Vorin Skrevet 6. september 2013 #1 Skrevet 6. september 2013 Sikkert dumt spørsmål, men jeg og samboer skal kjøpe oss leilighet i nærmeste fremtid og lurer på når det er vanlig å betale? Nær overtakelsesdato eller ikke lenge etter at bud er akseptert?
AnonymBruker Skrevet 6. september 2013 #2 Skrevet 6. september 2013 Etter at budet er akseptert avtaler dere kontraktsmøte, har vært ca 1 uke etter budrunden de gangene jeg har vært involvert i kjøp/salg av leilighet. Da går dere gjennom kontrakt og avtaler overtakelsesdato hvis det ikke har vært krav tilknyttet dette ifm budrunden. Så fikser bank og megler resten, men leiligheten skal være betalt før dere kan ta over. Når jeg har solgt/kjøpt av pengene blitt overført om morgenen samme dag som overtakelsen. Når det er bekreftet fra megler at pengene er kommet inn kan overtakelsen gjennomføres. Det er altså banken og megler som ordner med betalingen, og ikke dere direkte. Anonymous poster hash: 6650c...6b2 2
Noteknekk Skrevet 6. september 2013 #3 Skrevet 6. september 2013 Innen overtakelse, tror det er vanlig at pengene overføres rundt en uke før. Da må jo lån, egenkapital og alt være i orden, og så overfører altså banken pengene til eiendomsmegleren. Slik var det i alle fall for oss. 1
Pringle Skrevet 6. september 2013 #4 Skrevet 6. september 2013 (endret) Før overtakelsesdato, forøvrig blir dere enige. (Men husk at det er du/dere som skal overføre pengene - banken gjør det ikke. Jeg måtte vente en dag med å overta fordi jeg trodde jeg hadde gitt banken/megleren fullmakt.) Edit: Er det mulig?? To stykker som sier at det IKKE er kjøper som skal overføre pengene?? Og jeg som følte meg så dum... Takk. Endret 6. september 2013 av Pringle 1
Wolfmoon Skrevet 6. september 2013 #6 Skrevet 6. september 2013 Jeg måtte overføre egenkapitalen selv, mens banken overførte lånebeløpet til meglers konto, så det er ikke noen selvfølgelighet at man ikke må betale noe selv Fristen for overføring av hele beløpet var dagen før overtakelse (muligens siden overtakelse var på en lørdag). 1
Pringle Skrevet 6. september 2013 #7 Skrevet 6. september 2013 Jeg måtte overføre egenkapitalen selv, mens banken overførte lånebeløpet til meglers konto, så det er ikke noen selvfølgelighet at man ikke må betale noe selv Fristen for overføring av hele beløpet var dagen før overtakelse (muligens siden overtakelse var på en lørdag). Sånn var det, ja, jeg overførte egenkapitalen, mens lånet selvfølgelig ble utbetalt fra banken. Takk!
AnonymBruker Skrevet 6. september 2013 #8 Skrevet 6. september 2013 Før overtakelsesdato, forøvrig blir dere enige. (Men husk at det er du/dere som skal overføre pengene - banken gjør det ikke. Jeg måtte vente en dag med å overta fordi jeg trodde jeg hadde gitt banken/megleren fullmakt.) Edit: Er det mulig?? To stykker som sier at det IKKE er kjøper som skal overføre pengene?? Og jeg som følte meg så dum... Takk. Ja, det ikke er kjøper som overfører penger til selgeren. Etter at kontrakten er skrever under skal penger overføres til et firma som er ansvarlig å bekrefte at alt det økonomiske er i orden. Da jeg solgte leiligheten hadde jeg papirer fra det firmaet ettablert i nabokommune om at penger er på konto deres og overtakelsen kan gjennomføres. Etter overtakelsen signerer både selgeren og kjøperen dokumentasjon om at bolig er i riktig stand og nøklene er gitt. Etter dette firmaet får disse papirene sender de penger videre til selgeren. Jeg fikk penger på konto ca 2-3 uker etter overtakelse. Anonymous poster hash: 849a2...778
Pringle Skrevet 6. september 2013 #9 Skrevet 6. september 2013 Jeg skulle overføre pengene til eiendomsmeglerens klientkonto - men jeg hadde satt pris på å få greie på det før om ettermiddagen den dagen pengene skulle vært overført...!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå