AnonymBruker Skrevet 5. september 2013 #1 Skrevet 5. september 2013 Når jeg gjør knebøy, kjenner jeg det så vidt i rumpa. Får kun gangsperr i lårene, men ingenting i rumpa. Og det er vel der knebøy skal ta mest? Har vekten på hælene, ikke knærne forbi tærne og er strak i ryggen. Fikk tips om å stramme rumpa underveis, men det får jeg ikke helt til. Under veiledningstime sa PT at jeg hadde fin teknikk, så virker jo som jeg gjør det riktig.. tips til hva jeg kan gjøre for å kjenne det i rumpa?Anonymous poster hash: 59c64...99f
AnonymBruker Skrevet 5. september 2013 #2 Skrevet 5. september 2013 Bruker kettlebell hvis det skulle ha noe å si. Vingler litt i beina når jeg bruker stang, så må bli litt sterkere først.Anonymous poster hash: 59c64...99f
Lettpåtå Skrevet 5. september 2013 #3 Skrevet 5. september 2013 Umulig å si hva du eventuelt gjør feil om du ikke legger ut video.
AnonymBruker Skrevet 5. september 2013 #4 Skrevet 5. september 2013 Får du baken helt ned forbi knærne, det vil si ass to grass? Det var først da jeg begynte å kjøre skikkelig ass to grass jeg virkelig kjente det i baken! Anonymous poster hash: 2b4fd...6de 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2013 #5 Skrevet 5. september 2013 Har ingen som kan filme meg, dessverre. Nei, har ikke prøvd å gå så langt ned. Det vil hjelpe altså? Takk, jeg skal prøve det!Anonymous poster hash: 59c64...99f
Supraspinatus Skrevet 5. september 2013 #6 Skrevet 5. september 2013 Går du dypt? Jo dypere du går jo mer aktiverer du baksiden - forutsatt at du ikke løfter hælene fra gulvet. Med en gang vekten kommer fremover mot tærne forsvinner koblingen mot baksiden. Dersom du er sterkere i baksiden vil forsiden få større relativ belastning og bli fortere sliten.
Atrix Skrevet 6. september 2013 #7 Skrevet 6. september 2013 (endret) viktig å ha vekten langt nok bak, om du forstår hva jeg mener. Det er tyngre om du passer på at knærne dine aldri passerer tærne ( sett i luftlinje ovenifra, se i speil). Ha tyngde langt bakpå og løft gjennom hælen + rumpa ut. Også lengst mulig ned, gjerne rumpa lengre ned enn knærne. Tror dette også er viktig i forhold til kneskader. Endret 6. september 2013 av Atrix
nymfo88 Skrevet 6. september 2013 #8 Skrevet 6. september 2013 Ikke alle er like vet du. Så du kan jo prøve andre øvelser hvis du må på død og liv kjenne det i rumpa, f.eks bulgarske utfall eller markløft. Knebøy trener rumpa mye selvom du ikke kjenner det. Kanskje lårene tar mer av støten pga hvordan du er bygd.
Leifr Skrevet 6. september 2013 #9 Skrevet 6. september 2013 viktig å ha vekten langt nok bak, om du forstår hva jeg mener. Det er tyngre om du passer på at knærne dine aldri passerer tærne ( sett i luftlinje ovenifra, se i speil). Ha tyngde langt bakpå og løft gjennom hælen + rumpa ut. Også lengst mulig ned, gjerne rumpa lengre ned enn knærne. Hvor langt knærne skal gå framover avhenger av den enkeltes proporsjoner og plassering av vekta -- knebøy med stang plassert relativt lavt på ryggen krever en viss grad av foroverlening for at man ikke skal falle bakover, mens høyere stangplassering krever en mer oppreist holdning og frontbøy eller goblet squats (med f.eks. en kettlebell) må utføres helt oppreist for i det hele tatt å fungere. Jo mer man lener seg forover jo lenger fram må også knærne komme. (Og får man ikke rumpa under knehøyde kan det knapt kalles knebøy.)
AnonymBruker Skrevet 6. september 2013 #10 Skrevet 6. september 2013 Jeg ville prøvd hip thrust. Den tar utrolig godt på rumpa, og jeg kjenner det flere dager etterpå. Liker denne øvelsen bedre enn knebøy faktisk. Anonymous poster hash: 69195...dcd 1
Supraspinatus Skrevet 6. september 2013 #11 Skrevet 6. september 2013 Hvor langt knærne skal gå framover avhenger av den enkeltes proporsjoner og plassering av vekta -- knebøy med stang plassert relativt lavt på ryggen krever en viss grad av foroverlening for at man ikke skal falle bakover, mens høyere stangplassering krever en mer oppreist holdning og frontbøy eller goblet squats (med f.eks. en kettlebell) må utføres helt oppreist for i det hele tatt å fungere. Jo mer man lener seg forover jo lenger fram må også knærne komme. (Og får man ikke rumpa under knehøyde kan det knapt kalles knebøy.) I landeposisjon til støt (frivending) er i det heller ikke uvanlig å ha knærne godt over tærne. Jeg tror egentlig "ikke ta knær over tær" er en misforståelse fra konseptet at knærne skal trekke ut samme vei som tærne, ikke inn og frem (kollaps).
Atrix Skrevet 7. september 2013 #12 Skrevet 7. september 2013 Hvor langt knærne skal gå framover avhenger av den enkeltes proporsjoner og plassering av vekta -- knebøy med stang plassert relativt lavt på ryggen krever en viss grad av foroverlening for at man ikke skal falle bakover, mens høyere stangplassering krever en mer oppreist holdning og frontbøy eller goblet squats (med f.eks. en kettlebell) må utføres helt oppreist for i det hele tatt å fungere. Jo mer man lener seg forover jo lenger fram må også knærne komme. (Og får man ikke rumpa under knehøyde kan det knapt kalles knebøy.) Det med knærne er i forhold til kneskader tror jeg.. er i alle fall flere trenere som sier det + at det jo blir tyngre jo lenger bak man har vekta. Hvis jeg ikke hadde greid å løfte uten å la knærne passere tærne, hadde jeg nok vurdert lavere belastning/ikke gå så langt ned.
Supraspinatus Skrevet 7. september 2013 #13 Skrevet 7. september 2013 Det med knærne er i forhold til kneskader tror jeg.. er i alle fall flere trenere som sier det + at det jo blir tyngre jo lenger bak man har vekta. Hvis jeg ikke hadde greid å løfte uten å la knærne passere tærne, hadde jeg nok vurdert lavere belastning/ikke gå så langt ned. Vekten er plassert samme sted, i forhold til senter, uansett hvordan du løfter. Vekten må være i en rett linje over der man skyver i fra. Som er et punkt like foran hælen mot midten av foten. Avhengig av stangplassering på rygg/frontrack må man nødvendigvis flytte knærne lengre frem eller tilbake når man ikke kan ta rumpen mer bak (for å beholde vekten sentrert). Knærne blir mer belastet når du er langt fremme med dem, men det er ikke i nærheten av så farlig som det å kollapse innover - slik mange gjør. Derav "ques" som "knærne ut" og "skru beina ned i gulvet" for å oppnå ekstern rotasjon av foten (som er en bevegelse som starter i hoften).
AnonymBruker Skrevet 7. september 2013 #14 Skrevet 7. september 2013 Jeg har det samme problemet. Har fått flere personer til å kritisere teknikken min og følge nøye med. Jeg har veldig lange tynne bein og er ikke spesielt sterk, så det har jo noe med saken å gjøre. Jeg kjenner det godt i lårene og har fått finere og sterkere lår siden jeg begynte, men det er akkurat som om rumpa sover når jeg gjør det. Det er ingen tvil om at jeg ikke kommer langt ned, men det er ikke sånn at jeg bare dypper et par-tre cm heller. Jeg har ingen sjans til å gjøre noe ass-to-the-grass-greier, da klarer jeg kanskje én knebøy. Jeg har lave mer tettbygde venninner som allerede fra første gang de prøvde knebøy dyppet rumpa ned til gulvet, så folk er ulike. Jeg har bare satt som mål å komme liiitt lenger ned hver uke, så får jeg ta det som det kommer. Det er jo uansett bra trening, og så fremt jeg ikke gjør noe galt så er det jo bedre å gjøre det og ikke være kjempesterk enn å gi opp . Anonymous poster hash: 344b0...9c6
rumperister Skrevet 7. september 2013 #15 Skrevet 7. september 2013 Kanskje du ikke har beina langt nok fra hverandre? Mange tror man skal ha en "skihopper" stil. http://www.youtube.com/watch?v=dQFsSj2IUAo
pusekatta Skrevet 8. september 2013 #16 Skrevet 8. september 2013 Jeg har også problemer med å få med rumpen når jeg tar knebøy, den sover akkurat som din. Masse oppvarmingsøvelser for rumpa hjalp meg. Enten kan du forsøke det, eller så kan du rett og slett trene rumpa med andre øvelser enn knebøy. En del har også et styrkeforhold mellom bakside/fremside som gjør at fremsiden er den som jobber under knebøy. Det er også en grunn til å bruke andre øvelser til å bygge opp bakside/få kontakt, og så kan det bli lettere etterhvert i knebøy.
Momaroria Skrevet 8. september 2013 #17 Skrevet 8. september 2013 http://fitnessbloggen.no/rumpeovelser-ole/ http://fitnessbloggen.no/tren-rumpa-uten-at-larene-blir-storre/ Ta en titt på disse artiklene
AnonymBruker Skrevet 13. september 2013 #18 Skrevet 13. september 2013 (endret) For meg hjalp det å se på videoer for å finne ut av teknikken.. men det var en PT som bad meg tøye hofteleddsbøyeren og lår med en rulle, og etter tøying fikk jeg rumpa enda nærmere gulvet! Da kjente jeg det bedre:) Anonymous poster hash: 910c2...f0d Innlegget er ryddet for reklame, se KGs regler. Surriball, mod. Endret 13. september 2013 av Surriball
AnonymBruker Skrevet 15. september 2013 #19 Skrevet 15. september 2013 Jeg kjenner det bedre med en litt bredere beinstilling. Dessuten bruker jeg også å strekke hofteleddsbøyerne i forkant og tar også å varmer opp med bulgarsk utfall. Føler at jeg da får bedre kontakt med rumpa. Anonymous poster hash: a75d9...b91
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå