AnonymBruker Skrevet 6. september 2013 #1 Skrevet 6. september 2013 Jeg trudde at det var sånn nå at gravide ikke gikk mer enn 14 dager på overtid. Så ble overrasket nå når jeg leste i en blogg om ei som opplevde den 17. dagen etter termin at babyen døde i magen. Det skjedde nå i vår. Jeg har på helsekortet mitt en overtidstermin, er den helt verdiløs den terminen? Er førstegangsgravid og har ikke hatt noen komplikasjoner i svangerskapet. Kan jeg faktisk risikere å gå så lenge på overtid at babyen min dør? Fordi helse Norge ikke bryr seg? Eller kommer det an på sykehuset? Jeg trudde virkelig at det var slutt på lang overtid Anonymous poster hash: ead3e...160
**M** Skrevet 6. september 2013 #2 Skrevet 6. september 2013 Dette lurer jeg også på. Helt skremt av den bloggen.
Silfen Skrevet 6. september 2013 #3 Skrevet 6. september 2013 Personlig så ønsker jeg ikke å benytte meg av den såkalte overtidsterminen de bruker her i Norge, siden jeg vet at jeg har lengre svangerskap enn snittet. Men at de lar førstegangsgravide gå så lenge over er jo hårreisende.
*Frida* Skrevet 6. september 2013 #4 Skrevet 6. september 2013 Eg vil ikkje lese bloggen, men såg at ei nokon sa at dag 17 etter termin var etter mora sin mens-termin. Ultralydterminen var altså satt seinare, og derfor var ho ikkje i veke42+0ifølge helsekortet.
Teriyaki Skrevet 6. september 2013 #5 Skrevet 6. september 2013 Eg vil ikkje lese bloggen, men såg at ei nokon sa at dag 17 etter termin var etter mora sin mens-termin. Ultralydterminen var altså satt seinare, og derfor var ho ikkje i veke42+0ifølge helsekortet. Men uansett, når noen vet nøyaktig når eggløsning fant sted, for det hender jo man vet det, så burde man jo bli tatt på alvor? 3
Gjest Magdalene Skrevet 6. september 2013 #6 Skrevet 6. september 2013 Men uansett, når noen vet nøyaktig når eggløsning fant sted, for det hender jo man vet det, så burde man jo bli tatt på alvor? Absolutt! Men det ordinær UL egentlig sjekker, er hvor lang tid det er igjen av svangerskapet. Ikke hvilken dato befruktningen skjedde.
Teriyaki Skrevet 6. september 2013 #7 Skrevet 6. september 2013 (endret) Absolutt! Men det ordinær UL egentlig sjekker, er hvor lang tid det er igjen av svangerskapet. Ikke hvilken dato befruktningen skjedde. Ja, er vel der det ligger. Men morkaken har jo gjerne en "utløpsdato", så hvis fosteret utvikler seg litt tregere, så kan det jo ende opp med at UL-terminen blir satt etter "utløpsdatoen". Det er jo det som er skummelt. Samtidig veldig vanskelig. Det er jo ikke tvil om at stort sett så er det best for både mor og barn at fødselen starter av seg selv når mors kropp er klar og babyen er klar, så å skulle begynne å igangsette fødsler på termindato er ikke nødvendigvis løsningen. Er vel en grunn til at ekspertene er så uenige. Likevel føler jeg at i slike tilfeller som dette, så burde moren ha blitt tatt på alvor og satt i gang tidligere. I alle fall en helt grusom situasjon å havne i. Å miste et fullbårent barn man aldri har fått kjenne, og det å sitte der og tenke "hvis jeg bare ble satt i gang to dager tidligere..." Endret 6. september 2013 av Teriyaki
Gjest Magdalene Skrevet 6. september 2013 #8 Skrevet 6. september 2013 Ja, er vel der det ligger. Men morkaken har jo gjerne en "utløpsdato", så hvis fosteret utvikler seg litt tregere, så kan det jo ende opp med at UL-terminen blir satt etter "utløpsdatoen". Det er jo det som er skummelt. Samtidig veldig vanskelig. Det er jo ikke tvil om at stort sett så er det best for både mor og barn at fødselen starter av seg selv når mors kropp er klar og babyen er klar, så å skulle begynne å igangsette fødsler på termindato er ikke nødvendigvis løsningen. Er vel en grunn til at ekspertene er så uenige. Likevel føler jeg at i slike tilfeller som dette, så burde moren ha blitt tatt på alvor og satt i gang tidligere. I alle fall en helt grusom situasjon å havne i. Å miste et fullbårent barn man aldri har fått kjenne, og det å sitte der og tenke "hvis jeg bare ble satt i gang to dager tidligere..." Ja, det er helt forferdelig. Hva om... - er en skummel tanke, og noe de nok må slite med lenge. Er det ikke slik de aller første steder nå, at man skal komme inn til overtidskontroll på sykehuset 7 dager over termindatoen?
Silfen Skrevet 6. september 2013 #9 Skrevet 6. september 2013 Absolutt! Men det ordinær UL egentlig sjekker, er hvor lang tid det er igjen av svangerskapet. Ikke hvilken dato befruktningen skjedde. Ordinær UL sjekker størrelsen på babyen og putter den inn i et skjema som tilsier alder. Dette er fordi et gjennomsnitt av målinger viser at 18-20 uker er der hvor babyer er likest i størrelse. Ergo ER det slik at en del babyer ligger under og over og ergo får de feil termin i henhold til gestasjonell alder. Jeg har selv fått tidlig UL, her snakker vi 6+ uker, for deretter å få flyttet termin halvannen uke frem grunnet målinger som tilsa eldre barn. Noe som ville vært helt feil i forhold til størrelse og hjerteslag ved tidlig måling via UL. Derfor vil jeg anbefale alle å bruke privat gyn som evner å foreta tidlige og ordinære målinger, slik at man har en persons målinger og forholde seg til og at man faktisk kan se de relevante endringene i forhold til hverandre og ikke utenom hverandre. 4
Gjest Vevila Skrevet 6. september 2013 #10 Skrevet 6. september 2013 Jeg også stusset på dette, hadde aldri akseptert å måtte gå så lenge over termin. Utrolig trist var det uansett, føler med dem
AnonymBruker Skrevet 6. september 2013 #11 Skrevet 6. september 2013 På SUS (sykehuset i Stavanger) blir alle gravide kvinner satt i gang senest på dag 11 etter termindatoen. Svangerskapslengden er nå på 40 uker og 3 dager, så siste frist for igangsetting er etter nøyaktig 42 uker. Alle får en overtidskontroll på dag 7, og er det noe spesielt som tilsier det, settes kvinnen i gang allerede da. Jeg har også hørt at legene og jordmødrene på SUS i stor grad hører på den enkelte kvinne og er villige til å sette i gang fødselen før den ellevte dagen på overtid om kvinnen ønsker det selv. Jeg har bare noen uker igjen til termin selv, og tanken på at jeg slipper å gå så lenge over tiden er veldig betryggende. Det er mulig at andre sykehus har andre rutiner når det gjelder overtid, men jeg trodde at dette var nasjonale retningslinjer. Men termindatoen de forholder seg til er den som står på helsekortet (ultralydterminen), så om det er stort avvik mellom mensterminen og ultralydterminen får man heller krangle med sykehuset. Anonymous poster hash: b1804...ce6 1
Teriyaki Skrevet 6. september 2013 #12 Skrevet 6. september 2013 Ja, det er helt forferdelig. Hva om... - er en skummel tanke, og noe de nok må slite med lenge. Er det ikke slik de aller første steder nå, at man skal komme inn til overtidskontroll på sykehuset 7 dager over termindatoen? Jo jeg mener på at det er lovbestemt? Jeg ble oppringt et par dager etter fødselen av jordmoren min visstnok ikke hadde fått fødselsmeldingen enda. Det var fordi hun skulle avtale overtidskontroll på sykehuset for meg, syv eller åtte dager over termin. Jeg var også garantert å bli satt i gang senest 12 dager over termin, men ble også forespeilet at det godt kunne være at jeg ble satt i gang 8 dager over. Nå rakk jeg jo ikke det da, men jeg var aldri redd for å gå kjempelenge over siden de var så klare på akkurat det.
Silfen Skrevet 6. september 2013 #13 Skrevet 6. september 2013 Jo jeg mener på at det er lovbestemt? Jeg ble oppringt et par dager etter fødselen av jordmoren min visstnok ikke hadde fått fødselsmeldingen enda. Det var fordi hun skulle avtale overtidskontroll på sykehuset for meg, syv eller åtte dager over termin. Jeg var også garantert å bli satt i gang senest 12 dager over termin, men ble også forespeilet at det godt kunne være at jeg ble satt i gang 8 dager over. Nå rakk jeg jo ikke det da, men jeg var aldri redd for å gå kjempelenge over siden de var så klare på akkurat det. Retningslinjer, så vidt jeg vet. Dvs at om alt er strålende bra med mor og barn og morkake og fostervann og alt det der, så er man, iallfall ikke på Haukeland, garantert igangsettelse.
Nerine_ Skrevet 6. september 2013 #14 Skrevet 6. september 2013 Jo jeg mener på at det er lovbestemt? Jeg ble oppringt et par dager etter fødselen av jordmoren min visstnok ikke hadde fått fødselsmeldingen enda. Det var fordi hun skulle avtale overtidskontroll på sykehuset for meg, syv eller åtte dager over termin. Jeg var også garantert å bli satt i gang senest 12 dager over termin, men ble også forespeilet at det godt kunne være at jeg ble satt i gang 8 dager over. Nå rakk jeg jo ikke det da, men jeg var aldri redd for å gå kjempelenge over siden de var så klare på akkurat det. Da jeg var gravid sist (under ett år siden) spurte jeg jordmor om jeg garantert ble satt igang etter 12dager på overtid om det skulle bli sånn, da fikk jeg til svar at sykehuset gjorde en vurdering utifra overtidskontrollen. Hadde babyen det bra kunne jeg fint risikert å gå lenger. Heldigvis slapp jeg overtid. Tror nok dessverre at flere sykehus fortsatt tar vurderinger utifra hva de selv mener er best, og overser de nasjonale retningslinjene.
AnonymBruker Skrevet 6. september 2013 #15 Skrevet 6. september 2013 Nå var dette hennes egen termin, for hun og kjæresten hadde ikke hatt sex slik at terminen hun fikk kunne stemme. Så hun var nok "innenfor" på UL terminen. Jeg må bare si at jeg syns dette med at ALLE foster skal vere like store i den og den uka i mors liv- strider mot all min logikk..... Vi er da vitterlig meget ulike resten av livet, der noen kan vere 149 cm høy og 45 kilo og andre kan vere 198 cm og 120 kg! Så kom ikke her å si at noen bedrevitere kan fortelle at ABSOLUTT ALLE er like store i uke 17/18 i mors liv Jeg mener det blir tatt ALT for lite hensyn når mor er sikker i sin sak på at terminen ikke kan stemme. En god venninne av meg ble flyttet 2 uker "feil vei" med sin siste. Altså at om hun gikk 14 dager over UL termin, så var hun 4 uker over sin egen! Hun var skråsikker, her også var mannen ikke hjemme til at det kunne vert UL termin som er riktig. HELDIGVIS har hun fått alle sine barn to uker før termin, så hun gikk bare 9 dager over sin egen termin før babyen kom av seg selv! Skal love deg at ingen hadde fått meg hjem fra sykehuset om det hadde vert meg i en sånn situasjon! Blir så innmari sint, fordi de VET at det er en fare med å gå for lenge på overtid! Herregud, her går vi gravide og unngår spekemat i nesten 10 mnd, fordi der er en ØRLITEN tjangs for at det kan vere listeria eller toxoplasmose i akkurat det kjøttstykket du spiser, og så er det da igjen 25-30 % tjangs for at det faktisk skulle overføres til fosteret om du har fått det. Og tjangsen for at noe galt skjer OM fosteret får det er heller ikke alltid den største MEN ALIKEVEL UNNGÅR DE FLESTE GRAVIDE DENNE RISIKOEN GLADELIG! Sånt gjør meg bare sint - sintere enn jeg har godt av her jeg sittter høygravid! Nå stemmer heldigvis min termin på dagen med EL og UL. Takk og lov for det! Men jeg tror også at min jordmor hadde ikke latt meg gå så mye over, for jeg hadde blitt så fortvilet at det i seg selv hadde vert en kjemperisiko for babyen. Sånne historier som dette hører fortiden til, og jeg håper så inderlig at dette stakkars foreldreparret får en kjempeerstatning! Og så håper jeg at de får mye god hjelp, og at de får friske, fine barn senere som de får følge resten av livet! Anonymous poster hash: 8a199...4c9 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2013 #16 Skrevet 6. september 2013 VELDIG feil smily der i innlegget mitt ja.... Skulle vere denne Anonymous poster hash: 8a199...4c9
Silfen Skrevet 6. september 2013 #17 Skrevet 6. september 2013 Da jeg var gravid sist (under ett år siden) spurte jeg jordmor om jeg garantert ble satt igang etter 12dager på overtid om det skulle bli sånn, da fikk jeg til svar at sykehuset gjorde en vurdering utifra overtidskontrollen. Hadde babyen det bra kunne jeg fint risikert å gå lenger. Heldigvis slapp jeg overtid. Tror nok dessverre at flere sykehus fortsatt tar vurderinger utifra hva de selv mener er best, og overser de nasjonale retningslinjene. Men selv ved igangsetting 12 dager over, så er det ikke uvanlig å gå både 3 og 4 dager før baby blir født. Da er man brått like lenge over, omtrent, som henne i bloggen.
Nerine_ Skrevet 6. september 2013 #18 Skrevet 6. september 2013 Men selv ved igangsetting 12 dager over, så er det ikke uvanlig å gå både 3 og 4 dager før baby blir født. Da er man brått like lenge over, omtrent, som henne i bloggen. Helt sykt at det fortsatt er sånn når man vet at risikoen for fosterdød øker betraktelig etter så og så mange dager på overtid.
AnonymBruker Skrevet 6. september 2013 #19 Skrevet 6. september 2013 Oj hadde ikke forventet så mange svar På SUS (sykehuset i Stavanger) blir alle gravide kvinner satt i gang senest på dag 11 etter termindatoen. Svangerskapslengden er nå på 40 uker og 3 dager, så siste frist for igangsetting er etter nøyaktig 42 uker. Alle får en overtidskontroll på dag 7, og er det noe spesielt som tilsier det, settes kvinnen i gang allerede da. Jeg har også hørt at legene og jordmødrene på SUS i stor grad hører på den enkelte kvinne og er villige til å sette i gang fødselen før den ellevte dagen på overtid om kvinnen ønsker det selv. Jeg har bare noen uker igjen til termin selv, og tanken på at jeg slipper å gå så lenge over tiden er veldig betryggende. Det er mulig at andre sykehus har andre rutiner når det gjelder overtid, men jeg trodde at dette var nasjonale retningslinjer. Men termindatoen de forholder seg til er den som står på helsekortet (ultralydterminen), så om det er stort avvik mellom mensterminen og ultralydterminen får man heller krangle med sykehuset. Anonymous poster hash: b1804...ce6 Min overtidstermin er og 11 dager etter termin, altså på dagen 42 uker. Nå var dette hennes egen termin, for hun og kjæresten hadde ikke hatt sex slik at terminen hun fikk kunne stemme. Så hun var nok "innenfor" på UL terminen. Jeg må bare si at jeg syns dette med at ALLE foster skal vere like store i den og den uka i mors liv- strider mot all min logikk..... Vi er da vitterlig meget ulike resten av livet, der noen kan vere 149 cm høy og 45 kilo og andre kan vere 198 cm og 120 kg! Så kom ikke her å si at noen bedrevitere kan fortelle at ABSOLUTT ALLE er like store i uke 17/18 i mors liv Jeg mener det blir tatt ALT for lite hensyn når mor er sikker i sin sak på at terminen ikke kan stemme. En god venninne av meg ble flyttet 2 uker "feil vei" med sin siste. Altså at om hun gikk 14 dager over UL termin, så var hun 4 uker over sin egen! Hun var skråsikker, her også var mannen ikke hjemme til at det kunne vert UL termin som er riktig. HELDIGVIS har hun fått alle sine barn to uker før termin, så hun gikk bare 9 dager over sin egen termin før babyen kom av seg selv! Skal love deg at ingen hadde fått meg hjem fra sykehuset om det hadde vert meg i en sånn situasjon! Blir så innmari sint, fordi de VET at det er en fare med å gå for lenge på overtid! Herregud, her går vi gravide og unngår spekemat i nesten 10 mnd, fordi der er en ØRLITEN tjangs for at det kan vere listeria eller toxoplasmose i akkurat det kjøttstykket du spiser, og så er det da igjen 25-30 % tjangs for at det faktisk skulle overføres til fosteret om du har fått det. Og tjangsen for at noe galt skjer OM fosteret får det er heller ikke alltid den største MEN ALIKEVEL UNNGÅR DE FLESTE GRAVIDE DENNE RISIKOEN GLADELIG! Sånt gjør meg bare sint - sintere enn jeg har godt av her jeg sittter høygravid! Nå stemmer heldigvis min termin på dagen med EL og UL. Takk og lov for det! Men jeg tror også at min jordmor hadde ikke latt meg gå så mye over, for jeg hadde blitt så fortvilet at det i seg selv hadde vert en kjemperisiko for babyen. Sånne historier som dette hører fortiden til, og jeg håper så inderlig at dette stakkars foreldreparret får en kjempeerstatning! Og så håper jeg at de får mye god hjelp, og at de får friske, fine barn senere som de får følge resten av livet! Anonymous poster hash: 8a199...4c9 Bra skrevet, helt enig! Heldigvis er det bare en dag mellom min menstermin og ul-terminen, og ul-terminen er dagen før faktisk. Er høygravid selv, og kjenner at jeg overhodet ikke har lyst å gå mange dager over termin, for man vet jo aldri hva som skjer. Som noen har nevnt så var hun i bloggen innenfor 42 uker, men det sier jo litt det da siden barnet døde. Så lenge man føder etter uke 37 så er babyen ikke permatur, så hva er problemet med å sette i gang fødselen få dager etter termin? Jo klart risikabelt, men det er det med ALLE fødsler. Anonymous poster hash: ead3e...160
Silfen Skrevet 6. september 2013 #20 Skrevet 6. september 2013 Helt sykt at det fortsatt er sånn når man vet at risikoen for fosterdød øker betraktelig etter så og så mange dager på overtid. Joa ... ja ... Den gjør jo det. Men samtidig vet man ikke hvilke svangerskap den gjør det for. Jeg er altså en som naturlig går på overtid og 14 dager for MEG over er ikke skremmende, da babyer jeg føder er normalt sett full i fosterfett, fostervann, gode morkaker og det hele etter 14 dager. Men poenget er at man jo ikke VET dette og dermed trenger et visst antall dager å forholde seg til. Selv ville jeg ikke akseptert igangsetting på dag 7, for eksempel, med mindre det var medisinske indikasjoner. Men når man er første og andregangsfødende, så har man jo rett og slett ikke noe å sammenligne med.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå