Gjest Gjest_sunglasses Skrevet 6. september 2013 #2 Skrevet 6. september 2013 Javisst. It's a b**ch sometimes, men man får det man fortjener. 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2013 #3 Skrevet 7. september 2013 Jeg tror ikke på det. Jeg har alltid vært et snilt og omsorgsfullt menneske, men har ikke fått noe positivt tilbake i livet mitt, dessverre. Anonymous poster hash: 5a935...84d 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2013 #4 Skrevet 7. september 2013 Jeg heter Karma... Foreldrene mine er så morsomme, atte Anonymous poster hash: 1ace5...a9f
AnonymBruker Skrevet 7. september 2013 #5 Skrevet 7. september 2013 Karma funker greit det, om det er snakk om "lokale forhold", dvs du gjør en god gjerning for noen du kjenner, er det en god mulighet for at du får det igjen en gang senere. Samme med dårlig oppførsel. Utenom det er det bare tull. Anonymous poster hash: 40344...fac 1
momo Skrevet 7. september 2013 #6 Skrevet 7. september 2013 Tror på Karma, noen ganger kommer det umiddelbart tilbake, og slår deg i fleisen, andre ganger kommer det i ditt neste liv. 2
Kiarapus Skrevet 23. september 2013 #7 Skrevet 23. september 2013 Det er veldig greit å tenke på karma når man er fly hakke forbannet på noen å får lyst til å gjøre veldig lite bra ting med de. For da å roe seg selv ned så er det veldig fint å tenke "ja ja, de får da som fortjent for dette en gang...". Funker som bare det! 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2013 #8 Skrevet 23. september 2013 Det er veldig greit å tenke på karma når man er fly hakke forbannet på noen å får lyst til å gjøre veldig lite bra ting med de. For da å roe seg selv ned så er det veldig fint å tenke "ja ja, de får da som fortjent for dette en gang...". Funker som bare det! Sure. Pussig nok har vi likevel et rettsystem i bakhånd. Anonymous poster hash: 40344...fac 2
Kiarapus Skrevet 23. september 2013 #9 Skrevet 23. september 2013 Sure. Pussig nok har vi likevel et rettsystem i bakhånd. Anonymous poster hash: 40344...fac Og DET er praktisk! 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2013 #10 Skrevet 24. september 2013 Jeg tror ikke på det i den forstand at det er enslags "energi" som straffer folk om de har gjort noe galt, men jeg tror at hvis man føler selv man har gjort noe galt og tenker negativt så kan man bli "straffet". Eller omvendt for den sagsskyld, at hvis man gjør noe bra så blir man belønnet.. Anonymous poster hash: 2e6fe...4fc
Gjest Gresshoppesang Skrevet 24. september 2013 #11 Skrevet 24. september 2013 Dersom man tror på karma, vil man alltid kunne forklare ting ut fra det. Den litt morsomme vrien; det skjer noe bra fordi jeg er et bra menneske. Et annet menneske utfører en handling som er mindre bra for meg og karma kommer til å så tilbake på dette mennesket.
Albatroz Skrevet 24. september 2013 #12 Skrevet 24. september 2013 hvordan bestemmes det hvem som "fortjener" dårlig eller god karma?
MajorasMaske Skrevet 24. september 2013 #13 Skrevet 24. september 2013 Jeg elsker ordet karma. Tror dere på det? Ja jeg tror på karma. Jeg syns ikke synd på de som er født med en alvorlig sykdom som CP eller CF. Samme går for KOLS og kreftpasienter og andre mennesker med fatale sykdommer. Jeg ser faktisk ned på de. De må ha gjort noe forferdelig i sitt forrige liv og fortjener sikkert det de får pluss pluss. Jeg ønsker dem det verste i verden rett og slett. Skjer det noe galt med noen, så fortjener de det. Derfor oppfordrer jeg ingen å gi penger i nødhjelp eller noe. La karma gå sin gang. 3
Kiarapus Skrevet 25. september 2013 #14 Skrevet 25. september 2013 Ja jeg tror på karma. Jeg syns ikke synd på de som er født med en alvorlig sykdom som CP eller CF. Samme går for KOLS og kreftpasienter og andre mennesker med fatale sykdommer. Jeg ser faktisk ned på de. De må ha gjort noe forferdelig i sitt forrige liv og fortjener sikkert det de får pluss pluss. Jeg ønsker dem det verste i verden rett og slett. Skjer det noe galt med noen, så fortjener de det. Derfor oppfordrer jeg ingen å gi penger i nødhjelp eller noe. La karma gå sin gang. Men skal ikke du fokusere på din egen karma? Får DU god karma av å ha en slik holdning da? 3
edderkoppdame Skrevet 25. september 2013 #15 Skrevet 25. september 2013 nei, tror ikke på karma - verken i hinduistisk eller buddhistisk form. Det er arrogant å anta at man sitter på fasiten på hva som er gode og dårlige mennesker og handlinger kun sett utfra enkeltstående handlinger. Det som bestemmer hvorvidt et menneske er godt eller ondt er noe som de fleste mennesker ikke kan bestemme utenfra fordi man ikke ser årsaken til menneskers handlinger. Vi vanlige dødelige ser bare resultatene av handlinger - enten de er gode eller dårlige, så historier som enkeltindivider kommer med om hva som "beviser" at karma eksisterer kjøper jeg ikke for fem flate øre. Ser at folk setter seg på sin høye hest og slenger rundt seg med karmabegrepet og dømmer folk nord og ned, og tro meg - det å gjenkjenne dårlige handlinger og fordømme andre gjør deg ikke nødvendigvis til et godt menneske. Hva som er gode og dårlige handlinger er også bestemt bl.a utfra hvilke forutsetninger man har bl.a sosialt og kulturelt og er heller ikke statisk - dvs at synet på hva som er godt og ondt endrer seg over tid - det vi syntes var bra for 500 år siden er ikke nødvendigvis det samme i dag, og hva de synes er bra i India er ikke nødvendigvis det samme her til lands. Så tanken om karma må da være ideen om en universell kraft som opererer utenfor tid og rom og er det som danner grunnlaget for all moral hos alle mennesker, og det får jeg bare ikke til å stemme - synes det er hinsides all logikk. Hva synes dere er det som bestemmer at man er et godt menneske? Er det handlinger eller intensjoner. Er det den empatiske og uselviske personen som er en gode støtten til sine kolleger når de går gjennom en vanskelig periode, eller er det mannen som vier sitt liv til veldedige formål for å trekke damer og gi ham høy sosial status? Han gjør jo masse godt,men intensjonene er jo egoistiske... Jeg tror at de fleste mennesker har både dårlige og gode egenskaper og noen har dårligere dømmekraft eller dårligere impulskontroll enn andre og dermed gjør dårlige valg som kanskje sårer eller ødelegger. At en person "får som fortjent" betyr bare at handlinger får konsekvenser eller at tilfeldighetene rår, slik som at onde ting skjer med gode mennesker.
MajorasMaske Skrevet 25. september 2013 #16 Skrevet 25. september 2013 Men skal ikke du fokusere på din egen karma? Får DU god karma av å ha en slik holdning da? Å spre budskap om hvordan karma fungerer, vil neppe gi meg dårlig karma. Heller bedre, da jeg opplyser folk om hvordan det er på godt og vondt. Man får neppe dårlig karma ved mindre man går direkte inn for å være slem med folk på en eller annen måte. Slik som folk med alvorlige sykdommer har gjort, i sitt forrige eller nåværende liv.
Kiarapus Skrevet 25. september 2013 #17 Skrevet 25. september 2013 Å spre budskap om hvordan karma fungerer, vil neppe gi meg dårlig karma. Heller bedre, da jeg opplyser folk om hvordan det er på godt og vondt. Man får neppe dårlig karma ved mindre man går direkte inn for å være slem med folk på en eller annen måte. Slik som folk med alvorlige sykdommer har gjort, i sitt forrige eller nåværende liv. Men du FÅR derrimot dårlig karma av å SE NED på andre. Da har du en negativ tanke som gir negativ karma. 1
MajorasMaske Skrevet 25. september 2013 #18 Skrevet 25. september 2013 Men du FÅR derrimot dårlig karma av å SE NED på andre. Da har du en negativ tanke som gir negativ karma. Peh karma er ikke moralistisk. Den dømmer deg etter hva du faktisk gjør og ikke hva du tenker. 1
Gjest Rodion Raskolnikov Skrevet 25. september 2013 #19 Skrevet 25. september 2013 Tja noen ganger kan det virke som at karma faktisk er noe som eksisterer.
jessica90 Skrevet 25. september 2013 #20 Skrevet 25. september 2013 (endret) Jeg elsker ordet karma. Tror dere på det? Som en person så tror jeg på det. har en kjæreste fra India og jeg tror på karma. Hvis du gjør vont mot andre du skal ha vont sjøl / motsatt.Hvis du gjør godt mot andre,du skal bli belønnet. Men mange ganger kan det komme i neste liv og lære av dine feil. Problemet er at vi mennesker må innse sjøl at jeg er ikke perfekt og vet ikke alt. Og slutte med lystløgneren sin. Noen ganger hvis man gjør vonde ting mot andre og ikke får noe slag tilbake,kan dette gå utover barne ditt/ eller du må leve om igjen til du skjønner det. De som forstår blir belønnet. Alt dette henger med tolkning og forståelse. Dette er karma som er sammenheng i desteny så ja, jeg tror med helle mitt hjerte på Karma, på grunn av jeg har opplevd i mange mange situasjoner. Og nå har de lært seg ,hvordan man skal oppføre seg med andre. Endret 25. september 2013 av jessica90
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå