AnonymBruker Skrevet 6. september 2013 #1 Skrevet 6. september 2013 Jeg bor i et kollektiv med 2 andre. Huseier har gitt oss oppsigelse, slik at vi måtte flytte ut 30 september. Huseier sa imidlertid at vi kunne fortsette å bo i leiligheten, og alle vi 3 valgte dette. Huseier skal pusse opp leiligheten, og husleien settes opp. Det er greit. Men nå har de begynt å pusse opp. Det er starten av september. Jeg trodde av oppsigelsesbrevet at oppussingen skulle starte i oktober. Dersom vi hadde valgt å flytte ut, hadde vi jo fortsatt bodd her i nesten en mnd til. Og hva synes dere om husleien i denne perioden? Er det rett at vi skal betale full husleie mens oppussingen pågår? Og husleien skulle settes opp fra 1 oktober, skal vi da betale den nye husleien mens de fortsatt pusser opp? Oppussingen skal i følge huseier bare skje på dagtid i ukedagene. Men jeg sitter ofte hjemme på dagtid og gjør skolearbeid, og det går jo ikke i dette bråket. I tillegg vil vi være uten bad og kjøkken i korte (?) perioder. Hva synes dere? Anonymous poster hash: 79e30...8ea
Sjokoladenøtt Skrevet 6. september 2013 #2 Skrevet 6. september 2013 Skal da ikke ha lov til dette? Se i reglene for huseieren osv. De skal ikke ha tilgang til leiligheten/boligen om dette ikke er avtalt på forhånd...
AnonymBruker Skrevet 6. september 2013 #3 Skrevet 6. september 2013 Dere skal ha krav på at det blir dekket annet bosted/trekk i husleie hvis leiligheten ikke er levelig under oppussing - det gjelder vel hvis dere ikke kan bruke bad og kanskje kjøkken. På dagtid kan du jo finne deg et bibliotek eller en lesesal å sitte på? Anonymous poster hash: 0ad55...4cf
AnonymBruker Skrevet 6. september 2013 #4 Skrevet 6. september 2013 Nå fikk dere vel mulighet til å flytte ut av leiligheten, men valgte selv å bli boende der (hvis jeg forstod det rett). Er ikke sikker på om huseier lot dere bo der for å hjelpe dere, slik at dere ikke trengte å flytte ut? Eller om han gjorde det for å få noen ekstra inntekter i oppussingsfasen. Det bør i allefall være en slags midlertidig reduksjon i leien, siden dere ikke kan bruke leiligheten på dagtid (og det vil bli mindre tilgang på bad etc en tid) og avtale med huseier at den økte leieprisen ikke begynner å løpe før oppussingen er ferdig. Jeg ville ikke laget noe bry av dette, annet enn få avklaring om reduksjon av husleie under oppussinga. Mulig jeg er naiv og dumsnill, altså, men det at dere får bo der mellom to leieavtaler, er jo i hovedsak gunstig for dere, eller hva? Anonymous poster hash: b536b...dc9
Stormborn Skrevet 6. september 2013 #5 Skrevet 6. september 2013 Dere hadde jo sjansen til å flytte ut? At han begynte tidligere betyr jo bare at han blir fortere ferdig... Reduksjon i leie under oppussing er vel det eneste jeg mener dere kan kreve!
Gjest FuturePrimitive Skrevet 7. september 2013 #6 Skrevet 7. september 2013 Husleieloven § 5-6 Leieboeren skal ha melding i rimelig tid før det foretas tilsyn eller vedlikeholdsarbeider. Tilsyn skal som hovedregel varsles cirka én uke i forveien. Vedlikeholdsarbeider, som vil foregå over en periode, bør varsles lengre tid i forveien. Ved forandringer i husrommet skal leieboeren uansett ha melding 3 måneder før arbeidene påbegynnes Utleieren kan kreve å komme inn til leieboeren uten å varsle på forhånd, når det er nødvendig å gjøre noe straks for å unngå skade eller tap. Utleieren kan gjøre seg skyldig i straffbart forhold dersom han ellers tar seg inn i boligen uten leieboerens tillatelse
Wonderbitch Skrevet 7. september 2013 #7 Skrevet 7. september 2013 Redusert husleie i perioden det blir pusset opp- og etterpå som vanlig. (med økt husleie) har ingenting å vise til men har vært i samme situasjon selv og synesdette virker fornuftig.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2013 #8 Skrevet 7. september 2013 Han kan jo ikke si dere opp av den grunnen?Anonymous poster hash: a5a8d...d35
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå