AnonymBruker Skrevet 5. september 2013 #1 Skrevet 5. september 2013 Jeg er litt i tvil om hvordan jeg skal gjøre det framover mht jobb. Har jobbet 80% siden jeg gikk tilbake til jobb etter forrige fødsel. Dette for å ha bedre tid hjemme med barnet vårt. Da jeg igjen ble gravid, bestemte vi oss for å fortsette med denne ordningen, selv om det selvfølgelig vil gi mindre utbetaling i permisjonsperioden. Jeg vet at mange går opp til full stilling i en periode for å unngå dette, og så heller blir sykmeldt noen prosent. Jeg er i fin form og har ingen grunn til å be om sykemelding. Vi har god råd og klarer oss med f.eks 80% utbetaling av min nåværende 80% lønn/stilling. Jeg har fått mange spm om jeg skal fortsette å jobbe redusert og flere mener at dette er et merkelig valg all den grunn systemet kan "utnyttes" bedre. Noen har nevnt at det finnes en ordning med svangerskapspenger hvor det ikke handler om sykemelding, men jeg har ikke helt forstått forskjellen, bortsett fra at arbeidsgiver da visstnok ikke betaler for de første dagene..Noen som kan dele kunnskap/erfaringer rundt dette???Anonymous poster hash: 2bd46...e50
Yesterday Skrevet 5. september 2013 #2 Skrevet 5. september 2013 (endret) Større stilling lønner seg jo men det velger dere selv. Jeg har ikke jobbet 100% hele det siste året. Blir du f.eks 20% sykmeldt så blir det trekt fra de 80% du har, ikke i tillegg så det blir 100% stilling. Men det har du sikkert skjønt. De som får sykemelding uten grunn lyver tydeligvis til legen sin om plager og det er straffbart. Ang svangerskapspenger som ikke er sykemelding så er det sånn at man få det om det er umulig for arbeidsgiver å tilrettelegge for den gravid eller omplassere henne, fordi jobben er skadelig for den gravide sin helse el farlig for babyen. Du finner info om det på nav.no Det er altså ikke noe alle gravide kan få. Vet ikke om arbeidsgiver da slipper arbidsgiverperioden. Men du kan søke om å gå ut i perm 12 uker før fødsel isteden for 3, men da trekkes de 9 ekstra ukene fra permisjonen etter fødsel. Endret 5. september 2013 av Yesterday
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå