Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hi,

Jeg lurer på en ting.

Jeg er spansk og jeg vil at min barn skal fødes i Spania. Men jeg bor og jobber i Oslo.

Skal det påvirke min mammapermisjon og foreldrepenger? Skal jeg miste begge??

Takk skal dere ha!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke men ser ikke for leg at fødplass har noe å si så lenge dere drar tilbske til Norge for å ha permisjonen her. De spør i søknadspapirene om man skal oppholde seg i utlandet lengre enn bare enn ferie.

Er de som føder for tidlig på ferie i utlandet, og de mister ikke permisjonen for det.

Men skal dere bo i Spania under hele permisjonen så vet jeg ikke hva NAV mener. Du kan spørre de på Facebook om du er der. De har en side der som heter Foreldrepenger, og du kan chatte privat med dem :)

Anonymous poster hash: ea1e3...79f

Skrevet

Bare husk å teste deg og barnet for MRSA hos fastlegen når dere kommer hjem igjen. Ellers tror jeg det skal gå greit.

Anonymous poster hash: 3f549...427
Skrevet

Jeg ser ikke hvorfor nav har noe med hvor en tilbringer permisjonen å gjøre? Du har jo tjent opp en rettighet på penger, må vel være opp til deg selv om du vil bruke dem i Norge eller Spania?

Skrevet

Jeg ser ikke hvorfor nav har noe med hvor en tilbringer permisjonen å gjøre? Du har jo tjent opp en rettighet på penger, må vel være opp til deg selv om du vil bruke dem i Norge eller Spania?

Enig, men man må fylle ut på søknaden om man skal bo i Norge eller ikke under permisjonen (uten tanke på ferier), vet ikke hvorfor men det må jo være en grunn til at de vil vite det. Men nå har TS bare skrevet at hun vil føde i Spania.

Anonymous poster hash: ea1e3...79f

Skrevet

Tusen takk for svarene.

Jeg tenker bare å føde i Spania og komme tilbake til Oslo. Jeg vet ikke , kjenner ikke reglene her.

Men Nav kan sier at hvis man reiser mister alle rettighetene og så videre.........ikke peiling.

Bare husk å teste deg og barnet for MRSA hos fastlegen når dere kommer hjem igjen. Ellers tror jeg det skal gå greit.

Hva har det å gjøre? og hvis jeg aldri har hatt denne bakterie hvorfor tror du at jeg skal få den i Spania?

Skrevet

Tusen takk for svarene.

Jeg tenker bare å føde i Spania og komme tilbake til Oslo. Jeg vet ikke , kjenner ikke reglene her.

Men Nav kan sier at hvis man reiser mister alle rettighetene og så videre.........ikke peiling.

Hva har det å gjøre? og hvis jeg aldri har hatt denne bakterie hvorfor tror du at jeg skal få den i Spania?

Fordi Spania er et av de landene i verden med størst forekomst av MRSA på sykehus, og det er ikke uvanlig å bli smittet hvis man er innlagt. I Norge vil du dermed havne i isolat dersom du eller barnet blir sykt uten å være klarert etter hjemkomst. Derfor, om du føder i Spania så test deg og barnet for MRSA når dere kommer hjem (det er kjapt gjort med en pensel i nesen og en i halsen), så vet du at du er smittefri med tanke på videre kontakt med helsevesenet, f.eks dersom barnet blir sykt. Er du smitte kan du påbegynne behandling jo før jo bedre.

• Liker 2
Skrevet

Det er ikke noe problem å føde i Spania men husk at barnet vil da ikke bli automatisk folkeregistrert i Norge som det blir ved fødsel i Norge. Du må få registrert barnet når du kommer tilbake i Norge og søke om barnetrygd, foreldrepengene vil du få men om du skal oppholde deg i mange måneder etter fødsel i Spania må du nok sende inn fødselsattest for å fortsette å motta foreldrepenger.. Dette ordner seg!!

Anonymous poster hash: 22e65...88a
  • Liker 1
Skrevet

Kanskje du vil starte permisjonen litt tidøigere, da det er slitsomt å kjøre så langt som høygravid. Husk å ta pauser og strekke på bena, pga blodpropprisiko. Du vil jo ikke få fly sent i svangerskapet. Det kan også være problematisk om du har en mann som skal være med, siden forventet fødselstidspunkt strekker seg over 5 uker. MRSA-smitte er oftest ikke farlig for friske som blir smittet, men det kan være svært alvorlig om man blir syk av den. Noen har også problemer med å bli kvitt bakterien, og vil da få problemer ned sykehus pga smittefare i avdelingene til andre pasienter. Skjønner at du vil føde der du er mest kjent, men jeg ville ikke selv lagt meg inn i Spania hvis jeg ikke måtte.

• Liker 1
Skrevet (endret)

MRSA smitte er svært vanlig i enkelte land og Norge er livredde denne smitten, så du bør virkelig være føre var angående testing i tilfelle dere får behov for å bli innlagt for noe. Isolat er trasig.

Endret av Arch
  • Liker 1
Skrevet

Hvorfor vil du det?

Fordi til å være ærlig jeg synes at legene her er ikke veldig bra. Jeg skal forklare meg bedre. Når jeg drar til lege det er fordi jeg har et problem.

Men hver gang at jeg drar de gjør ikke noe test (som for eksempel: x-ray/ TAC/ og så videre). Så jeg ser veldig dårlig ut å betale for ingenting.

Den har kjed meg 3 ganger. Og på andre siden i Spania man få mer kontroll ( ultralyd) av lege enn her i Norge.

Skrevet

Uavhengig av om det var Spania du skulle til og hvor bakteriefri du føler deg, alle som har vært innlagt på sykehus i utlandet skal opplyse om det i kontakt med helsevesenet i Norge. MRSA-prøve skal da tas. Det er ingen grunn til å være defensiv, jeg har blitt tatt MRSA-prøve av tre ganger.

Anonymous poster hash: 446eb...3f1

• Liker 1
Skrevet

Fordi til å være ærlig jeg synes at legene her er ikke veldig bra. Jeg skal forklare meg bedre. Når jeg drar til lege det er fordi jeg har et problem.

Men hver gang at jeg drar de gjør ikke noe test (som for eksempel: x-ray/ TAC/ og så videre). Så jeg ser veldig dårlig ut å betale for ingenting.

Den har kjed meg 3 ganger. Og på andre siden i Spania man få mer kontroll ( ultralyd) av lege enn her i Norge.

Vel, hvis Norge er så jævlig så forbli i Spania du.

• Liker 1
Skrevet

Jeg fødet i England. Jeg hadde allerede søkt om foreldrepenger før jeg dro og det var problemfritt! Jeg ordna pass og personnummer til baby der og søkte barnetrygd når jeg kom hjem. Alt gikk fint.

Det med bakteritesten er obligatorisk om du skal til sykehus innen 6 måneder etter hjemkomst. Har gjort det selv når jeg skulle til gyn. undersøkelse på Ullevål.

Lykke til!

Anonymous poster hash: 6c2e8...05b
Skrevet

Du må teste deg for MRSA-smitte når du kommer tilbake fordi det er bakterie som er mye mer utbredt på sykehus i utlandet enn det foreløpig er i Norge. Og disse bakteriene er forferdelige å få inn på et sykehus eller smitte andre med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...