Gå til innhold

Lat, avhengig av godteri og null viljestyrke.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg er ei jente på 20 år, som akkurat er kommet ut av ett nokså krevende forhold, som gjorde meg nettopp lat, avhengig av godteri, og rev viljestyrken ut av meg. Jeg gjorde noe med det med en gang det ble over, jeg fikk grønnsaker og nøtter i skapene i stedet for junk, og jeg trener regelmessig. Jeg har alltid hatt ett visst forhod til trening, alltid vært passe flink i gymtimene, og på vgs fikk jeg 5 og 6 i gymnastikk. Vil ikke tillate meg og si at jeg er utrolig sprek, men jeg er vel kanskje middelmådig.
Dette treningsforholdet har vært på og av i flere år egentlig, og jeg har denne gang prøvd å ikke presse meg altfor hardt, i tilfelle jeg skulle miste gnisten. Så, mitt første spørsmål til dere, hvordan gjør jeg det? Jeg vil ikke miste gnisten igjen nå. Nå jogger jeg 30 min, og tar styrketrening hjemme omtrent hver dag, og jeg er utrolig redd for at dette skal avta. Nå har jeg stor interesse, og 12 kilo er jo allerede rast av meg, men jeg vil nødig tilbake til den plassen jeg var for 4 mnd siden. Det burde jo være en motivasjon det, å ha gått ned 12 kilo, men det er dessverre ikke det for meg. Hjelp!

Ting nr to, jeg får utrolig mye hold når jeg jogger. Det første jeg gjør når jeg går ut døra, er å finne meg en passe stor stein, og klemme på den under hele joggeøkten. Det virker litt, men ikke godt nok. Noen som har tips sånn at jeg kanskje får minsket holden? Det er veldig vondt, og UTROLIG irriterende.

Ting nr 3 er at jeg får utrolig vondt i leggene mine også. Er jo ikke vant til denne slags trening, så regner med at det egentlig avtar etter noen mnd, men det er så vondt at jeg nesten ikke går de første 30 minuttene etter trening. Er spesielt vondt når jeg løper, selvfølgelig. Noen som har opplevd det samme?

Har forresten spurt en del mennesker, uten å lykkes med å få noe form for hjelp.

Takker på forhånd, og håper desperat på svar!

Anonymous poster hash: c04f1...3d4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ang leggene:

Vektøkning kombinetr med gjenopptakelse av trening og da intenst uten hviledager, kan føre til beinhinnebetennelse (var slik jeg fikk det). Dette kan bli kronisk, altså at du aldri blir kvitt det om du først har fått det.

Når det gjelder leggene: Ta pause til det vonde er gått over eller tren alternativt i denne perioden (sykling, ellipse, svømming).

Ikke løp på asfalt og ta det rolig i nedoverbakkene. Gode sko er og viktig.

Google litt på det for å finne mer info.

Skrevet

Når trening gjør vondt, gjør man det feil.

Sannsynligvis jogger du for nær måltider, og for ofte. Du kan ende opp med å skade deg, om du ikke begynner å ta det litt roligere...

Det er ikke trening som står for mesteparten av vekttapet uansett, så det er ingen grunn til å overdrive det!

Anonymous poster hash: c44b1...612
  • Liker 1
Skrevet

For ikke å miste gnisten igjen: Lag/kjøp en treningsdagbok eller skriv ned treninga et eller annet sted slik at det er lett å se framgang. Hvis du er av typen som lett dropper en økt kan du også lage en ukeplan slik at du får inn alle øktene du vil ha. Lag mål, og ikke av typen "jeg vil komme i bedre form", men skikkelig konkrete. "Jeg vil løpe 5 km på .. minutter". "Jeg vil delta i et 10 km løp." "Om to måneder vil jeg klare å jogge hele den runden der". "Til våren skal jeg klare å løpe 10 km på så så lang tid." "I november skal jeg klare utfall med så så mange kilos vekter". Målbare ting. Finn deg gjerne noen å trene sammen med eller konkurrere litt mot. Har du f.eks. nike + eller endomondo kan du se hvor langt vennene dine har løpt, og ha som mål å løpe lenger enn en eller annen.

Finn noe som er morsomt. Jeg orker ikke gjøre det samme hele tida. Da ramler jeg av lasset. Jogg nye steder, sykle deg en tur, ta en svømmetur, gå en tur på fjellet, ta et dansekurs, gjør noe nytt og gøy.

Når det gjelder hold kan du prøve å drikke ganske mye ca 2 timer før du trener, og etter det drikker du minst mulig helt til du har løpt ferdig. Du får prøve deg litt fram med hvor restriktiv du må være :) Det er også lurt å vente minst en time etter et måltid før du trener.

Ta deg en tur til en fysioterapeut eller i det minste fastlegen for å høre hva som er galt med beina dine. Er det på framsiden eller baksiden du har vondt? Du må huske å legge inn hviledager, spesielt når du akkurat har begynt å trene igjen. Å trene annenhver dag holder i massevis :) Du kan jo gå turer hvis du føler du må gjøre mer, det brenner en del kalorier det også.

Skrevet

Du kommer garantert til å miste gnisten når du trener det SAMME HVER DAG! Ta deg en fridag eller to i uka. Varier treninga. Ta deg en sykkeltur. Finn deg en bakke å spurt opp og ned istede for å jobbe hver eneste dag i 30 minutter. Øk på vektene og ta ferre repetisjoner, ta på lettere vekter og ta flere repetisjoner.

Lykke til! :)

Godt du har tatt tak i deg selv, det er bra gjort etter ett brudd :)

Skrevet

For ikke å miste gnisten igjen: Lag/kjøp en treningsdagbok eller skriv ned treninga et eller annet sted slik at det er lett å se framgang. Hvis du er av typen som lett dropper en økt kan du også lage en ukeplan slik at du får inn alle øktene du vil ha. Lag mål, og ikke av typen "jeg vil komme i bedre form", men skikkelig konkrete. "Jeg vil løpe 5 km på .. minutter". "Jeg vil delta i et 10 km løp." "Om to måneder vil jeg klare å jogge hele den runden der". "Til våren skal jeg klare å løpe 10 km på så så lang tid." "I november skal jeg klare utfall med så så mange kilos vekter". Målbare ting. Finn deg gjerne noen å trene sammen med eller konkurrere litt mot. Har du f.eks. nike + eller endomondo kan du se hvor langt vennene dine har løpt, og ha som mål å løpe lenger enn en eller annen.

Finn noe som er morsomt. Jeg orker ikke gjøre det samme hele tida. Da ramler jeg av lasset. Jogg nye steder, sykle deg en tur, ta en svømmetur, gå en tur på fjellet, ta et dansekurs, gjør noe nytt og gøy.

Når det gjelder hold kan du prøve å drikke ganske mye ca 2 timer før du trener, og etter det drikker du minst mulig helt til du har løpt ferdig. Du får prøve deg litt fram med hvor restriktiv du må være :) Det er også lurt å vente minst en time etter et måltid før du trener.

Ta deg en tur til en fysioterapeut eller i det minste fastlegen for å høre hva som er galt med beina dine. Er det på framsiden eller baksiden du har vondt? Du må huske å legge inn hviledager, spesielt når du akkurat har begynt å trene igjen. Å trene annenhver dag holder i massevis :) Du kan jo gå turer hvis du føler du må gjøre mer, det brenner en del kalorier det også.

Hei og takk for svar!

Jeg har vondt i hele leggene når jeg løper, og nå er det også hele tiden etter jeg løpte i går. Vil nødig at dette skal bli ett problem, så tar vel helg nå, så får jeg prøve meg på sykkelen over helga.

Har du noen tips til alternativ trening? Altså, noe som ikke er alt for belastende for beina? :)

Skrevet

Bena trenger å venne seg til å jogge, så det er lurest å trene seg opp forsiktig. Prøv f.eks. et couch to 5 k-program. Det er veldig snilt men du får resultater kjapt.

Anonymous poster hash: 8406d...efd
Skrevet (endret)

Hei og takk for svar!

Jeg har vondt i hele leggene når jeg løper, og nå er det også hele tiden etter jeg løpte i går. Vil nødig at dette skal bli ett problem, så tar vel helg nå, så får jeg prøve meg på sykkelen over helga.

Har du noen tips til alternativ trening? Altså, noe som ikke er alt for belastende for beina? :)

Hm, da ville jeg absolutt tatt meg en tur til fysioterapeut. Høres ut som det alt har blitt et problem, når du har konstant vondt...

Rask gange, spesielt i kupert terreng, er undervurdert. Går du 6 kilometer har du plutselig brent ca 300 kalorier eller mer :) Og å gå oppoverbakker er bra trening for bein og lunger. Ellers kan du sykle, bruke romaskin hvis du har tilgang til det (og har riktig teknikk!), ellipsemaskin, svømme.. Det meste er egentlig mindre belastende for beina enn jogging, dessverre...

Treningsvideoer inne er også effektivt. Jeg har brukt Jillian Michaels sine. Prøv for eksempel ripped in 30. Men bruk gode sko. Når det er sagt ville jeg ikke gjort noe som er belastende for beina før du har funnet ut hva problemet er. Jeg har slitt med betennelse i en fot, og herregud, så langvarige sånne ting kan være. Så for all del, hør på kroppen og ta det med ro når du får vondt et sted.

Jo, og apropos det med hold: Det er mulig jeg bare innbiller meg det, men jeg syns problemet blir mye mindre når jeg varmer opp ordentlig. Så gå ti minutter først, jogg saaaaakte noen minutter før du jogger i vanlig fart. :)

Endret av Dragonfly84
Skrevet

Hm, da ville jeg absolutt tatt meg en tur til fysioterapeut. Høres ut som det alt har blitt et problem, når du har konstant vondt...

Rask gange, spesielt i kupert terreng, er undervurdert. Går du 6 kilometer har du plutselig brent ca 300 kalorier eller mer :) Og å gå oppoverbakker er bra trening for bein og lunger. Ellers kan du sykle, bruke romaskin hvis du har tilgang til det (og har riktig teknikk!), ellipsemaskin, svømme.. Det meste er egentlig mindre belastende for beina enn jogging, dessverre...

Treningsvideoer inne er også effektivt. Jeg har brukt Jillian Michaels sine. Prøv for eksempel ripped in 30. Men bruk gode sko. Når det er sagt ville jeg ikke gjort noe som er belastende for beina før du har funnet ut hva problemet er. Jeg har slitt med betennelse i en fot, og herregud, så langvarige sånne ting kan være. Så for all del, hør på kroppen og ta det med ro når du får vondt et sted.

Jo, og apropos det med hold: Det er mulig jeg bare innbiller meg det, men jeg syns problemet blir mye mindre når jeg varmer opp ordentlig. Så gå ti minutter først, jogg saaaaakte noen minutter før du jogger i vanlig fart. :)

Herlig! Tusen takk :D

Skrevet

Ikke tren hver dag. Da kan du bare drite i alt som heter gnist hvertfall. 3x i uka, så du gleder deg til neste trening og føler det river i kroppen når du sitter stille. øk etter hvert

Skaff deg ordentlig joggesko på løplabbet. Begynn gjennoppstart av løpekarrieren din med gåturer, ikke løpeturer. Gjerne i motbakker og i ujevnt terreng.. Du må trene deg opp, du kan ikke start der du sluttet hvis du veier mye.

Anonymous poster hash: e1b1a...8ff
Skrevet

Har hørt på rådene dine, og drukket mye to timer før trening, og mye etter. Holden er nesten borte, så takk for det :D

Beina er det samme, men skal innom fastlegen nå snart, vil ikke at dette skal bli noe kronisk. Men merker forskjell når jeg bare GÅR på asfalt, i steden for grus. Kjenner ingenting omtrent på grus, men på asfalt kan jeg ikke gå lenge lenger. Så må få bestilt meg time snart.

Du virker som en som har litt peiling, så jeg må bare spørre deg om mer, håper du har ork til å svare :P

Mandag, onsdag og fredag, er vel bra nok, og ta fri i helga? Har seg jo sånn at jeg har hund, så må jo gå nesten to timer til sammen hver dag uansett. (har ikke hjerte til å bare la han stå ute i bånd..)

Det burde vel gi resultater det? Selv om jeg faktisk ennå har mest lyst til å springe hver dag, tar jeg bare tre dager nå, og tenker å kanskje øke når jeg får sjekket beina mine. Men jeg tenker og at det burde være nok med tur hver dag med bikkja, + trening tre dager i uka? Når jeg for tre mnd siden ikke en gang gadd å gå en tur i uka, liksom.

Skrevet

Det er absolutt bra nok! Du vil merke framgang ganske raskt når du jogger tre ganger i uka :) Og når det gjelder kalorier hjelper to timers gåtur MYE. Men alt er jo kalorier inn og kalorier ut. Du blir jo mer sulten av å gå en totimers tur enn å sitte hjemme, så tar du en ekstra porsjon middag etterpå hjelper det jo ikke, hvis vekttap er hovedmålet.

Hvis jeg var deg ville jeg konsentrert meg om gåturer og venta med å løpe noe mer til etter legetimen. Sånne ting må man ta alvorlig, for det er skikkelig kjedelig med skader som henger i så man ikke får trent ordentlig på evigheter. Bestill time hos legen i morgen! :)

Skrevet

Det er absolutt bra nok! Du vil merke framgang ganske raskt når du jogger tre ganger i uka :) Og når det gjelder kalorier hjelper to timers gåtur MYE. Men alt er jo kalorier inn og kalorier ut. Du blir jo mer sulten av å gå en totimers tur enn å sitte hjemme, så tar du en ekstra porsjon middag etterpå hjelper det jo ikke, hvis vekttap er hovedmålet.

Hvis jeg var deg ville jeg konsentrert meg om gåturer og venta med å løpe noe mer til etter legetimen. Sånne ting må man ta alvorlig, for det er skikkelig kjedelig med skader som henger i så man ikke får trent ordentlig på evigheter. Bestill time hos legen i morgen! :)

Ja det er jo sant, vekttap er jeg ikke så nøye med egentlig, siden jeg ikke er noe mer enn 60kg. Er mest for treningen sin del. Er godt å bare bli sliten egentlig :)

Hehe will do. Tusen takk da :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...