Gå til innhold

Støtte fra NAV? (ADHD)

Anbefalte innlegg

Jeg er 19 år og har ADHD. Jeg har fått støtte fra NAV hver måned på litt under 2 tusen kroner for å dekke opp for ting man gjerne mister/roter bort osv. når man har denne diagnosen. Jeg føler at jeg egentlig burde ha fått mer støtte, og vil gjerne høre hva andre som har ADHD evt. får i støtte fra NAV (om du får, vel og merke). Grunnen til at jeg føler jeg skulle hatt mer, er at jeg har ekstra mye "vekt" på skuldrene pga. diagnosen. Skole er litt mer krevende for meg, så jeg får ikke jobbet så mye utenfor studiene - og det gjør det relativt trangt økonomisk. Dessuten må jeg også betale for tabeletter. Jeg får det til å gå rundt med det jeg får + studielån, men om jeg skulle ta sjansen å begynne å "rippe opp" i det jeg allerede får (er redd for å miste den støtten jeg allerede har), så vil jeg tenke meg nøye om.

Noen andre som får støtte på grunn av diagnosen ADHD? Og hvor mye evt?

Anonymous poster hash: c49f7...982
Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/770863-st%C3%B8tte-fra-nav-adhd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Be legen om å søke om blå resept for deg på medisiner som normalt gis på hvit.

Kjøp "nøkkelfinnere" og fest på dyre ting. Kan bla kjøpes på flere nettbutikker og Enklere liv.

Bestill time på Nav og få vurdering på om du kan få AAP eller Kvalifiseringsstønad.

Anonymous poster hash: 9d69b...1e4

• Liker 6

Bror med ADHD får ikke noe støtte, annet enn i forbindelse med at han er arbeidsløs. Medisiner får han på blå resept.

Han jobber med å finne seg en jobb som han kan passe til.

Anonymous poster hash: 203e9...7fb

• Liker 5

du kan søke om stipend fra lånekassen. De har nå innført et stipend for de med nedsatt funksjonsevne. Men om du får stipend fra lånekassen, vil du nok ikke kunne få penger fra NAV lenger

http://lanekassen.no/nb-NO/Hovedmeny/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Nye-stotteordninger-for-elever-og-studenter-med-nedsatt-funksjonsevne/om-ordningen/

Endret av Mireille
  • Liker 2

Annonse

støtte for å dekke ting du roter bort? seriøst? kunne skjønt om det var en engangsstønad til kurs eller lignende der du kunne lært ulike metoder som kunne hjulpet til slik at du ikke lenger roter bort ting. som andre sier, blå resept og frikort gjør at du bare betaler en viss sum for medikamenter

Anonymous poster hash: 5fed1...f0a
  • Liker 8
Gjest Spiderpig

Jeg har også ADHD og det kunne ikke falt meg inn å søke om STØTTE for dette? Herregud, hvorfor i allverden skal jeg få penger fordi jeg har en diagnose?

Helt høl i hodet at du får støtte av NAV fordi du har ADHD. Hadde vært flau hvis jeg var deg.

• Liker 10

Høres rart ut at en pga adhd skal få støtte.

Hva med andre som har alvorlige lidelser/sykdommer som ikke får støtte?

Noe må en faktisk dekke selv. Er du som meg,et rotehode som mister alt,finnes det løsninger som kan virke

Nøkkelfinner ,nøkkel skap (det har jeg for tiden.) Nøklene er enten i skapet eller i veska.Litt lettere enn å leite igjennom 94 kvadrat :fnise:

enklere liv har mange ting,men pass på at du kikker på andre steder også.Nytt og nytting kan ha samme produkt,bare billigere. (eller andre butikker..)

• Liker 1

Det finnes masse bøker med mestringsstrategier for voksne med ADHD, i tillegg til masse gode videoer på youtube (Russell Barkley er fantastisk).

I tillegg finnes det et forum på bokstavbarna.com for folk med ADHD der du kan få råd og tips til hvordan du kan lære å leve med ADHD og samtidig mestre ting.

Selv har jeg ADHD og tar for tiden en mastergrad (bare for å illustrere at det er mulig!) og jeg mister så og si aldri ting.

Anonymous poster hash: 28f9f...f65
  • Liker 5

Det er fullt mulig å få grunnstønad når man har ADHD, det kan gis hvis man har økte utgifter som skyldes sykdommen.

Det er faktisk de som har større utgifter enn andre som har ADHD, jeg synes vi skal respektere dette i stedet for å kritisere TS. Det er ganske mange kriterier som må oppfylles for å få ekstra stønad. Så siden TS har fått det innvilget er det noe h*n har rett på!

• Liker 6

Annonse

Dere som har ADHD selv, dere er vel da også fullt klar over at det finnes grader av det også som med det meste annet. Få mennesker er like, diagnose eller ikke.

Synes TS har fått enormt pels her, og faktisk ikke svar på spørsmålet sitt.

Jeg har dessverre heller ikke svar TS på akkurat det du spør om. Men er det grunnstønad du får fra NAV?

• Liker 4
  • 4 uker senere...

Hei!
Jeg har også ADHD, og jeg har aldri fått noen som helst økonomisk kompensasjon for dette. Husker at eksen min fikk grunnstønad fordi han hadde ADHD, men jeg hadde rett og slett ikke samvittighet til å søke om det samme...
Ja, jeg mister og ødelegger tingene mine hyppigere enn gjennomsnittet, og det er ting som man skal kunne ha i lang tid som jeg må kjøpe inn månedlig. Men det er også mange uten diagnosen som er like sløve, og de har jo ikke krav på dette! Det er jo store individuelle forskjeller, men jeg tror at noen med ADHD kan misbruke dette. Jeg vet ikke helt, men jeg syns ihvertfall at det er etisk ukorrekt i mitt tilfelle å be om penger for noe slikt selv om jeg nå i studietiden føler at ADHD er mer økonomisk belastende enn noen gang før..

Tenkte likevel å søke om ekstrastipend, fordi jeg bruker over hundre prosent av "arbeidstiden" min på å lese meg opp slik at jeg kan henge med i studiene, med like forutsettinger som de andre. Bruker lengre tid på å lese og ta til meg teoretisk informasjon i større mengder og dette gjør at jeg har dessverre hverken tid eller overskudd til overs for arbeid.. Dette hadde ikke falt meg inn om jeg ikke var økonomisk avhengig av arbeid ved siden av studiene, men her jeg befinner meg er boligmarkedet så drøyt at jeg må ut med mer enn det jeg får i vanlig stipend bare for å betale en husleie..

• Liker 2

Hva med å høre med legen din om muligheter for mer behandling og se på muligheter for å få dette dekt av det offentlige? Det er jo mye bedre å prøve å jobbe med symptomene som gjør at du i egne øyne trenger mer penger enn å søke om mer penger?

Har selv AD/HD og mottar ingen økonomisk støtte pr. i dag, jeg har heller ingen problemer som følge av diagnosen heller. Istedet har jeg lært meg å mestre den ved å oppsøke behandling og spørre om tilrettelegging de gangene jeg har trengt det i forbindelse med utdanning osv. Det er ikke alt med meg som fungerer på samme måte som hos de uten diagnose, men jeg har lært meg teknikker for å mestre det slik a jeg i praksis får til det meste uten problemer.

Selvfølgelig er det mange ting som er kjipt med denne diagnosen (jeg har for eksempel veldig dårlig impulskontroll, og er som du et surrehode), men mer penger kommer aldri til å løse problemet. I noen tilfeller kan penger kompensere, men hvis du virkelig ønsker bedre livskvalitet så er ikke det veien å gå.

Anonymous poster hash: 7ce69...364
  • Liker 2
Annonse

Jeg har sterk ADHD mister ting i hytt og pine..

Hva må jeg gjøre?

Jo jeg må gå og leite og leite for og finne igjenn tingene(tlf,nøkkler osv)

Det er slitsomt! Men gjør jeg ikke det koster det meg veldig mye i året,

Påtide og ta ansvar for deg selv? Ikke forvente at samfunne skal bygge puter under arma på deg hele livet?

Begynt og bli veldig flink nå, men det går i perioder, plutselig mister jeg alt og må punge ut ekstra for nytt. Men er så lei det så passer ekstra godt på når perioden kommer.

Viste virkelig ikke at du kunne få støtte for det, men det er det dummeste jeg hørt på lange.

Og aldri om jeg ville synki så lavt at jeg hadde gått og søkt!

Selvrespekt er det noe som heter!

• Liker 3

Jeg har ADD, altså ADHD uten at jeg er hyperaktiv.

Jeg synes det er trist at folk uttaler seg uten å egentlig vite hva de snakker om:

Hvorfor i alle dager skal du få mer støtte? Snakk om å melke systemet!

I mitt tilfelle mister jeg ikke ting. Derimot medfører diagnosen at jeg bruker mye lenger tid på oppgaver i studiene mine enn en normal person. Dette har jeg lært å leve med, og jeg klarer å leve inn alt til rett tid. Men det gjør det at jeg ikke kan ha en jobb ved siden av. Dette gjør meg ikke lat. Simpelthen produserer jeg ikke matierale i like stor hastighet som andre mennesker.

Ting som er en del av livet, familieproblemer, øvrige helseproblemer, depresjon, blir en ekstra stor utfordring for oss med ADD. Jeg har ikke en "av" knapp der jeg kan velge der og da hva jeg vil konsentrere meg om. Jeg har nylig hatt store smerter i magen og måtte ha en kikhullsoperasjon. Smertene i forveien varte i tre uker, og etter operasjonen hadde jeg smerter i en uke. Jeg innser at dette er noe mange kvinner må gå gjennom, og at det er belastning uansett hvem man er. Men med ADD blir man mer følsom, utsatt for depresjon, og ukonsentrert av sånne ting som egentlig er en del av det å være menneske. På grunn av denne ekstra følsomheten for andre omstendigheter, er det vanskelig å gjøre sitt beste både på jobb og på studier. Da kan man lett falle "utenfor" når slike situasjoner oppstår. Å få ekstra stipend kan tillate oss disse øyeblikkene med ufokus uten at det går helt ut av kontroll.

Jeg søker om ekstra støtte fra lånekassen. Det er ikke fordi jeg melker systemet, det er fordi jeg ønsker å få en utdannelse slik at jeg kan få en jobb og bidra i samfunnet. Det hadde vært langt mindre gunstig for samfunnet om jeg prøvde jobb og utdanning samtidig, men ikke klarte noen av delene. Det tror jeg kunne blitt mer problematisk i det lange løp.

En ting til jeg reagerer på i denne tråden:

Jeg har også ADHD og det kunne ikke falt meg inn å søke om STØTTE for dette? Herregud, hvorfor i allverden skal jeg få penger fordi jeg har en diagnose?
Helt høl i hodet at du får støtte av NAV fordi du har ADHD. Hadde vært flau hvis jeg var deg.

ADHD påvirker mennesker forskjellig og jeg er glad for at denne personen som skrev dette ikke trenger ekstra støtte. Men jeg tror vi som har ADHD/ADD burde være mer åpne mot hverandre. Vi møter så mange fordommer fra samfunnet, det siste vi burde være er våre egne fiender. Bare fordi vi har en diagnose betyr ikke at vi alle er like.

Høres rart ut at en pga adhd skal få støtte.
Hva med andre som har alvorlige lidelser/sykdommer som ikke får støtte?

Det er trist hvis andre alvorlige sykdommer ikke får støtte. Alle som trenger det burde selvfølgelig få det. Men det betyr ikke at de med ADHD ikke skal få det. Psykisk lidelse er faktisk også alvorlig, med konskvenser for samfunnet.

En siste ting jeg vil si generelt om ADHD, er at det er en diagnose som ofte kommer med andre tilleggsvansker. Fra wikipedia: "Trasslidelse, atferdsforstyrrelse, angstlidelser, tvangslidelse, søvnforstyrrelser og depressive lidelser forekommer ofte sammen med AD/HD. " Dette er alle vansker som gjør det vanskelig å kombinere jobb og studier.

Anonymous poster hash: 0fa81...91a

• Liker 9

Jeg er 19 år og har ADHD. Jeg har fått støtte fra NAV hver måned på litt under 2 tusen kroner for å dekke opp for ting man gjerne mister/roter bort osv. når man har denne diagnosen. Jeg føler at jeg egentlig burde ha fått mer støtte, og vil gjerne høre hva andre som har ADHD evt. får i støtte fra NAV (om du får, vel og merke). Grunnen til at jeg føler jeg skulle hatt mer, er at jeg har ekstra mye "vekt" på skuldrene pga. diagnosen. Skole er litt mer krevende for meg, så jeg får ikke jobbet så mye utenfor studiene - og det gjør det relativt trangt økonomisk. Dessuten må jeg også betale for tabeletter. Jeg får det til å gå rundt med det jeg får + studielån, men om jeg skulle ta sjansen å begynne å "rippe opp" i det jeg allerede får (er redd for å miste den støtten jeg allerede har), så vil jeg tenke meg nøye om.

Noen andre som får støtte på grunn av diagnosen ADHD? Og hvor mye evt?

Jeg har ADHD og får selvsagt ikke surre-subsidier.

Enig i det om studier, de kan være særs utfordrende, men jeg har sterk ADHD og klarer likevel å passe på tingene mine bare jeg gidder å legge litt innsats i det.

Anonymous poster hash: 4b950...ad3

• Liker 4

Jeg har ADHD og får selvsagt ikke surre-subsidier.

Enig i det om studier, de kan være særs utfordrende, men jeg har sterk ADHD og klarer likevel å passe på tingene mine bare jeg gidder å legge litt innsats i det.

Anonymous poster hash: 4b950...ad3

Det var jeg som skrev før deg. Jeg er enig med deg i at NAV ikke skal dekke ting man selv mister!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...