AnonymBruker Skrevet 5. september 2013 #1 Skrevet 5. september 2013 Når ungen er fylt 12 så mister man barn sykedager, rettigheter å få bet for å bli med til lege, tannlege osv. Nå er min 14 åring innkalt på kontroll på sykehuset og skal ta en undersøkelse om hun har epelepsi, skal ta EGG. Hvilken rettigheter har jeg da? Ingen? Kommer uansett til å bli med ho om så jobben hadde protestert. Men greit å vite på forhånd om jeg har rettigheter eller ei når jeg skal si ifra på jobben jeg må bli med henne, og blir vekke deler av arbeidsdagen. Jeg har ingen fleksibel jobb for å si det sånn. Anonymous poster hash: 9467c...d76
Kontormus Skrevet 5. september 2013 #2 Skrevet 5. september 2013 http://ledernett.no/Nyttig/Ukens-dilemma/Fravaer-ved-sykdom-hos-store-barn
AnonymBruker Skrevet 5. september 2013 #3 Skrevet 5. september 2013 http://ledernett.no/Nyttig/Ukens-dilemma/Fravaer-ved-sykdom-hos-store-barn Så jeg har faktisk ikke krav på å følge en 14 åring på sykehsuet som skal ta EGG. For noen regler!! Ja da får de heller trekke meg i lønn. Dra alene skal hun iallfall ikke. Ikke er det lett å ta bussen dit fra der vi bor. Dårlig bussforbindelser, og tidlig på morgenen. Så ond mor er jeg ikke så lar henne dra alene uten en voksen. Anonymous poster hash: 9467c...d76 9
Gjest Magdalene Skrevet 5. september 2013 #4 Skrevet 5. september 2013 Kan du ikke søke velferdsperm? Og håpe du får med lønn?
AnonymBruker Skrevet 5. september 2013 #5 Skrevet 5. september 2013 Jeg skal høre på jobben i morra hvordan dette fungerer..uansett kan hun ikke dra alene. Anonymous poster hash: 9467c...d76 1
Gjest Blondie65 Skrevet 5. september 2013 #6 Skrevet 5. september 2013 Du kan: * ta fri uten lønn * avspasere - dvs at du avtaler å arbeide inn igjen tiden på et annet tidspunkt * søke velferdspermisjon med eller uten lønn * bruke deler av en feriedag Jeg anbefaler sterkt at du legger av deg tonen som angir at du tar det som en personlig fornærmelse at loven ikke gir deg automatisk fri for den kommer til å gi deg motvilje når du ber om fri.
AnonymBruker Skrevet 5. september 2013 #7 Skrevet 5. september 2013 Du kan: * ta fri uten lønn * avspasere - dvs at du avtaler å arbeide inn igjen tiden på et annet tidspunkt * søke velferdspermisjon med eller uten lønn * bruke deler av en feriedag Jeg anbefaler sterkt at du legger av deg tonen som angir at du tar det som en personlig fornærmelse at loven ikke gir deg automatisk fri for den kommer til å gi deg motvilje når du ber om fri. Nei men jeg synes det er sykt at man ikke skal ha rettigheter når barnet bare er 14 år gammelt og skal inn på sykehuset til EGG. Det er jo mange år enda til barnet er myndig. Jeg satser på jeg får fri. Samme for meg om det blir med eller uten lønn, men jeg lar henne ikke reise alene inn til sykehuset. Hadde jeg ikke selv tørt som 14 åring. Hadde jeg sikkert latt være å reist. Anonymous poster hash: 9467c...d76 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2013 #8 Skrevet 5. september 2013 så lenge man spør veldig pent,er åpen på forslag om hvordan man kan ordne det. og forklarer grunnen til at det er viktig. så ordner det seg som regel. det har jeg erfaring med allefall. Anonymous poster hash: ac6c7...8f9 3
AnonymBruker Skrevet 5. september 2013 #9 Skrevet 5. september 2013 så lenge man spør veldig pent,er åpen på forslag om hvordan man kan ordne det. og forklarer grunnen til at det er viktig. så ordner det seg som regel. det har jeg erfaring med allefall. Anonymous poster hash: ac6c7...8f9 Ja jeg satser på det. Måtte også droppe en begravelse pga lite folk på jobb en annen gang. Den var litt lei synes jeg.. Var ikke nær slekt, men oldemor til mine barn, og følte jeg burde vært der. Men men.. Satse på det ikke er krise jeg må stikke av denne gangen. Anonymous poster hash: 9467c...d76
Kontormus Skrevet 5. september 2013 #10 Skrevet 5. september 2013 Så jeg har faktisk ikke krav på å følge en 14 åring på sykehsuet som skal ta EGG. For noen regler!! Ja da får de heller trekke meg i lønn. Dra alene skal hun iallfall ikke. Ikke er det lett å ta bussen dit fra der vi bor. Dårlig bussforbindelser, og tidlig på morgenen. Så ond mor er jeg ikke så lar henne dra alene uten en voksen. Anonymous poster hash: 9467c...d76 De fleste arbeidsgivere pleier som oftest og være forståelsesfulle og imøtekommende, og jeg håper dere finner en løsning på det. Skjønner godt du ikke vil sende hende av gårde alene, hadde ikke jeg gjort heller.
AnonymBruker Skrevet 5. september 2013 #11 Skrevet 5. september 2013 Du kan: * ta fri uten lønn * avspasere - dvs at du avtaler å arbeide inn igjen tiden på et annet tidspunkt * søke velferdspermisjon med eller uten lønn * bruke deler av en feriedag Jeg anbefaler sterkt at du legger av deg tonen som angir at du tar det som en personlig fornærmelse at loven ikke gir deg automatisk fri for den kommer til å gi deg motvilje når du ber om fri. Her er det jo mange muligheter du kan benytte deg av for å få vært med datteren din til EEG (ikke EGG). Min mor var med meg på sykehuset da jeg var eldre enn 14, overnattet også sammen med meg der. Anonymous poster hash: 72358...2f3
AnonymBruker Skrevet 5. september 2013 #12 Skrevet 5. september 2013 Jeg tok EEG da jeg var 15 og dro alene på sykehuset, ønsket heller ikke å ha med meg noen. EEG er en forholdsvis enkelt undersøkelse, den tar litt tid, men er smertefri og kjapt utført. Sannsynligvis får du ikke være i rommet med henne mens de tar den heller, men må vente på gangen. Spør du på jobb får du sikkert ta en feriedag eller velferdspermisjon uten lønn, men enig med de andre her at du bør spørre i en penere tone. Anonymous poster hash: 111d7...07b 9
bølla Skrevet 6. september 2013 #13 Skrevet 6. september 2013 MIn 15 åring ble operert i beinet i år. Jeg fikk velferdsperm med lønn fra min arbeidsgiver. Fikk både til operasjonsdagen og når sting skulle tas. HAr du ikke en HR avdeling du kan snakke med?
LittDiva Skrevet 6. september 2013 #14 Skrevet 6. september 2013 Du kan: * ta fri uten lønn * avspasere - dvs at du avtaler å arbeide inn igjen tiden på et annet tidspunkt * søke velferdspermisjon med eller uten lønn * bruke deler av en feriedag Jeg anbefaler sterkt at du legger av deg tonen som angir at du tar det som en personlig fornærmelse at loven ikke gir deg automatisk fri for den kommer til å gi deg motvilje når du ber om fri. Helt enig ! Er vel ingen problem å jobbe inn de timene. Synes det hadde vært rart om du fikk betalt fri automatisk. 2
Silfen Skrevet 6. september 2013 #15 Skrevet 6. september 2013 Syns det er ganske rart at loven kun dekker frem til 12 år. Greit nok for forkjølelse og omgangssyke og sånt noe, men jeg tror ganske mange av oss har følt på ensomhet under sykdom og hvor vanskelig det kan være også i voksen alder. 9
AnonymBruker Skrevet 6. september 2013 #16 Skrevet 6. september 2013 Jeg tok EEG da jeg var 15 og dro alene på sykehuset, ønsket heller ikke å ha med meg noen. EEG er en forholdsvis enkelt undersøkelse, den tar litt tid, men er smertefri og kjapt utført. Sannsynligvis får du ikke være i rommet med henne mens de tar den heller, men må vente på gangen. Spør du på jobb får du sikkert ta en feriedag eller velferdspermisjon uten lønn, men enig med de andre her at du bør spørre i en penere tone. Anonymous poster hash: 111d7...07b Spørre i en penere tone? Hvordan vet du/ dere hvordan jeg hadde tenkt å spørre da? Selvsagt spør jeg pent! Anonymous poster hash: 9467c...d76
Meridian Skrevet 6. september 2013 #17 Skrevet 6. september 2013 (endret) Jeg syns det er merkelige regler, og alt er så i grenseland. Selvfølgelig klarer en 14-åring å være alene hjemme i trygge omgivelser, imotsetning til de under 12 år. Men en 14-åring ville være for ung, og syns det er vanskelig å dra til sykehuset alene. Samtidig får man barnetrygd til barnet er 16, eller er det 18 nå? Man er heller ikke myndig før man er 18, og da skal man i følge loven være voksen. Men så forventer man at man skal være så voksen allerde når man er 14. Alt virker helt bakvendt på meg da ... Da jeg var 16 år måtte jeg på sykehuset å sy sting etter et kutt i kneet, og jeg hadde med pappa. Jeg ville aldri turt å dra alene og jeg var veldig sjenert og turte ikke prate på den tiden. De stilte meg også spørsmål jeg ikke kunne svare på, som kun pappa visste svaret på. Derfor er det rart at barn over 12 år må dra alene til fastlegen og sykehus og slike ting når de kan glemme viktig informasjon og ikke alltid klarer å gjenfortelle hva som skjer. Det er lett for at de blir behandlet dårlig også Husker jeg dro alene til fastlegen da jeg var 19 år, og jeg har aldri blitt behandlet så dårlig i hele mitt liv. Jeg var veldig syk, og jeg sa at jeg var allergisk mot penicillin, noe mamma hadde sagt at jeg måtte si. Fastlegen fnøs av meg og var frekk og nedlatende, og ga meg nettopp penicillin! Det endte med at jeg kom gråtende hjem med penicillin og mamma måtte ringe ned å kjefte på de, også ble det en ny unødvendig runde hos en annen fastlege hvor mamma var med. Dessuten, når man er i tenårene og begynnelsen av 20-årene er det greit å ha med en forelder når man er uerfaren og ikke vet hva man skal si eller hvordan man skal håndtere situasjonen. Jeg er ialllfall lei av de som måtte mene at man er uselvstendig om man ikke kan ordne opp i ting selv når man er 14. De fleste leger syns det er greit at foreldre og foresatte er med, fordi man unge mennesker ikke vet hvem og hva og hvor, og glemmer det som er viktig av info. Når jeg hadde med mamma til gastroskopi, da jeg var 26 år, syns legene det var bra mamma var med, siden det var mye info, og at da kunne mamma få forståelse for hva som skjedde,og hva dette gikk ut på - samt støtte meg når jeg måtte forklare at jeg hadde Cøliaki. Endret 6. september 2013 av Bølle 4
Gjest Blondie65 Skrevet 6. september 2013 #18 Skrevet 6. september 2013 Og jeg mener at en slik sak som dette gjør man en unntaksavtale med arbeidsgiver om. Jeg kan også gjøre oppmerksom på at fra jeg var 12 år dro jeg med flere forskjellige kollektivtransportmidler i totalt nesten 1,5 timer med totalt 3 bytter hver vei for å gå til tannlege flere ganger i måneden. Jeg lærte å være selvstendig fordi det var nødvendig da det ikke var mulig å følge meg hver gang. Hvis man skal gi uendelig permisjon for alle barn inntil de er voksne lager man til et problem som pr i dag er helt marginalt. Man får lønn for sykt barn frem til barnet er 12 - etter det er det rimelig at en bruker av sin fritid for å følge barna sine.
litle_my Skrevet 6. september 2013 #19 Skrevet 6. september 2013 Dessuten, når man er i tenårene og begynnelsen av 20-årene er det greit å ha med en forelder når man er uerfaren og ikke vet hva man skal si eller hvordan man skal håndtere situasjonen. Jeg er ialllfall lei av de som måtte mene at man er uselvstendig om man ikke kan ordne opp i ting selv når man er 14. De fleste leger syns det er greit at foreldre og foresatte er med, fordi man unge mennesker ikke vet hvem og hva og hvor, og glemmer det som er viktig av info. Når jeg hadde med mamma til gastroskopi, da jeg var 26 år, syns legene det var bra mamma var med, siden det var mye info, og at da kunne mamma få forståelse for hva som skjedde,og hva dette gikk ut på - samt støtte meg når jeg måtte forklare at jeg hadde Cøliaki. Hvis man er normalt psykisk utviklet i begynnelsen av 20-årene og fortsatt er nervøs for å dra på sykehuset alene, er det på tide å kutte navlestrengen en gang for alle spør du meg. 5
Silfen Skrevet 6. september 2013 #20 Skrevet 6. september 2013 Og jeg mener at en slik sak som dette gjør man en unntaksavtale med arbeidsgiver om. Jeg kan også gjøre oppmerksom på at fra jeg var 12 år dro jeg med flere forskjellige kollektivtransportmidler i totalt nesten 1,5 timer med totalt 3 bytter hver vei for å gå til tannlege flere ganger i måneden. Jeg lærte å være selvstendig fordi det var nødvendig da det ikke var mulig å følge meg hver gang. Hvis man skal gi uendelig permisjon for alle barn inntil de er voksne lager man til et problem som pr i dag er helt marginalt. Man får lønn for sykt barn frem til barnet er 12 - etter det er det rimelig at en bruker av sin fritid for å følge barna sine. For regulering? Jeg vil påstå at med mindre barnet lider av ekstrem tannlegeangst, så er dette normalen. Og det er kjent. fordi de aller fleste foreldrene blir med iallfall første gangen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå