Gå til innhold

Hva i alle dager kan jeg spise til frokost?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter virkelig med å finne ut hva jeg bør spise til frokost. Det er liksom noe feil med alt jeg klarer å tenke meg frem til selv, så jeg tenkte kanskje at noen her hadde noen råd og tips.

Jeg sliter veldig med morgenkvalme, og derfor har det naturlige for meg blitt å spise salte kjeks til frokost. Jeg har også dårlig matlyst når jeg står opp, så jeg orker ikke for store måltider.

Brød/rundstykker blir for mektig og for lite salt, knekkebrød med diverse pålegg blir alt for lite salt, yoghurt blir jeg mer kvalm av og frokostblanding med melk og syltetøy er både for mektig og for søtt.

Jeg vet bare ikke hva jeg kan spise, som må være litt salt, ikke kvalmende eller for søtt, ikke alt for mettende men som likevel er grei frokost sånn ernæringsmessig? Det må i tillegg ikke inneholde avskrekkende mange kcal. Dette er det eneste måltidet jeg spiser før middag, om det skulle ha noe å si, og jeg er generelt veldig kresen.

Er det noen som har tips til meg?

Anonymous poster hash: 663e8...83d
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Egg og bacon? Kokt egg med kaviar?

• Liker 2
Skrevet

Egg og bacon er alt for mektig (og er ikke spesielt glad i speilegg). Egg og kaviar på brødskive liker jeg veldig godt, men får ikke i meg så mye om morgenen. Det er noe jeg heller spiser til kveldsmat de få gangene jeg spiser brødmat om kvelden. Jeg er rett og slett ganske småspist, og å få i seg en hel skive/rundstykke med pålegg føles helt uoverkommelig.

Gjest caramiacaramella
Skrevet

Jeg skjønner hva du mener - jeg går gjennom perioder der jeg ikke orker å tenke på mat om morgenen selv om jeg vet jeg må få i meg noe. Jeg pleier ofte å lage et posjert egg med en skive ristet grovbrød, og jeg synes det er veldig godt og ikke minst overkommelig å få i seg siden det ikke ser så altfor mye ut. Dersom jeg virkelig ikke har mye appetitt lager jeg en liten fruktsalat med vannmelon, eplebiter og jordbær og det er en veldig god, lett frokost.

Jeg er også veldig glad i å lage ett kokt egg med to skiver ristet grovbrød med cherrytomater og gressløk - det er nok det jeg spiser oftest på morgenen men blir aldri lei :)

Skrevet

Det fungerer jo veldig greit å spise salte kjeks, jeg får i meg noe mat når jeg står opp, det demper kvalmen, det er ikke mektig sånn at jeg blir uvel fordi jeg har spist for mye. Men jeg skjønner jo at når det kommer til næring så står vel ikke akkurat Ritz øverst på lista over ting man bør spise..

Skrevet

Eg er veldig glad i dei tynne knekkebrødene, rugsprø trur eg dei heite. Med fårepølse, smør (eller majones) og tomat. Salt og godt :)

Ellers viss du av og til ikkje vil ha noko salt, så går ein god frokostsmoothie lett ned! Eg bruker juice, blåbær, jordbær, bringebær eller noko anna frossen frukt og bær. Så har eg havregryn og litt hemppulver i for protein og ein litt meir mettande drikk.

Skrevet

Smoothie liker jeg faktisk veldig godt, så det er jo et alternativ de dagene jeg ikke er så kvalm.

Skrevet

Ingenting. Lag heller en matpakke som du spiser litt seinere.

• Liker 8
Skrevet

Hva med at du har knekkebrød (som funket greit for deg?) med noe som metter bedre enn vanlig pålegg oppå? Knekkebrød med eggerøre og skinke for eksempel, er passe mettende og ikke altfor tungt.

Skrevet

Jeg syns Ryvita knekkebrød med sesam er ganske salte (og ikke minst gode) på smak - kanskje det hadde vært noe? Jeg bruker ganske ofte tomat, agurk eller eple som pålegg til frokosten min, det syns jeg er friskt, lett og godt :biggrin:

Skrevet

Dropp frokosten om du blir så kvalm av å spise, da vel! Lag deg heller noe når du har kommet over verste kvalmen. Er du gravid, forresten?

Man er ikke nødt til å spise frokost. Det er en myte som fremdeles lever i beste velgående.

Anonymous poster hash: 20fd6...b94
  • Liker 5
Skrevet

Med mindre man har en eller annen medisinsk tilstand som påkrever det, er det ingen grunn til å tvinge i seg mat om man ikke er sulten om morgenen. Kroppen fungerer like fint uten, i noen (iblant ganske mange) timer. ;)

Anonymous poster hash: 4d057...dd9
  • Liker 5
Skrevet

Ingenting. Spiser første måltid i 11-12 tida. En boks cottage cheese med frukt og bær går ned da :)

• Liker 3
Skrevet

Sier som resten, dropp frokosten om du er kvalm/ikke orker. Lag deg heller en matpakke du kan spise senere på dagen. Jeg tvang meg selv til å spise frokost i mange år, men merker at kroppen min fungerer bedre nå som jeg tar med meg matpakke og spiser når det passer meg senere på dagen ;)

• Liker 2
Skrevet

er det noen grunn til at du ikke kan droppe frokosten og spise lunsj istedet? Om du absolutt må ha noe, kan du ikke ta f.eks en gulrot eller en frukt/ bær/smoothie og en neve nøtter/mandler?

Skrevet

Jeg kaller det frokost fordi det er dagens første måltid, men jeg spiser ikke før i 13-14-tiden. Helst vil jeg slippe, men å spise bare ett måltid for dag (middag) vet jeg at ikke er ideelt. Jeg er ikke gravid.

Skrevet

Spiser ikke noe annet enn havregryn day in day out, med melk til.

Skrevet

Chorizopølse??

Hva er det?

Skrevet

Hva med arme riddere? Hvis du liker det da? :)

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...