Gå til innhold

Dilemma.....minstebarnet har fått påvist allergi mot katt, og vi har to stykker.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så; Etter flere runder med elveblest så var minsten på sykehuset og tok prikktest for å finne ut om hun var allergisk mot noe.

Hun var allergisk mot flere ting, blant annet katt. Vi har to katter som vi alle er så innmari glade i, og kan ikke se for oss å omplassere de.....

Må sies at hun var ikke hyperallergisk mot katt.

Barnelegen sa at vi bør kvitte oss med kattene, og jenta gråt sine modige tårer. Da vi kom hjem så lå hun i sofaen med kattene på magen, og gråt og gråt...

Hva ville dere andre ha gjort? Omplassert kattene? Eller gitt litt zyrtec til barnet?

Anonymous poster hash: 4fbeb...c7c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kvitt deg med ungen.

Neida, gi den litt medisin.

Anonymous poster hash: a2086...1dc
  • Liker 34
Skrevet

Ts;

Fikk resept på zyrtec og kortison, så hun kan jo såklart ta det:)

• Liker 3
Skrevet

Jeg ville vurdert å la kattene få adgang til kun en liten del av boligen om det er mulig, og om mulig spe på med zyrtec.

Stakkars jente. :(

Anonymous poster hash: c67f3...47e
  • Liker 5
Skrevet

Det finnes et middel dere kan ha i pelsen til katten og en spray dere kan spraye i huset. Petal cleanse Dette kan hjelpe. Jeg ville satt barnets helse først om dette ikke hjelper da dere kan forverre tilstanden hennes

• Liker 11
Skrevet

Ts;

Det er ikke bare bare å begrense ei katte til husets arealer....katter gjør som katter vil. Soverom er forbudt område da, der er dørene lukket.

Ikke er det så enkelt å kommandere en unge til å ikke kose med kattene heller.

Kattehår er jo overalt. De har f.eks ikke lov til å være i sofaen, men har en mistanke om at de tar seg tilrette når vi ikke er hjemme på dagtid..

Men allergitabletter skal hun få:)

• Liker 2
Skrevet

Altså, jenta må jo såklart komme først her, selv om det er trist det med kattene. Men jeg hadde prøvd ut alt mulig før jeg tok den beslutningen :) Det er masse sprayer og piller og allergisprøyter, mye er både for mennesket og katten. Også finnes det jo tiltak man kan ta som å holde det ekstra ryddig, vaske mer, kanskje holde kattene unna deler av huset(f.eks så bør de ikke være på soverommet til barnet). Om det ikke hjelper så bør dere jo ta den tunge avgjørelsen å omplassere de, da.

• Liker 8
Skrevet

kjøp petal cleanser

http://www.dyrlegebutikken.no/products/petal-cleanse-c-katt-350ml

Petal Cleanse er en oppløsning som fjerner de stoffene fra pelsen til hunder som mennesker kan få en allergisk reaskjon av.
Det finnes nå et produkt på det norske markedet som har gitt oppsiktsvekkende gode resultater; Petal Cleanse. Dette produktet har blitt testet hos Market Research Solutions Ltd, England, og deres konklusjon er virkelig oppløftende for alle med kjæledyrallergi. Her er noen av deres viktigste konklusjoner:

• Bruken av Petal Cleanse (PC) på kjæledyr reduserer behovet for bruk av medisiner blandt kjæledyreiere. Prosenten av forsøkspersoner som sa at de ikke måtte benytte seg av allergimedisiner FØR bruk av PC var 5%. Hele 35% av forsøkspersonene sa etter 4 ukers bruk av PC at de ikke lenger trengte allergimedisiner.

• Antall personer som sa at de ikke hadde spesielt mange symptomer FØR bruk av PC var kun 2%. Etter bruk av PC i 4 uker, sa over 30% det samme!

• Hele 74% mener at PC har redusert symptomene på kjæledyrallergi.

• Det ser også ut til at PC har positiv innvirkning på allergien til de som har flere allergier enn kun for hund og katt.

Anonymous poster hash: 3ee31...ce8
  • Liker 2
Skrevet

Omplassere kattene, stikk til et testhjem å se om hun tåler sibirkatt. Jeg hadde det fordi min samboer er veldig allergisk mot katt. og han tålte den rasen. Kjempefine katter med godt lynne. Kan jo være en fin erstatning til de to kattene hun ikke tåler. Bare et tips :)

Anonymous poster hash: 93374...4fc
  • Liker 5
Skrevet

Ville forsøkt Petal Cleanse i første omgang :) Hvis det ikke hjelper, og allergitabletter til barnet heller ikke har god nok effekt, så er vel salg/omplassering det beste.

• Liker 1
Skrevet

Hvor gammelt er barnet? Er det snakk om en som skjønner hva det innebærer å være allergisk og sjansen for å få elveblest flere ganger, ta medisiner, husker å vaske hender før man klør seg i øynene f.eks, så ville jeg prøvd en stund først og sett det an. Da har hun jo mulighet til å velge litt selv også. Blir det verre, ville jeg satt ned foten. Det er virkelig ikke godt å være allergisk og måtte være et sted der du snørrer og klør hele tiden.

Min jente fikk tidlig atopisk eksem, og det ble ikke bedre tross salver og kremer. Vi tok allergitest og det viste seg at hun var allergisk mot bl.a katt. Siden hun var så liten så valgte vi å gi bort kattene. Jeg ønsket ikke å la henne "plages" allerede som liten og bruke masse penger på ting som bare lindret. Og kortison er vel ikke bra å få i seg "hele tiden" heller.

Anonymous poster hash: 77ba4...81c
  • Liker 4
Skrevet

Ts;

Det er ikke bare bare å begrense ei katte til husets arealer....katter gjør som katter vil. Soverom er forbudt område da, der er dørene lukket.

Ikke er det så enkelt å kommandere en unge til å ikke kose med kattene heller.

Kattehår er jo overalt. De har f.eks ikke lov til å være i sofaen, men har en mistanke om at de tar seg tilrette når vi ikke er hjemme på dagtid..

Men allergitabletter skal hun få :)

Har du lest bivirkningene på zyrtec? Ikke noe jeg ville hatt barnet mitt gående på fast - veldig vanlig å bli sløv og døsig bl.a.

Det er mulig å få vaksinasjon mot katt - sånn immunstimulerende behandling. Min venninne går og får det, men tar lang tid, må få større og større dose over tid. Aner ikke om barn får den behandlinga.

Anonymous poster hash: 90c2a...ee5

• Liker 4
Skrevet

Bare så det er nevt, man er ikke allergisk mot kattehår, men mot proteiner i kattens kroppsvæsker (spytt, urin osv). Når dere vasker katten, ender dere opp med en våt og misfornøyd katt som går og slikker pelsen --> rykk tilbake til start.

Det er kjipt, men vil anbefale å høre om noen venner kan tenke seg kattene. På den måten kan jenten besøke katten, men slipper å omgås med den daglig.

Vil ABSOLUTT ikke anbefale å la en liten jente bruke medisiner daglig når hun kan slippe. Bare å vurdere det synes jeg er skikkelig tullete.

• Liker 28
Skrevet

Jeg hadde kvittet med meg kattene, fremfor å proppe ungen på alskens allergitabeletter/sprøyter.

• Liker 27
Skrevet

Jeg hadde omplasseres glatt. Som forelder så skal du ikke utsette ungen din før dette.

Jeg fikk nei fra barnelege mot å ha dagmamma som hadde katter. Barnet var ikke allergisk, men hadde store sjansen for å bli.

La barnet selv velge hva h*n vil utsette seg før som voksen. Her må du ta ansvar.

Anonymous poster hash: 0d1b0...f2f

• Liker 11
Skrevet

Det er bare en ting å gjøre. Omplasser kattene eller i verste fall, avlive dem.

Katter er et av de verste allergener man kan bli utsatt for som allergiker, det kan utvikle seg til astma og jeg kan love deg at astma ikke er en enkel sykdom. Og hun vil reagere mer og mer, må ha sterkere og sterkere allergimedisiner med tiden. Og allergimedisiner demper immunforsvaret så hun vil også bli ekstra mottagelig for virus og infeksjoner.

Bort med kattene eller adoptere bort barnet deres. Dette er fakta, kattene må vike ts.

Og hvis dere ikke får de omplassert, ville jeg likevel sagt til deres datter at dere fant et fint hjem, på landet at kattene har det kjempefint, men husk å sørge for at dere ikke drar dit de første årene. Hvis dere sier at kattene bor i xxxx og dere kjører forbi, vil hun spørre hvor bor kattene, kan vi besøke de nå?

Og hold maska. Dette er sikkert ikke lett for deg heller ts. Men å i det hele tatt fortelle jentungen at kattene kanskje må flytte fordi hun er allergisk er lite smart. Da kan hun få skyldfølelse. Jeg ville sagt at legen har ringt og at det er feil prøvesvar, at hun ikke er allergisk, men at du selv er blitt det fordi du testet deg. Derfor skal du finne et godt hjem til kattene.

Og ikke ett ord om det blir avliving.

• Liker 10
Skrevet

At det i det hele tatt er et spørsmål, klart du prioriterer din datter fremfor kattene! Kattene må omplasseres, og enig med hun over at du ikke bør få datteren din til å føle at det er hennes skyld.

Anonymous poster hash: 46100...615
  • Liker 10
Skrevet

Det er da ikke noe galt i gå på allergimedisin?

Jeg ville først forsøkt å gi jenta allergitabletter, evt også øyedråper/nesespray. Samtidig bør enkelte soner i huset bli kattefrie, og jenta må få streng beskjed om at hver gang hun har klappet katten så MÅ hun vaske hendene sine. Petal clense kan også prøves.

Dersom dette ikke fungerer ville jeg prøvd å omplassere kattene, og eventuelt reist til et prøvehjem for Sibirkatt for å se om hun tåler det. Da blir det kanskje ikke så ille å miste kattene, om dere får en ny som hun i tillegg tåler?

Anonymous poster hash: 15b97...8da
  • Liker 1
Skrevet

Veldig dumt å trigge allergi på et lite barn. Hun kan utvikle flere allergier og andre sykdommer som er nevnt her. Det vil du ikke! Det er egentlig ingenting å tenke på - du må kvitte deg med kattene. Vanskelig, men ikke når man tenker på alternativet.

Anonymous poster hash: 205d4...cce
  • Liker 11
Skrevet

Dere får omplassere barnet, da.

Ærlig talt, sevfølgelig ønsker dere ikke å kvitte dere med kattene, og det er fælt å se for seg, men dere må jo. Alternativet er faktisk verre. Mye verre. Har du sett et alvorlig astma-anfall før?

• Liker 12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...