Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke om det allerede har blitt opprettet en tråd om dette, så lager derfor en selv. Kom over en link til denne bloggen på Facebook for en times tid siden. Leser vanligvis ikke blogger, men klikket meg inn på denne å leste begge innleggene som er publisert. Dette er en jente fra Mo i Rana som gikk 17 dager over tiden, noe som resulterte i at jenta hennes døde i magen til slutt. Hun har skrevet et meget detaljert innlegg som inkluderer bilder, hvor hun forteller hele hennes historie fra dagen hun merker at det ble stille i magen - til jenta ble sendt vekk i en liten kiste.

http://lykkelita.blogg.no/1378248327_04092013.html

Skal innrømme at jeg gjerne gråter en liten tåre eller to når jeg ser triste filmer, men aldri av å lese ting. Men her fosset tårene så klærne mine ble våte, og jeg måtte se vekk av alle de grusomme bildene. For en ufattelig trist historie. Jeg er glad denne jenta saksøker, og jeg håper virkelig det får noen form for konsekvenser.

Nå er det ikke så lenge siden jeg lå på fødebordet selv, så dette var veldig vanskelig å lese.

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Gjest RompeRusk
Skrevet

17 dager??? Er det i det hele tatt lovlig?? :sjokkert:

• Liker 10
Skrevet

:(

Anonymous poster hash: dc72d...575
Skrevet

Ufint og komme med en sådan tråd og link på graviditetsforumet.

• Liker 21
Skrevet

Ja jeg reagerte også på at hun gikk så lenge over tiden? Har hørt om folk som har fått keisersnitt da de gikk 8 dager over tiden, men jeg har virkelig ikke peiling på fødsler eller graviditet at all. Leste blogginnlegget, og jeg som ikke liker barn og har ingen planer om å bli gravid kjente at det knøt seg i magen, og jeg begynte å gråte som en foss. For en forferdelig sorg, og jeg sender virkelig alle varme tanker til familien.

• Liker 1
Skrevet

Jeg leste den nettopp, og tårene mine fosset og det stakk i brystet og hjertet mitt.

Jeg håper hun saksøker for alt det er verdt, og at dette får store konsekvenser. 17 dager over tiden var i alle fall "ikke lov" da jeg gikk gravid, da var det max 12 dager man kunne gå så ble fødselen satt i gang.

Dette er het grusomt og hjerteskjærende. Og til deg gjest, kanskje det er bra og dele det her inne så INGEN går så langt over tiden og alle er obs på det.

• Liker 15
Skrevet

Gråt som en foss da jeg så bildene av den lille familien. Det var trist, men da jeg så det knekte ansiktet på den moren, da rant det over for meg. Herregud..

Anonymous poster hash: b4611...917
  • Liker 1
Skrevet

Jeg leste den nettopp, og tårene mine fosset og det stakk i brystet og hjertet mitt.

Jeg håper hun saksøker for alt det er verdt, og at dette får store konsekvenser. 17 dager over tiden var i alle fall "ikke lov" da jeg gikk gravid, da var det max 12 dager man kunne gå så ble fødselen satt i gang.

Dette er het grusomt og hjerteskjærende. Og til deg gjest, kanskje det er bra og dele det her inne så INGEN går så langt over tiden og alle er obs på det.

Det var det jeg også tenke. Dette er en ganske hårreisende sak, for 17 dager over tiden er alt for lenge, og av alle leger og jordmødre jeg har snakket med har grensa vært 12 dager som du sier.

Skrevet

Det var det jeg også tenke. Dette er en ganske hårreisende sak, for 17 dager over tiden er alt for lenge, og av alle leger og jordmødre jeg har snakket med har grensa vært 12 dager som du sier.

Fatter ikke at noen kunne tillate det å gå opp til 17 dager over tiden da, hvordan kunne så mange personer feile, hvordan kunne ingen si ifra eller gjøre noe? Det går bare ikke an, jeg er sjokkert.

Anonymous poster hash: b4611...917

• Liker 4
Skrevet (endret)

Jeg fatter det bare ikke. Hun må jo ha blitt kraftig feilinformert? Jeg fikk det nærmest trøkt inn at jeg måtte huske å si fra og ringe føden når det hadde gått ti dager over tiden, så man kunne avtale kontroll snarest.

Jeg bare skjønner det ikke. Alle jeg kjenner har blitt informert om akkurat hvor viktig det med overtid er. Tilstanden kan gå fra stabil til meget kritisk på bare få, få dager om det går for lenge over termin, og det er noe alle leger og sykepleiere/jordmødre har kunnskap om.

Endret av Alja91
Skrevet

Er det så uvanlig å gå lenge over tid? Jeg ble selv født 17 dager etter termin, trodde ikke det var uvanlig..?

Veldig vondt å lese, jeg har ikke barn selv men skjønner likevel at det å føde et barn du vet er dødt må være helt forferdelig grusomt.

Anonymous poster hash: daa0f...a85
Skrevet

Jeg reagerte også sterkt på at hun gikk 17 dager over termin! Det er jo alt for lenge?! Ufattelig tragisk sak! :frown:

Skrevet

Er det så uvanlig å gå lenge over tid? Jeg ble selv født 17 dager etter termin, trodde ikke det var uvanlig..?

Veldig vondt å lese, jeg har ikke barn selv men skjønner likevel at det å føde et barn du vet er dødt må være helt forferdelig grusomt.

Nå vet ikke jeg hvor gammel du er, men i disse senere tider har det blitt forsket på og det utgjør en veldig stor risiko og gå for lenge over termin. Det er derfor det nå er satt en øvre grense til 12 dager over termin.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg fatter det bare ikke. Hun må jo ha blitt kraftig feilinformert? Jeg fikk det nærmest trøkt inn at jeg måtte huske å si fra og ringe føden når det hadde gått ti dager over tiden, så man kunne avtale kontroll snarest.

Jeg bare skjønner det ikke. Alle jeg kjenner har blitt informert om akkurat hvor viktig det med overtid er. Tilstanden kan gå fra stabil til meget kritisk på bare få, få dager om det går for lenge over termin.

Men er det ikke slik at man er veldig hyppig på kontroll (hos jordmor?) når man er på overtid? ..og får avtalt en dato for igangsettelse på forhånd, hvis ikke ting går etter naturens gang? Så her er det ingen andre enn sykehuset og jordmor sin feil synes jeg. De har jo i papirene når termin er, og det er jo jordmor sin oppgave å følge opp.

Jeg vet også at både jordmødre og leger kan være veldig strenge på å stå på sitt. Når jeg fikk svangerskapskløe tok ikke min jordmor det alvorlig i det hele tatt, og sa bare at det var helt vanlig. Jeg måtte mase og mase i flere uker på min fastlege, og først når min mor (som kan være veldig skremmende) kom på banen, ble jeg ble tatt på alvor. Og godt var jo det, da det i mitt tilfelle var av den alvorlige typen med gallesyrer i blodet som resulterte i igangsettelse 5 uker før termin.

Endret av Suvana
  • Liker 1
Skrevet

Men er det ikke slik at man er veldig hyppig på kontroll (hos jordmor?) når man er på overtid? ..og får avtalt en dato for igangsettelse på forhånd, hvis ikke ting går etter naturens gang? Så her er det ingen andre enn sykehuset og jordmor sin feil synes jeg. De har jo i papirene når termin er, og det er jo jordmor sin oppgave å følge opp.

Jeg vet også at både jordmødre og leger kan være veldig strenge på å stå på sitt. Når jeg fikk svangerskapskløe tok ikke min jordmor det alvorlig i det hele tatt, og sa bare at det var helt vanlig. Jeg måtte mase og mase i flere uker på min fastlege, og først når min mor (som kan være veldig skremmende) kom på banen, ble jeg ble tatt på alvor. Og godt var jo det, da det i mitt tilfelle var av den alvorlige typen med gallesyrer i blodet som resulterte i igangsettelse 5 uker før termin.

Kontrollene blir jo hyppigere og hyppigere jo lengre ut man kommer i svangerskapet. Når man er på overtid blir man automatisk kontaktet for en sjekk. Jeg gikk 10 dager over, og på den 10 dagen ringte de meg å ville ha meg til kontroll. Jeg fikk avtalt time på sykehuset if til igangsettelse to dager senere, men fødselen startet heldigvis av seg selv senere på kvelden .

Det er rart syntes jeg. Jordmødre og leger vet jo hvilke risikoer som påløper med overtid. Morkaken får dårligere kvalitet, og fostervannet blir redusert, noe som påvirker hjerterytmen. Mener å ha lest en plass eller blitt informert at etter 42 svangerskapsuke fordobles risikoene med komplikasjoner og dødfødsel.

Skrevet

Nå vet ikke jeg hvor gammel du er, men i disse senere tider har det blitt forsket på og det utgjør en veldig stor risiko og gå for lenge over termin. Det er derfor det nå er satt en øvre grense til 12 dager over termin.

Jeg er født på midten av åttitallet, så det er jo logisk om ting har endret seg siden da. Jeg har bare ikke fått med meg at det er så farlig å gå lenge over tiden, at barna kan dø kun på grunn av det.

Skrevet

Hun gikk visst 17 dager over termin ut fra egen terminberegning, ut fra ul-termin var det fortsatt "innenfor" hva som er ansett som normal overtid. Mener det står i innlegget også at det er fra hennes termin, men husker ikke om det står noe nevnt om termin satt på ul. Uansett er det helt forjævlig det som har skjedd.

• Liker 2
Skrevet

Jeg var på overtid og fikk beskjed om å dra hjem og "se an".. her snakker vi mange dager på overtid. Jeg sa at det ble overhode ikke aktuelt for meg å dra hjem og de sa at de ikke kunne gjøre noe for meg og vi måtte vente. Jeg satt meg ned på venterommet i protest og sa at jeg går ingen steder..

2 timer senere var jeg i fødsel. En ganske dramatisk en også, uten å utdype mer. Det hadde IKKE gått bra om jeg hadde dratt hjem når jeg fikk beskjed om det.

Stå på krava, damer.

Anonymous poster hash: b05a4...ac8
  • Liker 18

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...