Gå til innhold

Har pulsklokka lurt meg mtp kalorier?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nettopp fått meg ei såkalt pulsklokke og brukte den for første gang i dag. Jeg er helt blank på dette området, men jeg har i hvert fall stilt inn vekt, høyde, kjønn og alder.

Da jeg var ferdig så jeg at den hadde regnet ut hvor mange kalorier jeg hadde forbrent. Det var ca 600 på én time med spinning - og jeg synes det virket litt mye? Jeg trente jo så svetten sildret, men jeg er både utrent og en "liten" person (undervektig ifølge BMI) så det er derfor jeg syntes 600 kcal hørtes litt heftig ut.

Og hvordan i all verden greier den klokka egentlig å regne ut hvor mye jeg forbrenner?:P

Videoannonse
Annonse
Gjest Gresshoppesang
Skrevet

Man kan fint svi av 600 kcal på 60 minutter spinning. Kommer an på hvor hardt man kjører på.

Det kan selvsagt også hende at du har en slem, slem pulsklokke.

• Liker 1
Skrevet

Absolutt! Det er nokså normalt tror jeg. Jeg forbrenner ca. 800 på en time med jogging, men er også litt overvektig.

Anonymous poster hash: fc736...6f5

Skrevet

Jeg hadde aldri stolt på ei klokke som sa jeg hadde svidd av 600 kalorier ila en times sykling. Forbrenner i underkant av dette på en times løping, veier heller ikke mye. Kanskje litt over 400 på sykling, maks :)

• Liker 1
Skrevet

Klokka overvurderer. Trekk fra noen hundre kalorier.

• Liker 3
Skrevet

Ja, jeg trodde jo også klokka overvurderte - men HVORFOR?

Skrevet

Klokka overvurderer. Trekk fra noen hundre kalorier.

Du tar ikke særlig hardt i på spinning skjønner jeg.

• Liker 4
Skrevet

Alt av pulsklokker overdriver når det gjelde forbrenning av kcal. Du må være tilkoblet oksygenmaske og sånt for å få et nøyaktigere tall.

Anonymous poster hash: 8e95c...156

• Liker 3
Skrevet

Det vil jo ikke være sånn at disse kaloriutregningene vil overdrive enormt for alle. Antakelig er de laget ut fra "normalen" og desto mer info utregningen har (høyde, vekt, puls), desto mer nøyaktig vil den være. Selvfølgelig vil det stemme bedre for noen enn for andre, men å påstå at "du må ikke tro du klarer å forbrenne noe på treningen din" blir helt bak mål.

En normal kvinne vil forbrenne 80-100 i timen på bare å leve. Litt mer om dagen enn om natten. Trekk fra 150 når du fører det inn i kaloriregnskapet, så er du passe safe.

Skrevet

Du tar ikke særlig hardt i på spinning skjønner jeg.

Jeg spinner ikke. Jeg driver med ordentlig trening. Og du har ikke satt deg inn i pulsklokker, skjønner jeg.

• Liker 1
Skrevet

Pulsklokka blir mer nøyaktig hvis du finner ut hva du har i makspuls og legger det inn på klokka. Den teoretiske makspulsen som klokka regner ut selv kan være altfor av og da vil kaloriforbruket ditt bli for høyt på klokka. Makspuls er individuelt og kan ikke trenes opp.

Jeg synes det hørtes mye ut med 600 kcal på n time spinning når du er lav og tynn.

• Liker 1
Skrevet

Her er det en spinningekspert som har svart ei jente på spørsmål om kaloriforbruk ved spinning. (I kommentarfeltet på saken)

http://www.dagbladet.no/sport/2006/05/09/465578.html

Kaloriforbruk ved spinning

• Ca hvor mye kalorier forbrenner jeg ved en spinningstime i treningsstudio på 45 min og en spinningstime på 1 time? Jeg er jente på 22 år, ca 160 høy, 56 kg og normalt trent/ forholdsvis bra kondis.
    Innsendt av: Elisabeth

Svar: Vanskelig å si så lenge jeg ikke vet hvor hardt du trener (hvor stor motstand du har på sykkelen), men jeg vil tippe ca 300 kcal på 45 min og 400 kcal på en time. Halvor, helse og treningsterapeut

Skrevet

Jeg hadde aldri stolt på ei klokke som sa jeg hadde svidd av 600 kalorier ila en times sykling. Forbrenner i underkant av dette på en times løping, veier heller ikke mye. Kanskje litt over 400 på sykling, maks :)

Da har du ikke peiling. Jo større kropp man har, jo mer forbrenner man... 600kcal på en times spinning er helt naturlig for mange. Pulsklokken er ikke 100% nøyaktig men gir en god indiksjon, den kan ha feilmargin begge veier. Er man for eksempel megafeit så kan man fint svi av 600 kalorier på notime,,, ikke at ts er det :)

Skrevet

Da har du ikke peiling. Jo større kropp man har, jo mer forbrenner man... 600kcal på en times spinning er helt naturlig for mange. Pulsklokken er ikke 100% nøyaktig men gir en god indiksjon, den kan ha feilmargin begge veier. Er man for eksempel megafeit så kan man fint svi av 600 kalorier på notime,,, ikke at ts er det :)

Nå skriver jo ts at hun veier lite, og per definisjon er undervektig ut fra BMI. Da går jeg ut fra at ts ikke har en stor kropp eller er megafeit. Hun skriver også at hun er utrent, da skal det MYE til for å brenne 600 kalorier på en times spinning. Jeg er veldig klar over at en person som veier feks 20 kg mer enn meg vil ligge høyere på kaloriforbrenning. Men jeg tok utgangspunkt i hva ts skriver om seg selv, så da synes jeg ikke at du skal komme her og si at jeg ikke har peiling? Jeg løper 70-90 km i uka og har master i idrettsvitenskap, så jeg vet faktisk ganske mye om kaloriforbrenning. Se innlegget mitt som er kopiert fra Dagbladet, der skriver en ekspert på området ca det samme.

Skrevet

Glem kaloriteliing i detalj!

Bade pulsklokke og oppgitt kalori-innhold i matvarer er unøyaktige.

Bruk det som en indikasjon, og bruk pulsklokken til å måle din treningsinnsats relativt til andre treningsøkter.

Anonymous poster hash: cfbc4...9a8
Skrevet

Hadde en interessant erfaring i dag. Jogget en svært rolig lengre tur. Pulsklokken (Polar) viste 818 kcal.

Jeg brukte også for første gang på en joggetur appen Map My Walk (hvor jeg la inn "Run" som aktivitet). Basert på målt avstand beregnet den at jeg hadde brukt 876 kcal.

Det syns jeg var forbausende likt kaloriresultat, tatt i betraktning at beregningene skjer på grunnlag av helt ulike parametre.

Anonymous poster hash: cfbc4...9a8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...