AnonymBruker Skrevet 5. september 2013 #1 Skrevet 5. september 2013 Jeg er under 12 uker enda og vurderer på om jeg skal ringe en privat klinikk for å få en tidlig ultralyd så jeg kan ta abort om forsteret har alvorlig misdannelser eller downs.. Jeg ønsker ikke ha et barn med downs, da vil jeg heller fjerne det i så fall... Så lurer jeg på, det er i uke 12 man kan ta tidlig UL for å se slikt, men er ikke det også grensa for abort?? Hva skjer da hvis det faktisk er sykt og jeg lnsker ta det vekk?? ps. Ønsker ikke dømmende innlegg, ingen kan overtale meg til noe annet uansett.. Ønsker kun svar på det jeg spør om. Anonymous poster hash: 356a0...7fb
AnonymBruker Skrevet 5. september 2013 #2 Skrevet 5. september 2013 Private klinikker har ikke lov til å opplyse om dette. Anonymous poster hash: 4064c...be7
Gjest RompeRusk Skrevet 5. september 2013 #3 Skrevet 5. september 2013 Om man oppdager misdannelser, skal man si ifra jo
AnonymBruker Skrevet 5. september 2013 #4 Skrevet 5. september 2013 Private klinikker har ikke lov til å opplyse om dette. Anonymous poster hash: 4064c...be7 De har ikke lov til å se spesielt etter det, men dersom de "tilfeldigvis" ser noe skal de si ifra. Anonymous poster hash: b0bf8...4ff 5
AnonymBruker Skrevet 5. september 2013 #5 Skrevet 5. september 2013 Jepp de har ikke lov å se etter noe før uke 12, er vel kun om hjertet slår de kan se etter før uke 12. Men oppdages misdannelser senere så kan man søke eller få tilbud om senabort. Ei venninne opplevde under ordinær ultralyd i uke 18 å få vite at barnet kanskje hadde noen feil. Men pga div utredning så fikk de ikke vite diagnosene før noen uker senere, og det var en alvorlig hjertefeil og en kromosomfeil (noe Down Syndrom er, men det var ikke DS). Legene anbefalte henne å ta abort, hun trengte ikke søke. De maset faktisk på henne om at hun burde ta abort. Men hun valgte å beholde selv om det var nesten 100% sjanse for at barnet døde, og det døde rett etter fødsel. Så ikke få panikk om du ikke får svar på om alt er i orden før etter uke 12. Så jeg hadde valgt å ta ultralyd etter uke 12 om jeg ikke hadde klart å vente til uke 18. Anonymous poster hash: 99ee6...621 1
Gjest RompeRusk Skrevet 5. september 2013 #6 Skrevet 5. september 2013 Stemmer ikke, de har ikke aktivt lov å lete etter feil, men om det oppdages, er de pliktig til å si ifra. Etter uke 14 (tror jeg det er) så utvikler foster med ds seg som vanlige foster. Nesebeinet utvikler seg som normalt, og den tykke nakkefolden minimeres. De ser rett og slett ut som "friske" babyer. Det er stort sett bare tilleggsdiagnoser, som hjerte og nyrefeil, som oppdages på ordinær ultralyd.
AnonymBruker Skrevet 5. september 2013 #7 Skrevet 5. september 2013 Hva om ungen din f.eks har rettssyndrom da? Eller autisme? Hva gjør du da? Ved alvorlige misdannelser får du tilbud om abort selv etter 12 uker. Folk som deg burde ikke få barn, for ingen er garantert et friskt barn. Anonymous poster hash: 42534...823 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2013 #8 Skrevet 5. september 2013 Stemmer ikke, de har ikke aktivt lov å lete etter feil, men om det oppdages, er de pliktig til å si ifra. Etter uke 14 (tror jeg det er) så utvikler foster med ds seg som vanlige foster. Nesebeinet utvikler seg som normalt, og den tykke nakkefolden minimeres. De ser rett og slett ut som "friske" babyer. Det er stort sett bare tilleggsdiagnoser, som hjerte og nyrefeil, som oppdages på ordinær ultralyd. Trudde at de så etter downs på ordinær ul.Anonymous poster hash: 99ee6...621
AnonymBruker Skrevet 5. september 2013 #9 Skrevet 5. september 2013 Mennesker som tenker som deg burde tvangsteriliseres.Anonymous poster hash: aa512...9f0 3
Gjest RompeRusk Skrevet 5. september 2013 #10 Skrevet 5. september 2013 Trudde at de så etter downs på ordinær ul.Anonymous poster hash: 99ee6...621 de ser etter mm alt er bra med hjerte, nyrer og lignende. Er det noe galt ved disse, kan det tyde på ds
AnonymBruker Skrevet 5. september 2013 #11 Skrevet 5. september 2013 Tror man kan ta abort senere ved tungtveiende gunner. Skjønner godt du vil ta tidlig UL. Bare husk at de i Norge ikke alltid har kompetansen til å forutsi misdannelser (enkelte unntak) og ikke skal se etter sykdomstegn. De tar heller ikke duotest. Kan anbefale en klinikk i Danmark, de gir god info på nettsiden og på mail. UL bør tas i uke 11-12, gjerne sammen med blodprøve (duotest). Da får du et veldig sikkert svar. www.ultralydklinikken.noAnonymous poster hash: 05330...4b3 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2013 #12 Skrevet 5. september 2013 Hva om ungen din f.eks har rettssyndrom da? Eller autisme? Hva gjør du da? Ved alvorlige misdannelser får du tilbud om abort selv etter 12 uker. Folk som deg burde ikke få barn, for ingen er garantert et friskt barn. Anonymous poster hash: 42534...823 Ærlig talt, hva gir deg rett til å dømme andres oppfatninger? Synes dømmende folk som deg ikke burde få barn, jeg. Selvsagt kan man ikke vite alle sykdommer et barn kan lide av i fremtiden, men mange ønsker ikke et barn med kromosomfeil (meg selv inkludert). Det er lidelse også for barnet. Mange med Downs lider av misdannelser i fordøyelsessystemet og hjerte-karsykdommer. Ikke alle er så velfungerende som enkelte som står frem i media. Noen er pleiepasienter med store lidelser.Anonymous poster hash: 05330...4b3 19
AnonymBruker Skrevet 5. september 2013 #13 Skrevet 5. september 2013 Jepp de har ikke lov å se etter noe før uke 12, er vel kun om hjertet slår de kan se etter før uke 12. Men oppdages misdannelser senere så kan man søke eller få tilbud om senabort. Ei venninne opplevde under ordinær ultralyd i uke 18 å få vite at barnet kanskje hadde noen feil. Men pga div utredning så fikk de ikke vite diagnosene før noen uker senere, og det var en alvorlig hjertefeil og en kromosomfeil (noe Down Syndrom er, men det var ikke DS). Legene anbefalte henne å ta abort, hun trengte ikke søke. De maset faktisk på henne om at hun burde ta abort. Men hun valgte å beholde selv om det var nesten 100% sjanse for at barnet døde, og det døde rett etter fødsel. Så ikke få panikk om du ikke får svar på om alt er i orden før etter uke 12. Så jeg hadde valgt å ta ultralyd etter uke 12 om jeg ikke hadde klart å vente til uke 18. Anonymous poster hash: 99ee6...621 Enkelte misdannelser ser man best i uke 11-12, faktisk. I uke 18 kan de være "kamuflert". Anonymous poster hash: 05330...4b3 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2013 #14 Skrevet 5. september 2013 Tror man kan ta abort senere ved tungtveiende gunner. Skjønner godt du vil ta tidlig UL. Bare husk at de i Norge ikke alltid har kompetansen til å forutsi misdannelser (enkelte unntak) og ikke skal se etter sykdomstegn. De tar heller ikke duotest. Kan anbefale en klinikk i Danmark, de gir god info på nettsiden og på mail. UL bør tas i uke 11-12, gjerne sammen med blodprøve (duotest). Da får du et veldig sikkert svar. www.ultralydklinikken.noAnonymous poster hash: 05330...4b3 www.ultraludklinikken.DK Skulle det stått Anonymous poster hash: 05330...4b3
AnonymBruker Skrevet 5. september 2013 #15 Skrevet 5. september 2013 www.ultraludklinikken.DK Skulle det stått Anonymous poster hash: 05330...4b3 Klarte å skrive feil igjen.. www.ultralydklinikken.dkAnonymous poster hash: 05330...4b3 5
AnonymBruker Skrevet 5. september 2013 #16 Skrevet 5. september 2013 Om du bor i oslo eller akershus (evt villig til å kjøre et stykke) kan du bestille time hos "spesialistsenteret for kvinner" på Jessheim. Der ser de etter nakkefold, nesebein, pluss det de kan se av hjerte, nyrer, blære o.l rundt uke 12.Anonymous poster hash: 922a6...424
ViljaH Skrevet 5. september 2013 #17 Skrevet 5. september 2013 De ser det i ukene 11-13. Gå i uke 11, så har du noen dager på deg. Hvis de finner indikasjon, blir du henvist videre for å finne sikkert svar, og kan søke om abort etter abortgrensen hvis downs blir påvist. 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2013 #18 Skrevet 5. september 2013 Enkelte misdannelser ser man best i uke 11-12, faktisk. I uke 18 kan de være "kamuflert". Anonymous poster hash: 05330...4b3 Jo men hvis man ikke får sjekket det før etter uke 12 så nytter det ikke å ta ultralyd i uke 11.Anonymous poster hash: 99ee6...621
Gjest RompeRusk Skrevet 5. september 2013 #19 Skrevet 5. september 2013 Jo men hvis man ikke får sjekket det før etter uke 12 så nytter det ikke å ta ultralyd i uke 11.Anonymous poster hash: 99ee6...621 Hæ? Det er jo nettopp det som er poenget, at DS er lettest å oppdage mellom uke 10 og 12, vanskeligere i uke 18. Så jo, da nytter det absolutt å ta tidlig UL i uke 11. 3
AnonymBruker Skrevet 5. september 2013 #20 Skrevet 5. september 2013 Jo men hvis man ikke får sjekket det før etter uke 12 så nytter det ikke å ta ultralyd i uke 11.Anonymous poster hash: 99ee6...621 Kvinner og foreldre i Norge har begrensede rettigheter i fht å finne ut av helsetilstanden til fosteret. Personlig mener jeg det er et maktovergrep fra myndighetene å nekte kommende foreldre å kunne fatte et selvstendig valg i fht om de ønsker å bære frem et barn med misdannelser og kromosomfeil. I de fleste av våre naboland har innbyggerne denne rettigheten, men ting går jo litt tregt i Norge. I mellomtiden får man oppsøke han på Jessheim (som en nevner), Majorstuaklinikken eller en ultralydklinikk i Danmark. Har man psykiske/sosiale problemer som gjør det vanskelig å ta vare på et utviklingshemmet barn, eller er 38 år, kan man søke om fosterdiagnostikk ved Rikshospitalet. Mer nøyaktige regler finner man lett ved å google fosterdiagnostikk.Anonymous poster hash: 05330...4b3 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå