AnonymBruker Skrevet 6. september 2013 #1 Skrevet 6. september 2013 Litt merkelig problemstilling dette her, men har alltid lurt på hvordan norsk høres ut for de som ikke kan språket. Hvilket språk ligner norsk på, og er det noen lyder som er karakteristisk for det norske språk? Anonymous poster hash: 8d21c...c53
kissi Skrevet 6. september 2013 #2 Skrevet 6. september 2013 Det jeg har fått fortalt er at det høres ut som kinesisk (jeg er trønder) og nederlandsk. Og mange synes det høres ut som vi synger! 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2013 #3 Skrevet 6. september 2013 Ja, det med at det høres ut som om vi synger har jeg også hørt før. Og kommentarer om at noen vestlandsdialekter er fryktelig nasale. Anonymous poster hash: 759f2...b4c 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2013 #4 Skrevet 6. september 2013 Kinesisk? Hmm... det var merkelig Nederlandsk har jeg jo hørt at det kan ligne på, men vi har jo ikke disse halslydene som de har. Anonymous poster hash: 8d21c...c53
Gjest Amber Rose Skrevet 6. september 2013 #5 Skrevet 6. september 2013 Har hørt at min sørlandske dialekt høres ut som blanding og tysk og fransk
AnonymBruker Skrevet 6. september 2013 #6 Skrevet 6. september 2013 Har hørt at min sørlandske dialekt høres ut som blanding og tysk og fransk Kanskje ikke så rart ettersom de fra sørlandet skarrer mye på r-ene. Jeg synes dette er et interessant tema Setter pris på flere innspill. Anonymous poster hash: 8d21c...c53 1
kissi Skrevet 6. september 2013 #7 Skrevet 6. september 2013 Ja, det med kinesisk syntes jeg også var litt merkelig.. men det var flere som kommenterte det, fra forskjellige hold!
Gjest Amber Rose Skrevet 6. september 2013 #8 Skrevet 6. september 2013 Ja, det med kinesisk syntes jeg også var litt merkelig.. men det var flere som kommenterte det, fra forskjellige hold! Har aldri tenkt på det før, men når jeg tenker meg om nå, så har det kanskje en ørliten likhet med trøndersk.
Smily_626 Skrevet 6. september 2013 #9 Skrevet 6. september 2013 En fra England som min far kjenner kom en gang med følgende utalelse om hvordan norsk høres ut: It sounds like two mad dogs barking at eachother!
Gjest Sakone Skrevet 6. september 2013 #10 Skrevet 6. september 2013 Det som jeg hører oftest er at vi høres ut som vi synger. Det skyldes at norsk er et tonespråk. Riktignok en begrenset variant som kalles pitch-tonale språk. Mer om dette kan leses her: https://en.wikipedia.org/wiki/Pitch_accent
Daria Skrevet 6. september 2013 #11 Skrevet 6. september 2013 Ikke helt edru engelskmann hørte meg og tre venninner skravle: -They sing, but they're crap at singing! 12
Tøytigern Skrevet 6. september 2013 #12 Skrevet 6. september 2013 En fra England som min far kjenner kom en gang med følgende utalelse om hvordan norsk høres ut: It sounds like two mad dogs barking at eachother! Din far er bergenser han, da? For engelskspråklige har jeg ellers lært at nordmenn høres ut som de spør om noe hele tiden. 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2013 #14 Skrevet 6. september 2013 Om man lytter, så vil man høre at kinesisk tonefall er ganske likt norsk tonefall. Anonymous poster hash: 6d2e7...91d 2
Eolin Skrevet 6. september 2013 #15 Skrevet 6. september 2013 men svensk og norsk er ganske likt da, vi synger begge to danskene synes det er kjempemorsomt at vi synger, de legger seg også opp i at vi har rare vokaler og harde konsonanter. de gjør overdriver de harde konsonantene og syngingen "haKKeBRRRReTT jepp jepp", men som oftest vil en danske immitere svensk når han skal immitere norsk - de hører sjeldent forskjell. ellers har jeg fått høre at norsk minner litt om spansk, og det gir jo veldig god mening i forhold til synging og harde konsonanter + det går jo fort da. jeg har selv studert kinesisk i tre år, så jeg ble VELDIG overraska da folk sier kinesisk. synes ikke det ligner i det hele tatt! 1
Tøytigern Skrevet 6. september 2013 #16 Skrevet 6. september 2013 Ja, det med kinesisk syntes jeg også var litt merkelig.. men det var flere som kommenterte det, fra forskjellige hold! Ikke så merkelig egentlig hvis man tenker på at Shanghai i Kina er i den samme pitch accent språk-kategorien som norsk.
Gjest Sakone Skrevet 6. september 2013 #17 Skrevet 6. september 2013 Om man lytter, så vil man høre at kinesisk tonefall er ganske likt norsk tonefall. Anonymous poster hash: 6d2e7...91d Som sagt det skyldes at norsk er et tonespråk ilikhet med kinesisk. Nå har riktignok mandarin 4 toner + en nøytral tone, så det vil bli en rekke forskjeller fra norsk som har 2 pitch-toner. Derimot om du lytter på Japansk vil du høre flere likheter, ettersom både norsk og japansk er to-tone/pitch språk
Alice123 Skrevet 6. september 2013 #18 Skrevet 6. september 2013 Jeg hørte av en spanjol med norsk kjæreste, at der er et veldig vanskelig språk fordi vi snakker så INNI munnen. Alle ordene er liksom sagt inni munnen, ikke med leppene. Om dere forstår. 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2013 #19 Skrevet 6. september 2013 Hørt fra amerikanere på rundreise i Skandinavia: "You all sound like the Swedish chef" http://www.youtube.com/watch?v=2ADZtDyUiFg Anonymous poster hash: 18b9d...d09
Singha Skrevet 6. september 2013 #20 Skrevet 6. september 2013 Jeg har opptil flere ganger tatt feil av sognemål og tysk, så jeg tror det høres ut som om de snakker tysk i alle fall. (Det blir ikke godt mottatt av sogninger å svare dem på tysk, btw).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå