er det som ble sagt. Noen andre som har hørt om akkurat det før?
Ann Forup Skrevet 8. juni 2004 #13 Skrevet 8. juni 2004 Nei kan ikke sige at jeg har hørt det før, men man må vel gå ud fra at lægen har ret for sig, lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå