Gå til innhold

Stemme via internett

Fremhevede innlegg

Skrevet

Burde det være mulig å stemme via internett? Hvorfor/hvorfor ikke?

Anonymous poster hash: a1657...366
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det hadde jo gjort ting mye enklere, akkurat som at man slapp å gå i banken som i gamle dager, men det er mange store utfordringer som må overkommes før man får noe slikt på plass.

Den vanskeligste er at den som stemmer skal gjøre det av egen fri vilje og personlig og hemmelig.

Hvordan skal man kunne sikre at:

-Det er personen som avgir stemme som er riktig person?

-At denne personen ikke har en annen stående bak seg som presser personen til å stemme på et bestemt parti?

-At denne personen har en annen person stående bak seg som ser hva han/hun stemmer?

-At datamaskinen det stemmes fra på ingen måte kan videreformidle til alle hva som ble stemt (feks ved at skjermbildet logges eller vises på en annen skjerm).

Endret av ekkoet
  • Liker 1
Skrevet

Jeg synes ikke det. Det er en høytidelig og seriøs handling, mye mer enn å betale regninger. Ekkoet har gode poeng. I dag er det gode muligheter for forhåndstemming og syke kan stemme hjemmefra, så jeg ser ikke behovet for å kunne stemme via internett.

Anonymous poster hash: 1e403...3b4

• Liker 1
Skrevet

Burde det være mulig å stemme via internett? Hvorfor/hvorfor ikke?

Anonymous poster hash: a1657...366

Jeg spår 4.5 millioner stemmer til Piratpartiet.
Skrevet

??

Anonymous poster hash: 1e403...3b4

Hva lurer du på?

Anonymous poster hash: c329a...1db

Skrevet

Det hadde jo gjort ting mye enklere, akkurat som at man slapp å gå i banken som i gamle dager, men det er mange store utfordringer som må overkommes før man får noe slikt på plass.

Den vanskeligste er at den som stemmer skal gjøre det av egen fri vilje og personlig og hemmelig.

Hvordan skal man kunne sikre at:

-Det er personen som avgir stemme som er riktig person?

-At denne personen ikke har en annen stående bak seg som presser personen til å stemme på et bestemt parti?

-At denne personen har en annen person stående bak seg som ser hva han/hun stemmer?

-At datamaskinen det stemmes fra på ingen måte kan videreformidle til alle hva som ble stemt (feks ved at skjermbildet logges eller vises på en annen skjerm).

Nå er det noen kommuner som allerede har internettstemming da.

Anonymous poster hash: 3f5fc...455

Skrevet

Det visste jeg ikke om.

Ser at man også får en papirstemme som anulere internetstemmen om man bruker den. Således er det jo greit. Men dette åpner jo egentlig for at (voksne)barn kan stemme for sine foreldre, hvis foreldrene er mindre teknisk og ikke hadde tenkt å stemme uansett.

Gjest Funky Punk
Skrevet

Man kunne stemme over nettet i Larvik i år

Skrevet

Tolv kommuner deltok i et prøveprosjekt om stemming over internett, blant annet Bodø og Ålesund. Jeg synes ikke noe om det, av de grunner som ekkoet nevner.

Anonymous poster hash: e1ce6...9bb
  • Liker 1
Gjest Arbeider
Skrevet (endret)

Også ender det med at Kina eller Russland kaprer hele valget med internettkrigerne sine.

Endret av Arbeider
Skrevet

Jeg tror det å stemme via internett (som noen kommuner har et prøveprosjekt på i år) vil få noen av sofavelgerene til å stemme. Terskelen for å stemme bli lavere, mulig de ikke tenker så nøye over hva de stemmer da.

Ser ikke noe problem med å stemme over nettet, vi gjøre jo alt annet over nettet, hvorfor skal det være så mye mere tungvindt å stemme?

Anonymous poster hash: 36b02...992
Skrevet

Er prøveprosjekt i år. Det fine er at man kan ombestemme seg under hele valgperioden.

Men er skeptisk til sikkerheten

Anonymous poster hash: 11b18...a23

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...