Gå til innhold

Katten vår "melder seg ut". Tre dager siden sist vi så ham.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må bare få luftet tankene mine litt rundt dette, få lit synspunkter og gjerne noen gode råd.

I desember 2012 hentet vi en katt fra Dyrebeskyttelsen. Han var 3-4 år og hadde levd ute i ca 6 måneder, hvis ikke mer. Likevel er han en av mest kosete kattene jeg har møtt, han hopper opp i fanget på fremmede, elsket å bli båret og får ikke nok kos. Allerede første kvelden oppførte han seg som at han hadde bodd hos oss i årevis. Han kom også godt overens med datteren vår (som da var året) fra dag 1.

Veldig sosial, han holder naboene med selskap når de er ute og røyker, og kommer alltid til nabofamiliene som er ute og leker i hagen, for å leke med. Med andre ord en drømmekatt for en familie.

Vi har bodd i et hus ved siden av mine foreldre, og han er vant til å gå imellom husene. Han er eneste katt i begge husstander, og har matskål begge plasser. Det har gjort at det plutselig har gått 3-4-5 dager mellom hver gang jeg ser ham, men da har han alltid vært hos foreldrene mine.
På grunn av at det kommer en liten baby til så har vi vært nødt til å flytte fra huset vi bodde i, til kjellerleiligheten til mine foreldre. Med andre ord så har vi ikke trengt å leid noe flyttebil, men har løftet ting fra det ene huset til det andre. Siden han allerede har vært vant med å gå imellom husene så virket det ikke på ham som at det var noe problem å flytte heller. Vi har latt dører og vinduet stå på gløtt, og han har vært mye i den nye leiligheten, og oppført seg som hjemme. Alt har virket fint, og at katten har taklet opplevelsen av flytting bra (det er jo fortsatt veldig kjente omgivelser).

Jeg snakket med moren min på søndag og tilfeldigvis spurte jeg henne om hun hadde sett katten. Det hadde hun ikke. Sist gang jeg så ham var lørdags ettermiddag. Søndag kveld begynte jeg å bli bekymret, da ingen hadde sett ham, og han er veldig hjemmekjær og sosial. Vi gikk lang tur i nabolaget og ropte etter ham.

Mandag begynte jeg å se etter annonser på nett, lage egne plakater å henge opp, og snakket med naboene. Ingen hadde sett snurten av ham.

Mandags kveld dukket han opp. Vi har nemlig ikke sokkel på kjøkkenbenken vår, og han hadde sniket seg under der. I to døgn hadde han ligget der, uten å spise, drikke og gå på do. (Dørene/vinduene hadde vært igjen med mindre jeg hadde vært hjemme, og matfatet var fullt).

Han virket litt pjusk, uten at jeg klarer å sette fingeren på hva det var. Han lå i fanget mitt hele kvelden og vi koste masse, og da vi la oss så tok jeg med katten i senga, for enda mer nærhet og kos.

Rundt seks om morgenen på tirsdag hoppet han ut av vinduet, og jeg har ikke sett han siden. Han hadde visst vært innom moren min på formiddagen, men ikke vært særlig kosete (og han er alltid kosete!). Etter det har ingen av oss sett ham.

Jeg er ikke like bekymret denne gangen som jeg var i helgen. Nå tror jeg ikke at han har gått seg vill, eller blitt påkjørt, det er jo tydelig at han gjemmer seg. Men hvorfor?

Mange tanker å sortere i hodet mitt nå. Teorier som har kommet er "Taklet han flyttinga dårlig?" "Er han syk/skadet og har gjemt seg bort for å dø?" "Har han opplevd noe traumatisk?" "Vil dette gå over?" "Hva er mitt ansvar i dette? Jeg kan jo ikke la han bli en "hjemløs" katt bare fordi han trekker seg unna, det er mitt ansvar på passe på ham".

Beklager et langt innlegg, men jeg håper dere kommer med noen gode tanker. Det er ikke godt å være kattemamma akkurat nå!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er han kastrert?

Anonymous poster hash: 36466...a5f
  • Liker 1
Skrevet

Jeg har opplevd at katten min "misliker" at jeg ommøblerer, og hun kan gjerne demonstrere i dagesvis ved å gå dit sofaen sto før, mjaue og stirre på meg, trekke seg unna når jeg vil klappe henne, eller den gangen (gud forby) jeg flyttet matskålen hennes en meter slik at den sto på motsatt side av gangen, da kan jeg love deg at jeg ble "straffet" ... Ikke populært.

Kanskje katten din er blitt usikker fordi det har skjedd for mange endringer? Men hvis du tar den med til dyrlegen, kan du i alle fall utelukke at han er syk ...

Skrevet

Er han kastrert?

Anonymous poster hash: 36466...a5f

Ja, han er kastrert. :)

Jeg har opplevd at katten min "misliker" at jeg ommøblerer, og hun kan gjerne demonstrere i dagesvis ved å gå dit sofaen sto før, mjaue og stirre på meg, trekke seg unna når jeg vil klappe henne, eller den gangen (gud forby) jeg flyttet matskålen hennes en meter slik at den sto på motsatt side av gangen, da kan jeg love deg at jeg ble "straffet" ... Ikke populært.

Kanskje katten din er blitt usikker fordi det har skjedd for mange endringer? Men hvis du tar den med til dyrlegen, kan du i alle fall utelukke at han er syk ...

Ja, tenker tanken på å ta han med til dyrlegen, men først må vi jo få tak i ham :sukk: Det kan godt hende han reagerer på flyttingen, men det logiske vil jo være (om katter tenker logisk er jo en annen diskusjon, hehe :P ) å da gjemme seg hos mine foreldre, eller "flytte" dit, siden han er vant til hjemmet deres. Vanligvis er han innom begge hjemmene i løpet av en dag.

Håper han kommer hjem snart!

Skrevet

Ta ham med til dyrlegen for å utelukke sykdom.

Skrevet

Så nå at dyrlege er tatt opp. Ønsker dere lykke til!

Skrevet

Tror vi har funnet ut problemet. For en halvtime kom han rekende inn som at det var helt normalt å være borte så lenge, og stinket parfyme. Han har mest sannsynlig "funnet et nytt hjem". Grunnen til det kan være så mangt.

Vet ikke hva du tenker på med "baby", Gjest, da han har vært vant til (og godtatt) datteren min på 20 måneder nå siden han kom i Desember, og nestemann ikke har kommet enda. :) Men det er sikkert en blanding av flytting, at vi har hatt mindre tid på grunn av flytting osv. Og det kan godt hende at denne damen som lukter mye parfyme gir han masse våtfor f.eks. :fnise:

Han har halsbånd, men jeg ser at navn+nr er hvisket ut, så imorgen skal jeg kjøpe nametag og ha i halsbåndet, sånn at hun (parfymedamen) forstår at han hører til et sted.

Skrevet

Jeg ville prøvd å holde han inne en liten stund for å gjøre han vant til hans nye bosted - hvis dere har flyttet og sluppet han rett ut igjen, så er det ikke sikkert han helt har skjønt at han bor der og at han har funnet seg et nytt hjem (kanskje i deres gamle hjem?).

Skrevet

Jeg ville prøvd å holde han inne en liten stund for å gjøre han vant til hans nye bosted - hvis dere har flyttet og sluppet han rett ut igjen, så er det ikke sikkert han helt har skjønt at han bor der og at han har funnet seg et nytt hjem (kanskje i deres gamle hjem?).

Ganske mye detaljer i HI, så skjønner at det kunne ha glippet, men fra vår nye ytterdør til vår gamle så er det kanskje ti meter (Vill gjetning, kan være femten også :P ). Vi bodde i nabohuset før, nå bor vi i kjellerleiligheten til foreldrene mine, et hus han allerede er vant til å være i, og rundt.

Jeg tror og håper at det bare var en fase, for han har vært hjemme litt idag også. Ikke like mye som før, og ikke like kosen, men han holder seg iallefall i nærheten. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...