Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fullammet i 3 mnd og har mini har tatt økedøgn litt gradvis. Den siste uken har han klagd med puppen når den er tom og det virker som han vil ha mer. Tydelig at han ikke har tolmodighet til å øke det selv for han kjefter, drar i brystvorten og slipper. Blir jo veldig sår vist jeg skal la han holde på slik et døgn. Kan jeg pumpe meg til mer melk og hvordan gjør jeg dette på best måte?

Han er også veldig liten og følger den minste vektskalaen på 3 måneder, men uten beskymring fra helsesøster siden han alltid er fornøyd og spiser hver 3-4 time og sover godt om nettene. Men nå som jeg merker selv de siste dagene at han ikke er helt fornøyd etter å ha spist så vil jeg jo gjøre noe for å øke det så jeg slipper erstatning.

Tips og triks mottas med stor takk :)

Anonymous poster hash: 46fb0...f11
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et spørsmål til. Må jeg koke alt av pumpeutstyr på nytt vist jeg må pumpe hver time?

Gjest Eurodice
Skrevet

Jeg har fullammet i 3 mnd og har mini har tatt økedøgn litt gradvis. Den siste uken har han klagd med puppen når den er tom og det virker som han vil ha mer. Tydelig at han ikke har tolmodighet til å øke det selv for han kjefter, drar i brystvorten og slipper. Blir jo veldig sår vist jeg skal la han holde på slik et døgn. Kan jeg pumpe meg til mer melk og hvordan gjør jeg dette på best måte?

Han er også veldig liten og følger den minste vektskalaen på 3 måneder, men uten beskymring fra helsesøster siden han alltid er fornøyd og spiser hver 3-4 time og sover godt om nettene. Men nå som jeg merker selv de siste dagene at han ikke er helt fornøyd etter å ha spist så vil jeg jo gjøre noe for å øke det så jeg slipper erstatning.

Tips og triks mottas med stor takk :)

Er det slik at han får melk bare fra ett bryst, og det blir tomt før han er mett? Da må han selvfølgelig få fra det andre. De fyller seg jo opp.

Skrevet

Er det slik at han får melk bare fra ett bryst, og det blir tomt før han er mett? Da må han selvfølgelig få fra det andre. De fyller seg jo opp.

Han får sefølgelig begge :)

Skrevet

Du bør gi av begge brystene ja. Men vær da helt sikker på at det andre er tomt. Hvisddu må øke uten at han egentlig vil er det bare å tilby så ofte du kan (gjerne hver time) også er nattamming det aller beste for produksjonen, så det kan være lurt å vekke på natta om han sover lenge for en periode. Selv har jeg akkurat vært i den situasjonen at baby på 11 uker ikke la på seg. Da måtte jeg gjøre alt det jeg nevner. Det var slitsomt, men må til. Altså hyppigere måltider og vekke om natten. Dette fungerte supert for meg etter noen dager, hun har nå lagt på seg nesten 400 gram på to uker :)

Skrevet

Du kan jo pumpe etter at han er helt ferdig og ikke vil ha mer, men han trenger mest sannsynlig den melka så det beste er jo om han spiser selv :) Men det fungerer nok å pumpe også :)

Gjest Eurodice
Skrevet

Han får sefølgelig begge :)

Enda virker det ikke som han blir mett? Jeg vet ikke hvordan du kan øke melkemengden. Du får sikkert tips og råd fra dem som selv er i samme situasjon. Du må også være oppmerksom på at melkeproduksjonen kan avta relativt raskt, og at du må begynne med tillegg. Du må ikke ta det som et nederlag, hvis du tenker sånn :).

• Liker 1
Skrevet

Enda virker det ikke som han blir mett? Jeg vet ikke hvordan du kan øke melkemengden. Du får sikkert tips og råd fra dem som selv er i samme situasjon. Du må også være oppmerksom på at melkeproduksjonen kan avta relativt raskt, og at du må begynne med tillegg. Du må ikke ta det som et nederlag, hvis du tenker sånn :).

Kjære deg, der er jo nettopp råd fra andre i samme situasjon jeg spør etter.

Det er ikke et problem at melkeproduksjonen avtar, det er spørsmålet om hvordan få økt den da han vil ha mer.

Som Dyregod sier kan man øke den ved å legge til barnet ofte. Jeg har også hørt mødre som pumper etter barnet har spist for å få melkeproduksjonen til å jobbe mer om ikke barnet ikke vil suge mer.

Han blir sinna og bare drar i brystvorten og da er det jo ikke mye hjelp å få i han. Før pleide han bare ligge å suge videre selv om det var tomt og da økte det seg selv. Men nå er han blitt så stor og klarer ikke konsentrere seg like mye om å spise som før.

Det er heller ikke et nederlag å begynne med tilegg, men heller upraktisk.

Skrevet

Jeg ville lagt ham til oftere. Det skal være veien å gå for å øke produksjonen. Jeg jobbet egentlig for å senke den, fordi jeg hadde alt for mye (og baby hadde dermed aldri behov for økedøgn), men om jeg ammet oftere en dag, merket jeg at jeg fikk mer melk med en gang.

Skrevet

Fikk pumpet ut 50 ml etter at han hadde spist. Hmmm

Skrevet

Det er jo litt rart at du får ut såpass mye etter han er lei, for oftest får baby ut mye mer enn pumpen. Så det kan jo tyde på at du ikke er tom, men at han er lei. Hvordan er utdrivingen din? Kanskje han syns det går for tregt?

Skrevet

Kan svare angående sterilisering av pumpeutstyr. Nei du trenger ikke å koke det hele tiden, morsmelk har antibakterielle egenskaper så du kan bare sette pumpeflaskene i kjøleskapet mellom pumpingene og vaske de 2 gang for dag.

Skrevet

Kan svare angående sterilisering av pumpeutstyr. Nei du trenger ikke å koke det hele tiden, morsmelk har antibakterielle egenskaper så du kan bare sette pumpeflaskene i kjøleskapet mellom pumpingene og vaske de 2 gang for dag.

Tusen takk! :)

Skrevet

Er du sikker på at han faktisk tømmer første brystet før du bytter?

Hvis ikke så får han mest sannsynlig for lite ettermelk, som fører til at han ikke får nok fett og faktisk ikke blir mett.

Formelka er som drikke å regne, ettermelka er som mat :)

Skrevet

Er du sikker på at han faktisk tømmer første brystet før du bytter?

Hvis ikke så får han mest sannsynlig for lite ettermelk, som fører til at han ikke får nok fett og faktisk ikke blir mett.

Formelka er som drikke å regne, ettermelka er som mat :)

Han blir sint og drar og napper i puppen og da tenker jeg jo at den er tom og bytter. Får utdrivingsrefleks 2-3 ganger under en pupp.

Da jeg pumper satt jeg i kanskje 10-15 min og fikk ut 50 ml tilsammen. Forstår ikke helt hva han vil nei, men idag har jeg lagt han til hver time og latt han suge så lenge han ville på begge to og bysset for å få han til å ikke bli sur og gi opp.

Skrevet

Det er jo litt rart at du får ut såpass mye etter han er lei, for oftest får baby ut mye mer enn pumpen. Så det kan jo tyde på at du ikke er tom, men at han er lei. Hvordan er utdrivingen din? Kanskje han syns det går for tregt?

Har utdriving 2-3 ganger i løpet av en pupp. Først i starten, så i midten og helt på slutten når han begynner å bli lei. Så begynner han å dra og klage men blir fornøyd når jeg bytter.

Skrevet

Jeg var også en ganske slank og småspist baby (og er vel egentlig ganske slank og småspist enda) så tror det ligger i familien med slanke babyer da alle mine søsken også var ganske slanke. Så han er nok ikke undervektig selv om han følger den minse kurven :) Skal sies han kom nesten to uker før termin + at han var under gjennomsnittet på alle ultralyder. Så tror nok ikke det har noe med at han ikke for nok ettermelk og det. Han har alltid spist seg mett og fornøyd før.
Leste også at dem hadde økedøgn rundt 3 måneder.

Skrevet

Du hører vel om han drikker, og om han må suge mange ganger før han svelger - tegn på tom pupp. Siden du får ut når du pumper er det nok ikke tomt...

Min river i puppen og kaver dersom det sitter en rap fast, eller om det kommer i bleia. Kanskje det hjelper å ta en rapepause?

Anonymous poster hash: 2b2e1...f94

Skrevet

Da var gutten fornøyd igjen etter å ha lagt han til ca hver time i hele går.
På natten en gang mer en vanlig bare :)

Skrevet

Om du får ut 50 ml tilsammen på to bryst så er det jo ikke så langt i fra tomt (det første har fått fyllt seg litt mens han amma på det andre mens det andre fylles litt mens du pumper første).

Baby er best for å lke produksjon. Det er vanlig at de er urolige i økedøgnene og at man ammer OFTE de dagene. Å være tolmodig og tillate uro og hyppig ammimg er det beste. La naturen gå sin gang om man kan. Barney påvirker dine hormoner på en helt annen måte enn pumpe og man lykkes derfor bedre med økningen. For å hjelpe ekstra kan man i tillegg pumpe etter hver hyppige amming for å signalisere økt behpv (mem husk at man da ikke skal forvente at noe kommer ut, det er ikke poenget)

Anonymous poster hash: eafab...5d2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...