Gå til innhold

Angst og stress

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har slitt med depresjon, angst og stress i det siste. Det har vært endel situasjoner som har presset seg på, og jeg sitter nå midt imellom å måtte flytte ut av en leilighet, reise bort og ikke ha ting på plass før studiestart.

Jeg har vært mye ensom men skal heldigvis treffe familie snart. Jeg skal møte en lege og be om noe angstdempende neste uke.

Men inntil da vet jeg ikke hva som er beste metoden for å takle det. Jeg sover dårlig og når jeg tenker på ting som er stressende får jeg hjertebank og sjelvne hender.

Hva er folks råd for å dempe disse negative følelsene uten medisinering? Hvis noen har opplevd dette, er det noen teknikker eller ting jeg kan gjøre i mellomtiden som hjelper?

Anonymous poster hash: e31b0...437
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hatt god nytte av oppmerksomhetsmeditasjonsteknikker. Ta å Google det så finner du mange tips. Og husk at depresjon er å leve i fortiden og angst er å leve i fremtiden. Det er mye bedre å leve her og nå.

Anonymous poster hash: 62737...6f7

Skrevet

Jeg har hatt god nytte av oppmerksomhetsmeditasjonsteknikker. Ta å Google det så finner du mange tips. Og husk at depresjon er å leve i fortiden og angst er å leve i fremtiden. Det er mye bedre å leve her og nå.

Er det det som kalles "mindfulness"?

Har så mange ting å tenke på og sliter med å få uroen ut av kroppen.

Skrevet

Det heter "mindfulness" på engelsk, men siden jeg assosierer det med middelaldrende damer i flagrende gevanter som snakker om å kjenne tærne sine ti ganger om dagen prøver jeg å bruke oppmerksomhetsmeditasjon. Jeg har lært å puste med magen og ikke la meg selv tenke i de baner som leder til stress og angst. Meditasjon er veldig nyttig for å tømme hodet og jeg synes det er spesielt effektivt når meditasjonen blir ledet av noen som guider deg gjennom, for da er det lettere å konsentrere seg. Ofte klarer jeg ikke tømme hodet selv, og da fungerer meditasjon for meg.

En annen ting som hjelper meg er en skriftlig øvelse: 1. skriv ned en tanke eller hendelse som plager deg, 2. skriv deretter ned hvilke følelser du identifiserer med tanken, 3. Skriv ned de tankene som kommer som følge av tanken og ranger fra 0-100 hvor mye tanken plager deg/opptar deg. 4. Skriv til slutt de rasjonelle tankene du burde ha tenkt rundt det hvis hodet ditt ikke var stresset eller angstfylt og gå så tilbake og se om du kan senke scoren på del 3. Denne øvelsen virker for enkel, og noen ganger må jeg gjøre den flere ganger, men den senker alltid den slitsomme aktiviteten i hodet mitt litt.

Ellers er det lurt å spise sunt og få brukt kroppen skikkelig hver dag. Når du går til legen be om at hun sjekker nivået av vitamin D, for det påvirker humøret.

Skrevet

Jeg kan forsøke dette. Problemet er likevel at det er ikke bare irrasjonell angst, det er reelle bekymringer også. Men det er ikke alt jeg kan gjøre noe med eller finne ut av akkurat nå.

Jeg tar D-vitamintilskudd forøvrig.

Skrevet

De reelle bekymringene blir ikke mindre av at du går og grubler på dem. De blir heller større. Prøv å få litt mentalt overskudd, så vil bekymringene virke mer håndterlige. Prøv å fore den positive delen av deg selv og stopp negative tanker når de kommer. Ikke tillat deg selv å gruble på vanskeligheter, begynn i stedet å lese en bok f,eks.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...