AnonymBruker Skrevet 5. september 2013 #1 Skrevet 5. september 2013 Jeg har lyst på 3-5 barn, har alltid ønsket meg stor familie og har både økonomi og hus til det. MEN..jeg har litt dårlig tid. Jeg blir ikke yngre og har ikke fått min første enda, den vokser i magen as we speak Men det jeg lurer på er hvor lenge etter fødsel kan jeg begynne forsøke igjen? Må man gro sammen der nede først og i livmoren og slik? Kroppen blir vel ganske herja etter en fødsel? Jeg vil ikke være 40 og gravid, og det øker vel sjansene for downs og sykt barn også.. Derfor ønsker jeg å få alle på løpende bånd. Slik jeg har tenkt det så får jeg dette barnet, venter et år, blir gravid igjen, får ungen, venter et år osv... helt til jeg har fått så mange barn jeg ønsker. Selvsagt hvis alt går som smurt da.. Vet jo at det ikke bare er å "få barn" og at de overlever.. Det er derfor jeg ønsker å kjappe meg også, for man kan jo gå gravid lenge og miste.. Ønsker ikke å høres følelsesløs ut, men den store familien jeg ønsker meg er noe jeg insisterer på å få. Anonymous poster hash: 19722...7d3
AnonymBruker Skrevet 5. september 2013 #2 Skrevet 5. september 2013 Ja, det kan man, men jeg tror du skal prøve å få en først før du planlegger fem til. Anonymous poster hash: a94b6...ec8 10
AnonymBruker Skrevet 5. september 2013 #3 Skrevet 5. september 2013 Jeg har lyst på 3-5 barn, har alltid ønsket meg stor familie og har både økonomi og hus til det. MEN..jeg har litt dårlig tid. Dårlig tid ja, men det er dårlig tid til å følge opp hver enkelt unge. 3 burde vært absolutt maks, burde nesten vært en lovbestemmelse på det. Anonymous poster hash: ef7e0...7ce 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2013 #4 Skrevet 5. september 2013 Det er jo de som blir gravid igjen 1-2 mnd etter fødsel. Og man skal ikke føde igjen med en gang, et svangerskap er jo 9 mnd som du vet I noen tilfeller er det ikke medisinsk forsvarlig (el hva det heter, vet om ei som fikk beskjed om å vente flere år) pga svangerskapsplager eller fødselskomplikasjoner. Men om alt går helt fint så er det ingen grunn til å ikke bli gravid igjen etter kort tid, om man orker og vil Ett år etterpå er jo helt i orden så lenge du er helt frisk. Men det er anbefalt å avstå fra sex i ca 6 uker etter fødsel, eller så lenge man har renselsesblødning hvis den varer i mer enn 6 uker. Og orker du flere små barn på en gang selv om dere venter 1 år? Du bør også sette deg inn i reglene for foreldrepenger, jeg vet ikke hvordan det er når man føder tett. Anonymous poster hash: 06da5...bec 2
Nerine_ Skrevet 5. september 2013 #5 Skrevet 5. september 2013 Det er jo de som blir gravid igjen 1-2 mnd etter fødsel. Og man skal ikke føde igjen med en gang, et svangerskap er jo 9 mnd som du vet I noen tilfeller er det ikke medisinsk forsvarlig (el hva det heter, vet om ei som fikk beskjed om å vente flere år) pga svangerskapsplager eller fødselskomplikasjoner. Men om alt går helt fint så er det ingen grunn til å ikke bli gravid igjen etter kort tid, om man orker og vil Ett år etterpå er jo helt i orden så lenge du er helt frisk. Men det er anbefalt å avstå fra sex i ca 6 uker etter fødsel, eller så lenge man har renselsesblødning hvis den varer i mer enn 6 uker. Og orker du flere små barn på en gang selv om dere venter 1 år? Du bør også sette deg inn i reglene for foreldrepenger, jeg vet ikke hvordan det er når man føder tett. Anonymous poster hash: 06da5...bec Foreldrepenger gir grunnlag for ny runde med foreldrepenger, på lik linje med vanlig lønn.
Silfen Skrevet 5. september 2013 #6 Skrevet 5. september 2013 Generelt vil jeg si at minst 6 måneder etter fødsel er best å vente før et nytt svangerskap og ett år ved snitt. Det er tungt for kroppen å gå sammenhengende gravid. 5
AnonymBruker Skrevet 5. september 2013 #7 Skrevet 5. september 2013 Om du blir 38 år, kan du jo få fosterdiagnostikk, så det med downs ved 40 år ville jeg ikke tenkt så mye på. Uansett kan det jo hende du tenker litt annerledes i fht dette når ungen er født. Det er jo ikke bare å være gravid og føde alle barna som er problemet, du skal jo ha tid og ressurser til dem også. Det er jo gjerne nattevåk, amming og mye jobb...Anonymous poster hash: 80e09...2b3 2
*Frida* Skrevet 6. september 2013 #8 Skrevet 6. september 2013 Generelt vil jeg si at minst 6 måneder etter fødsel er best å vente før et nytt svangerskap og ett år ved snitt. Det er tungt for kroppen å gå sammenhengende gravid. Enig med Silfen, det er tungt for kroppen å gå gravid. I tilegg skal du ta hand om dine barn medan du går gravid. Eg hadde villa venta minst 6 månadar etter normal fødsel før eg hadde forsøkt igjen. Me begynte å prøve igjen når nr 2 var 8 månadar, og då tok det 7 månadar før eg blei gravid. Det trur eg skuldast at kroppen min ikkje var klar for et nytt svangerskap ennå (eg amma også til nr 2 var ca 12 månadar). I dag er eg glad for at det tok 'så lang tid', fordi mitt tredje svangerskap har vore tungt, i motsetning til dei to første. 1
Harlekin Skrevet 6. september 2013 #9 Skrevet 6. september 2013 For å være ærlig, synes jeg du burde fokusere mer på at du og barna, ja hele familien, skal ha det bra og at du skal orke å være en god mamma, enn å tenke på å få barna "på løpende bånd". 5
MockingJay Skrevet 6. september 2013 #10 Skrevet 6. september 2013 Helsemessig er det beste å vente 2 år er legenes anbefaling:) 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2013 #11 Skrevet 6. september 2013 Hadde en venninne som fikk barn på løpende bånd, siste gangen advarte legen hennes mot det at kroppen var sliten og trengte og komme seg etter hver fødsel. Hun fikk 3 stk. Anonymous poster hash: f0cb5...74f
AnonymBruker Skrevet 6. september 2013 #12 Skrevet 6. september 2013 Jeg ble gravid 4 måneder etter jeg fødte førstemann, og det anbefales ikke. Hadde ingen problemer i første svangerskap, var sprek og uten smerter. I andre svangerskap fikk jeg tidlig bekkensmerter og var ganske preget av det hele tiden. Men er glad jeg gikk rutinemessig på gravidyoga under begge svangerskapene, tror det gjorde at det ikke ble så ille som det kunne blitt. Planen var å vente til førstemann hadde fylt ett år før vi prøvde på nr. 2, det tror jeg er en fornuftig plan Anonymous poster hash: a6c92...783
AnonymBruker Skrevet 6. september 2013 #13 Skrevet 6. september 2013 Husker jeg riktig fikk min mormor fem barn på seks år (eller var det 7?) så da gikk det jo ganske fort. Hvis du orker, og kroppen holder seg, så kjør på.Anonymous poster hash: d41de...e7e
AnonymBruker Skrevet 6. september 2013 #14 Skrevet 6. september 2013 Jeg vil ikke være 40 og gravid, og det øker vel sjansene for downs og sykt barn også.. Derfor ønsker jeg å få alle på løpende bånd. Svartmaling. Mange kvinner over 40 som føder friske barn. Anonymous poster hash: cd900...cb4 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2013 #15 Skrevet 7. september 2013 Prøv å få et barn først, også kan du ut fra der planlegge hvor mange du vil ha. Erfaringsmessig er der betydelig mere krevende med barn enn man kan forestille seg ;-) Jeg har akkurat fått nummer to og er veldig ferdig for å si det sånn. Men det avhenger selvsagt også av hva slags barn du får (rolig/urolig)Anonymous poster hash: 60cbb...c1b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå