AnonymBruker Skrevet 5. september 2013 #1 Skrevet 5. september 2013 Leste denne artikkelen om en ung dame som fikk inndratt veske til 12 000 kr fordi hun gikk uvitende på grønt, og ble dermed tatt for smugling. http://www.side2.no/catwalk/article3672465.ece Men hva hadde skjedd om hun brukte vesken, og gikk med den på armen? Ville tolleren visst det da? Og jeg skjønner ikke helt ... har man bare lov å shoppe i utlandet for maks 6000 kr? Så om jeg kjøper klær og sko og smykker for over 6000 kr tilsammen, så må jeg gå på rødt? Jeg forstår ikke helt, så jeg er nok like uvitende som denne unge damen i artikkelen... Anonymous poster hash: e627e...d04 4
Gjest Gjest Skrevet 5. september 2013 #2 Skrevet 5. september 2013 Leste denne artikkelen om en ung dame som fikk inndratt veske til 12 000 kr fordi hun gikk uvitende på grønt, og ble dermed tatt for smugling. http://www.side2.no/catwalk/article3672465.ece Men hva hadde skjedd om hun brukte vesken, og gikk med den på armen? Ville tolleren visst det da? Og jeg skjønner ikke helt ... har man bare lov å shoppe i utlandet for maks 6000 kr? Så om jeg kjøper klær og sko og smykker for over 6000 kr tilsammen, så må jeg gå på rødt? Jeg forstår ikke helt, så jeg er nok like uvitende som denne unge damen i artikkelen... Anonymous poster hash: e627e...d04 Man må registrere hva man fører ut av Norge også, når det gjelder enkelte ting. Derfor ville du kunne fått samme problem ved å bære veska på armen, dersom den var kjøpt i utlandet
AnonymBruker Skrevet 5. september 2013 #3 Skrevet 5. september 2013 Selvfølgelig ville ikke tolleren visst at den var nyinnkjøpt. Reiser selv med bagger for over det femdobbelte og har aldri hatt ett problem. Men nytter lite å trippe over i grønn sone med handleposen på utstilling.Anonymous poster hash: 8bd70...b93 15
Gjest Gjest Skrevet 5. september 2013 #4 Skrevet 5. september 2013 Man må registrere hva man fører ut av Norge også, når det gjelder enkelte ting. Derfor ville du kunne fått samme problem ved å bære veska på armen, dersom den var kjøpt i utlandet " Reise til og fra Norge Reise med dyre gjenstander Ved innreise til Norge, kan du bli bedt om å dokumentere at du hadde en gjenstand med da du reiste fra Norge. Du kan dokumentere dette med et legitimasjonsbevis. Du bør skaffe et legitimasjonsbevis for dyre gjenstander. Har du et legitimasjonsbevis som viser at varen er tatt med ut av Norge, kan du ta med gjenstandene toll- og avgiftsfritt tilbake. Beviset kan du også benytte ved senere utenlandsopphold hvis du har med deg en eller flere av de samme gjenstandene. Last ned legitimasjonsbeviset (pdf) Fyll det gjerne ut på forhånd og skriv det ut. Du må ta med gjenstanden til Tollvesenet for å få legitimasjonsbeviset attestert før du reiser." http://www.toll.no/templates_TAD/Topic.aspx?id=256213&epslanguage=no
AnonymBruker Skrevet 5. september 2013 #5 Skrevet 5. september 2013 Nå ble jeg bare mer forvirra! Så om jeg kjøper en veske i London til 12 000 kr, så hjelper det ikke at jeg later som jeg har hatt den lenge og har kjøpt den i Norge, fordi jeg må ha bevis på at jeg kjøpte den i Norge??? Og om denne unge damen hadde gått på rødt og fortollet den, så hadde hun fått den med seg uten å måtte betale noe? Anonymous poster hash: e627e...d04 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2013 #6 Skrevet 5. september 2013 Man må registrere hva man fører ut av Norge også, når det gjelder enkelte ting. Derfor ville du kunne fått samme problem ved å bære veska på armen, dersom den var kjøpt i utlandet Så om jeg kjøper en veske til 12 000 i Norge, og tar den med på ferie til utlandet for å bruke det der, så må jeg registrere det før jeg drar ut av Norge? Anonymous poster hash: e627e...d04 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2013 #7 Skrevet 5. september 2013 Nå ble jeg bare mer forvirra! Så om jeg kjøper en veske i London til 12 000 kr, så hjelper det ikke at jeg later som jeg har hatt den lenge og har kjøpt den i Norge, fordi jeg må ha bevis på at jeg kjøpte den i Norge??? Og om denne unge damen hadde gått på rødt og fortollet den, så hadde hun fått den med seg uten å måtte betale noe? Anonymous poster hash: e627e...d04 Nei, mange plasser i utlandet har muligheter for deg som statsborger utenfor EU og kjøpe varer og få refundert momsen på flyplassen på valgte plasser. Da går du på rødt, og betaler mellomlegget - går stortsett opp i opp.Anonymous poster hash: 8bd70...b93 2
Gjest Gjest Skrevet 5. september 2013 #8 Skrevet 5. september 2013 Nå ble jeg bare mer forvirra! Så om jeg kjøper en veske i London til 12 000 kr, så hjelper det ikke at jeg later som jeg har hatt den lenge og har kjøpt den i Norge, fordi jeg må ha bevis på at jeg kjøpte den i Norge??? Og om denne unge damen hadde gått på rødt og fortollet den, så hadde hun fått den med seg uten å måtte betale noe? Anonymous poster hash: e627e...d04 For å slippe å betale toll på en kostbar gjenstand som du har med deg fra Norge og til utlandet og som du skal ha med deg tilbake til Norge igjen, må du ha et bevis på det som du viser frem når du reiser inn til Norge.
AnonymBruker Skrevet 5. september 2013 #9 Skrevet 5. september 2013 Så om jeg kjøper en veske til 12 000 i Norge, og tar den med på ferie til utlandet for å bruke det der, så må jeg registrere det før jeg drar ut av Norge? Anonymous poster hash: e627e...d04 Bare hysteri, tull og fanteri. Har stortsett vært på tre-fire utenlandsturer de siste femten årene, har aldri fått ett spørsmål.Anonymous poster hash: 8bd70...b93 3
AnonymBruker Skrevet 5. september 2013 #10 Skrevet 5. september 2013 For å slippe å betale toll på en kostbar gjenstand som du har med deg fra Norge og til utlandet og som du skal ha med deg tilbake til Norge igjen, må du ha et bevis på det som du viser frem når du reiser inn til Norge. Og det gjelder vesker til 12 000 og fotoapparat over 6000? Jeg har fotoapparat som jeg tar med på hver reise, og ingen har brydd seg om det ... Anonymous poster hash: e627e...d04 2
Gjest Gjest Skrevet 5. september 2013 #11 Skrevet 5. september 2013 Nå ble jeg bare mer forvirra! 1.Så om jeg kjøper en veske i London til 12 000 kr, så hjelper det ikke at jeg later som jeg har hatt den lenge og har kjøpt den i Norge, fordi jeg må ha bevis på at jeg kjøpte den i Norge??? 2.Og om denne unge damen hadde gått på rødt og fortollet den, så hadde hun fått den med seg uten å måtte betale noe? Anonymous poster hash: e627e...d04 1. Ja, 2. Nei hun kunne gått på rødt og betalt toll for den
AnonymBruker Skrevet 5. september 2013 #12 Skrevet 5. september 2013 Bare hysteri, tull og fanteri. Har stortsett vært på tre-fire utenlandsturer de siste femten årene, har aldri fått ett spørsmål.Anonymous poster hash: 8bd70...b93 Har du hatt med deg verdier over 6000 kr inn og ut av landet? Anonymous poster hash: e627e...d04
Gjest Gjest Skrevet 5. september 2013 #13 Skrevet 5. september 2013 For å slippe å betale toll på en kostbar gjenstand som du har med deg fra Norge og til utlandet og som du skal ha med deg tilbake til Norge igjen, må du ha et bevis på det som du viser frem når du reiser inn til Norge. Derfor kan du aldri ha med deg en dyr kjole, dress eller veske du har fått i gave. Har du ikke kvittering på varen er den bare til bruk i hjemlandet, aldri på reise. Slik er reglene.
AnonymBruker Skrevet 5. september 2013 #14 Skrevet 5. september 2013 1. Ja, 2. Nei hun kunne gått på rødt og betalt toll for den Hvor mye er tollen på, da? Anonymous poster hash: e627e...d04
AnonymBruker Skrevet 5. september 2013 #15 Skrevet 5. september 2013 Derfor kan du aldri ha med deg en dyr kjole, dress eller veske du har fått i gave. Har du ikke kvittering på varen er den bare til bruk i hjemlandet, aldri på reise. Slik er reglene. Ikke bunad heller? Anonymous poster hash: e627e...d04
skyflakes Skrevet 5. september 2013 #16 Skrevet 5. september 2013 Derfor kan du aldri ha med deg en dyr kjole, dress eller veske du har fått i gave. Har du ikke kvittering på varen er den bare til bruk i hjemlandet, aldri på reise. Slik er reglene. Nå er det ganske max uflaks å bli tatt da.
loffen Skrevet 5. september 2013 #17 Skrevet 5. september 2013 Norske tollregler er festlige! 6000kr er ingenting! 2
Gjest Gjest Skrevet 5. september 2013 #18 Skrevet 5. september 2013 Alle forretningsfolk på reise har med seg kvittering på sine dyre sko, sine dyre dresser, sine kjoler, frakker og jakker, armbåndsur og smykker. Hele tiden, på alle forretningsreiser. Det er da noe alle vet. Hvordan skulle det gå om ikke alle forretningsfolk måtte fremlegge kvittering for sine dyre dresser hver gang de gikk gjennom tollen?
Gjest Gjest Skrevet 5. september 2013 #19 Skrevet 5. september 2013 Norske tollregler er festlige! 6000kr er ingenting! Alt over kr 6000,- skal fortolles, ja. Hvor mye må man betale i toll pr kr 1000,- ? Er det noen som vet? Se også info fra Ab under: Nei, mange plasser i utlandet har muligheter for deg som statsborger utenfor EU og kjøpe varer og få refundert momsen på flyplassen på valgte plasser. Da går du på rødt, og betaler mellomlegget - går stortsett opp i opp.Anonymous poster hash: 8bd70...b93
Gjest Gjest Skrevet 6. september 2013 #20 Skrevet 6. september 2013 Ja, dette systemet er utrolig plagsomt. Tenk på de som reiser på treningsleir støtt og stadig med sykkel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå